توصیه های «مرجعیت عالی عراق» در مقابله با کرونا/ لزوم رفع مشکلات سیستم بهداشت و درمان

با شیوع گسترده ویروس کرونا در سراسر جهان و درگیر شدن کشورهای متعدد به آن، عراق نیز از این قاعده مستثنا نماند و برای مقابله با آن تمهیداتی را اندیشید که در این میان توصیه های مرجعیت عالی شیعیان آن کشور در خصوص لزوم رعایت نکات بهداشتی و فتوای ایشان در حمایت از پزشکان قابل تامل است.

ایسکانیوز، گروه سیاسی- محمد مهدی ملکی؛ یکی از جدی ترین بحران های جهانی در حال حاضر مساله مبارزه با ویروس کرونا است که توانسته در مدت زمانی کوتاه، در سراسر جهان منتشر شود و جان هزاران نفررا در کشورهای مختلف بگیرد.

در این ارتباط، سازمان بهداشت جهانی و دستگاه های بهداشت و درمان هر یک از کشورها با هدایت و توصیه های لازم به مردم و البته انجام اقداماتی تلاش کردند تا ضمن شناسایی و کنترل این ویروس، افراد مبتلا را تا حد توان رصد و درمان کرده و از شیوع بیشتر آن در میان سایرین جلوگیری کنند.

پُر واضح است که در این میان کشورهای مختلف باید ازعوامل و شاخص هایی چند، برای بهتر اجرا کردن اقدامات پیشگیرانه و مقابله ای با این ویروس، برخوردار باشند و یکی از مهمترین آنها همکاری میان مردم و مسئولین کشورها است.

انتشار سریع این ویروس و افزایش آمار کشته شدگان ناشی از آن، شرایطی پیچیده، حساس و البته جنگی را برای مدیریت کشورها بر مسئولین آنها تحمیل کرده، به نحوی که این موضوع به عنوان مساله ای امنیتی مطرح می شود و عالی ترین مقامات سیاسی و نظامی را درگیر کرده است.

در این گفتار به صورت اجمالی به بررسی «وضعیت بهداشت و درمان عراق» به عنوان یکی از مهمترین کشورهای منطقه غرب آسیا و جهان اسلام و اقدامات آن کشور در مقابله با کرونا و البته فتوای تاریخی مرجعیت عالی قدر عراق، خواهیم پرداخت.

بر اساس گزارش های اعلام شده، تاکنون شمار افراد مبتلا به کرونا در عراق 214 نفر و فوتی های ناشی از آن به 17 نفر رسیده است.

عراق تا کنون اقدامات خوب و پیشگیرانه ای را جهت کنترل ویروس کرونا انجام داده که از جمله آنها می توان به کنترل مرزها، قرنطینه و منع رفت و آمد در شهرهای مختلف آن و همچنین افزایش ظرفیت و کاهش قیمت اینترنت در جهت سهولت انجام امور مختلف شهروندان عراقی با استفاده از اینترنت اشاره کرد.

پس از ورود کرونا به عراق و افزایش شمار مبتلایان و قربانیان این ویروس، هیات ویژه ای به نام «کمیته بحران کرونا» به ریاست عبدالمهدی نخست وزیر دولت پیشبرد امور آن کشورتشکیل شد که برخی تصمیمات آن کمیته در مقابله با کرونا، از این قرار بود:

_ منع تجمع به هر صورتی و راهنمایی شهروندان به عدم تجمع برای زیارت شهرها و عتبات مقدس، رعایت فاصله با دیگران به میزان یک متر با هدف حفاظت از جان شهروندان و سلامت شهرها برای جلوگیری از انتشار این بیماری

_ توقف فعالیت های ورزشی یا برگزاری آن بدون حضور مردم

_ بستن سالن های برگزاری جشن و مناسبات و راهنمایی شهروندان برای عدم برگزاری مراسمات شادی و عزا و سایر فعالیت های اجتماعی

_ شهروندان عراقی که از کشورهای درگیر این ویروس باز می گردند، باید به مدت 14 روز در قرنطینه خانگی باشند تا زمانی که گروه های متخصص پزشکی وابسته به وزارت بهداشت، وضعیت سلامتی آنها را در منازلشان بررسی کند

همچنین، مقامات عالی رتبه آن کشور درخصوص وضعیت پیش آمده مواضعی را در روزهای اخیر داشتند که به برخی از آنها اشاره ای خواهد شد.

«برهم صالح» رئیس جمهورعراق، در پیامی به مناسبت سالروز شهادت امام موسی کاظم(ع)، به موضوع خطر ویروس کرونا و لزوم رعایت نکات بهداشتی اشاره کرد و گفت: « شاید پرمخاطره‌ترین چالش کنونی که جهان بدان درگیر شده ویروس کرونا است که لازم می‌آورد همه اعم از کشورها و نهادهای بین المللی و حکومت‌ها و مردم بر تلاش‌های خود برای مواجهه با آن بیفزایند.»

