پژوهش‌ها در زمان شیوع کرونا، جهت گرفته است/ افتی در تولید مقاله نخواهیم داشت

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری گفت: مراکز آموزشی و پژوهشی ما هرکجا که توانسته‌اند فعالیتی کاربردی انجام دهند، امکانات خود را به‌کار گرفته‌اند و به پژوهش‌های خود جهت داده‌اند.

محسن شریفی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره تأثیر تعطیلی دانشگاه‌ها و مراکز آموزش عالی به‌دلیل شیوع ویروس کرونا بر انجام تحقیق و پژوهش اظهار کرد: تحقیق و پژوهش از تعطیلی دانشگاه‌ها، آسیب چندانی نمی‌بیند؛ البته تحقیقاتی که مستلزم انجام آزمایش هستند، در شرایط کنونی لطمه می‌خورند و ممکن است پژوهش‌ها با محدودیت مواجه شوند؛ اما چون کمتر نیاز به اجتماع افراد وجود دارد، می‌توان تحقیقات را به‌صورت انفرادی در آزمایشگاه‌ها پیش برد.

وی ادامه داد: می‌توان با رعایت نکات بهداشتی، فعالیت‌های تحقیقاتی را کم و بیش ادامه داد. البته باید توصیه‌های بهداشتی را به‌شکل جدی رعایت کرد. توصیه می‌کنیم پژوهشگران از اجتماعات غیر ضروری در آزمایشگاه‌ها خودداری کنند و بخشی از تحقیقات که مستلزم حضور در آزمایشگاه است را به زمان دیگری موکول کنند تا ان‌شاءالله شرایط تحت کنترل قرار بگیرد و جامعه از ویروس پاک شود.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری خاطرنشان کرد: قطعاً باید مراجعات حضوری کمتری صورت بگیرد تا اتفاق بدی برای پژوهشگران و محققان رخ ندهد؛ اما می‌توان در صورت لزوم با رعایت نکات ایمنی و بهداشتی به کارگاه‌ها و آزمایشگاه‌ها مراجعه و تحقیقات را پیگیری کرد.

کرونا بر پژوهش‌ها تأثیر منفی نداشته است

شریفی در پاسخ به این سؤال که آیا شیوع کرونا بر کمیت تولید مقاله توسط پژوهشگران ایرانی، اثر منفی گذاشته است یا خیر، گفت: تولید مقاله، زمان‌بر است. پژوهش‌هایی که امروز انجام می‌شوند، همین فصل منتشر نخواهند شد. نتایج پژوهش‌ها مدتی بعد معلوم می‌شود و اگر تأثیری نیز باشد، در آینده نمود خواهد داشت؛ مگر اینکه دوره شیوع کرونا بسیار طولانی شود. فعلاً کرونا بر پژوهش‌ها تأثیر منفی نداشته است؛ چون داده‌ها موجود است و ان‌شاءالله افتی در تولید مقاله نخواهیم داشت.

وی درباره پژوهش آنلاین تأکید کرد: همیشه در شرایط بحرانی، اتفاقات خوبی نیز رخ می‌دهد. خوب است که به نکات مثبت اشاره کنیم، بسیاری از مراکز آموزش عالی، دانشگاه‌ها و شرکت‌های دانش‌بنیان ایرانی در همین مدت زمان شیوع کرونا، ورود مثبتی به حوزه‌های مرتبط داشته و به انجام پژوهش‌ها یا فعالیت‌هایی روی آورده‌اند که به پیشگیری، تشخیص و درمان کرونا کمک می‌کند. در این زمینه پژوهش‌های کاربردی بسیاری انجام شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی و سیاست‌گذاری پژوهشی وزارت علوم، تحقیقات و فناوری بیان کرد: نه‌تنها برآیند پژوهش را کاهشی نمی‌بینم؛ بلکه مانند گذشته نشان داده‌ایم در شرایط بحرانی بهتر فکر کرده و راه و چاه را پیدا می‌کنیم. باید از این فرصت بهره ببریم و تاکنون نیز مراکز آموزشی و پژوهشی ما استفاده لازم را داشته‌اند. هرکجا که توانسته‌اند فعالیتی کاربردی انجام دهند و کیت تشخیص یا ماده ضدعفونی‌کننده تولید کنند، امکانات خود را به‌کار گرفته‌اند و به پژوهش‌های خود جهت داده‌اند.

شریفی یادآور شد: همان‌طور که گفتم فکر نمی‌کنم تعداد مقالات ما آمار نزولی داشته باشد و اتفاقاً پژوهش‌های ما هدفمندتر نیز عمل کرده‌اند. باید به این نکته مثبت اشاره کنیم و از عملکرد خوب پژوهشگران بگوییم. پژوهشگران، مراکز آموزشی، دانشگاه‌ها، شرکت‌های دانش‌بنیان، آزمایشگاه‌ها و پژوهشگاه‌هایی که چه فردی و چه سازمانی می‌توانند به مبارزه با کرونا کمک کنند، نباید به فکر تعطیلی باشند.

وی در پایان گفت: اکنون بهترین زمان برای فکر کردن و کمک به کشور در امر تشخیص و درمان کروناست. ممکن است قطعه یا وسیله‌ای تولید کنند که به کمک کادرهای درمانی بیاید و بنابراین نباید دست از تحقیق و پژوهش کشید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064250

وب گردی

وب گردی