دانشگاه‌ها کار 10 ساله را یک ماهه انجام می‌دهند/ شیوع کرونا، فرصتی است تا زیرساخت‌ها را تقویت کنیم

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) گفت: وقتی از بحران کرونا عبور کردیم، هر دانشگاهی به پشت سر خود نگاه کند، لذت می‌برد و می‌بیند زیرساخت‌هایی فراهم شده که در 10 سال گذشته وجود نداشته است

مهدی سیاوشی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره کیفیت آموزش آنلاین (e-learning) در ایران با توجه به تعطیلی دانشگاه‌ها به‌دلیل شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: حدود یک ماه است دانشجویان در کلاس‌های دانشگاه‌ها حاضر نشده‌اند و عملاً یک هفته بعد از آغاز نیمسال تحصیلی، کلاس‌ها به حالت تعلیق درآمده؛ اما با این حال معتقدم از هر تهدیدی می‌توان فرصت ساخت.

وی ادامه داد: بنا بر صحبت‌های مسئولان، ترم بعدی طبق روال از مهرماه آغاز خواهد شد و قرار نیست به تعویق بیفتد، در این شرایط بسیاری از دانشگاه‌ها تصمیم به برگزاری کلاس‌ها با بهره‌گیری از ظرفیت فضای مجازی گرفته‌اند؛ اما آنچه مشهود است و تمام استادان و دانشجویان را با مشکل روبرو کرده، بحث زیرساخت‌هاست.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: بحران کرونا، فرصت خوبی است تا زیرساخت‌ها را تقویت کنیم. همه دانشگاه‌ها می‌دانند باید تا دو ماه آینده، کلاس‌ها را برگزار کنند و به اتمام برسانند؛ اما به‌دلیل نبود زیرساخت‌ها تحت فشار هستند. هر دانشگاهی به‌صورت انفرادی به‌دنبال ایجاد و تأمین زیرساخت‌هاست.

سیاوشی بیان کرد: شرایط مانند روزهای جنگ تحمیلی است. خاطره‌ای از محسن رفیق‌دوست در کتاب «برای تاریخ می‌گویم» نقل می‌شود که می‌گوید: «سیستم فرماندهان ما برای عملیات‌ها اینگونه بود که یکی، دو هفته مانده به آغاز عملیات می‌گفتند به چه امکانات و تجهیزاتی نیاز دارند و باید مهیا می‌شد.» آنها به‌دنبال تأمین امکانات می‌رفتند و آنچه را می‌خواستند، انجام می‌دادند.

تهدید کرونا منجر به فراهم‌سازی زیرساخت‌ها خواهد شد

وی افزود: وضعیت در حال حاضر مثل ایام جنگ، اضطراری است، به‌همین دلیل معتقدم تهدید کرونا با توجه به اجباری که وجود دارد، به فرصت تبدیل شده و زیرساخت‌ها تا یک ماه آینده فراهم خواهد شد. وقتی از بحران کرونا عبور کردیم، هر دانشگاهی به پشت سر خود نگاه کند، لذت می‌برد و می‌بیند زیرساخت‌هایی فراهم شده که در 10 سال گذشته وجود نداشته است، در واقع کار 10 ساله را یک ماهه انجام داده‌اند.

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) در پاسخ به این سؤال که آیا آموزش مجازی می‌تواند به‌طور کامل جایگزین آموزش حضوری شود یا خیر، تأکید کرد: درست است ارتباط چشمی با دانشجویان برای آموزش بهتر ضرورت دارد؛ اما در حال حاضر فضای بین‌المللی و رویکرد دانشگاه‌های معتبر دنیا به سمتی است که بخشی از آموزش و ارتباط دانشجو با استاد به‌ویژه در سطح کارشناسی ارشد و دکتری، در فضای مجازی شکل می‌گیرد.

سیاوشی ادامه داد: شرایط فعلی، فرهنگی ایجاد خواهد کرد تا ما نیز وارد این عرصه شویم. فکر می‌کنم ایران نسبت به دیگر کشورها، عملکرد بهتری هم خواهد داشت. ارتباط مجازی ایجاد شده، دنباله‌دار خواهد بود؛ چون دانشجو می‌داند به‌غیر از فضای کلاس، شاید در ادامه مسیر دیگر هیچ‌وقت با استاد مربوط ارتباطی نداشته باشد؛ اما برای کمک گرفتن از استاد می‌تواند ارتباط را برقرار و حفظ کند.

وی افزود: همیشه به‌دنبال آن بودیم که رابطه دانشجو با استاد را عمق ببخشیم. مقام معظم رهبری نیز همیشه بر برقراری ارتباط استاد با دانشجو حتی در فضایی غیر درسی و خارج از کلاس تأکید داشته‌اند. فضای مجازی، ظرفیت خوبی به ما می‌دهد و در حقیقت، فرصت دیگری است که از دل تهدید کرونا بیرون می‌آید. ان‌شاءالله جهش بزرگی در فضای آموزشی کشور ایجاد خواهد شد.

دانشگاه‌ها بعد از کرونا، جهش قابل توجهی خواهند داشت

عضو هیئت علمی دانشگاه جامع امام حسین (ع) خاطرنشان کرد: طبیعی است هر اقدام و تحولی با سختی‌هایی همراه خواهد بود. اکنون در فضای جنگ با بیماری قرار داریم و مشکلات زیادی پیش روی ماست؛ اما مطمئنم دانشگاه‌ها، جهش قابل توجهی خواهند داشت. در حال حاضر بخش آموزشی خیلی از دانشگاه‌های مختلف کشور، تعطیل نبوده و مدام در رفت و آمد هستند تا زیرساخت‌های لازم را فراهم کنند، چنین اتفاقی را می‌توان بی‌سابقه نامید.

سیاوشی یادآور شد: در سال‌های گذشته، یکی، دو روز مانده به آغاز سال جدید، دانشگاه‌ها تعطیل می‌شدند؛ اما امروز می‌بینیم دانشگاه‌ها در ایام عید نیز فعالیت‌های آموزشی خود را ادامه می‌دهند. البته متأسفانه به‌دلیل نبود زیرساخت‌های لازم، مشکلات زیادی وجود دارد، به‌طور مثال کلاس‌های دانشگاهی برگزار نمی‌شود؛ چون زیرساخت برگزاری کلاس به‌صورت ویدئوکنفرانس برای پخش در فضای مجازی وجود ندارد.

وی در پایان گفت: رئیس دانشگاه دستور به برگزاری کلاس می‌دهد و مسئول آموزش مجبور است به‌دنبال تأمین زیرساخت‌ها برود و این اتفاق، همان فرصتی است که از دل تهدید بیرون می‌آید. نگاه مثبتی به شرایط دارم و ان‌شاءالله به سلامت از بحران کرونا عبور خواهیم کرد، فرهنگ خوبی نیز ایجاد می‌شود که آینده روشنی را برای آموزش عالی کشور ترسیم می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064299

وب گردی

وب گردی