وی ادامه داد: « این تهدیدی است که همه با هم باید با مسئولیت‌پذیری فراوان تعامل کنند و افزود که ملت عراق که همواره با شجاعت و صبوری و تحمل با سربلندی چالش‌ها را پشت سر گذاشته اکنون نیز می‌تواند با پایبندی به توصیه‌های بهداشتی و عمل به قوانین وضع‌شده در این باره با کم‌ترین تلفات با بشریت در جلوگیری از شیوع این ویروس همراه شود.»

«عادل عبدالمهدی»، نخست وزیر دولت پیشبرد امور عراق هم، با انتشار بیانیه ای در این خصوص گفت: «با وجود تلاش های صورت گرفته، خطر ویروس کرونا همچنان درعراق و جهان جدی است و ملت عراق امروز علاوه بر چالش های اقتصادی و سیاسی، در معرض خطر بزرگ شیوع ویروس کرونا است.»

عبدالمهدی در بیانیه خود ضمن ابراز همدردی با خانواده های آسیب دیده از شیوع این ویروس، بر ضرورت توجه جدی به توصیه های بهداشتی و جدی گرفتن هشدارها تأکید کرد و خواستار پرهیز از هرگونه تجمع و پایبندی به قوانین مربوط به منع آمدوشد شد.

از سوی دیگر، مرجعیت عالی قدر شیعیان «حضرت آیت الله سیستانی» هم با صدور فتوایی در این خصوص اعلام کردند: « درمان بیماران مبتلا به ویروس کرونا و مراقبت از آنها برای تمام افراد واجد شرایط برای انجام این وظیفه، واجب کفایی است.»

ایشان در ادامه این فتوای تاریخی و سرنوشت ساز برای ملت عراق اضافه می کنند: «تمام مقامات ذیربط نیز باید کلیه تجهیزات لازم برای محافظت از پزشکان و کادر پرستاری را فراهم سازند و تخلف از این امر قابل قبول نیست.»

در واقع بار دیگر مرجعیت عالی قدر با ورود به هنگام و تاثیرگذارشان، از آسیب رسیدن به جان ملت عراق جلوگیری و ضمن تامین منافع ملی عراق، مسیر را جهت اقدامات جهادگرانه پزشکان و پرستاران در سنگرمبارزه با این ویروس گشودند.

صدور این فتوا از سوی آیت الله سیستانی، به منزله همسان دانستن کادر پزشکی، پرستاران و کلیه کسانی که در راه مقابله با ویروس کرونا تلاش می کنند با جهادگران در مبارزه با تروریست ها از منظر ایشان است.

به عبارتی دیگر، دیروز مبارزان با تروریست ها از خاک و تمامیت ارضی عراق دفاع کردند و امروز پزشکان و پرستاران در حال مبارزه با کرونا در جهت دفاع از جان عراقی ها هستند.

این اقدام از سوی مرجعیت عالی، ارزش و جایگاه بالای مدافعان سلامت را بر همگان بیش از پیش روشن کرد و باعث ایجاد انگیزه ای مضاعف برای آنها در مسیر تلاش بیشتر در جهت حفظ جان هموطنانشان شده است.

همچنین، «آیت الله سیستانی» در پاسخ به یک استفتاء در خصوص حکم نماز جماعت در سایه شیوع کرونا نیز، اینگونه پاسخ دادند که « در هر جایی که از این تجمعات برای جلوگیری از شیوع کرونا ممانعت به عمل آید، باید به دستور پایبند بود و آن را جدی گرفت.»

اخیرا هم، «سیداحمد الصافی»، نماینده مرجعیت عالی شیعه، در اظهاراتی از مردم عراق خواست که به توصیه‌های بهداشتی برای جلوگیری از شیوع ویروس کرونا توجه کنند.

وی با تاکید براین نکته که به سخن افراد متخصص اعتماد داریم و باید به توصیه‌های آنها گوش دهیم؛ ادامه داد: «در چنین شرایطی باید با کادرهای درمانی بیشترین همکاری را داشت و به توصیه‌های طرف‌های مربوطه برای جلوگیری از شیوع این ویروس با جدیت توجه کرد.»

اخیرا هم، «آیت الله سیستانی»، از جوانان و موکب های حسینی خواست از خانواده های فقیر و خسارت دیده از شرایط کنونی کشور، پشتیبانی کنند.

ایشان در جهت پشتیبانی از این خانواده ها نیز، کمک مالی به آنها را از حقوق شرعی، جائز دانست و از تاجران خواستند تا در شرایط کنونی، مواد غذایی را احتکار نکنند.

این میزان از توجه مرجعیت عالی قدر شیعیان عراق به موضوع شیوع ویروس کرونا؛ نشان دهنده دلسوزی پدرانه ایشان برای ملت عراق و «موازی و مکمل دانستن علم و دین» و کارکردهای مقتبال این دو است، امری که متاسفانه برخی با تلاش های مذبوحانه خود درصدد القای تضاد میان آنها هستند.

اما جهت ارزیابی بهتر شرایط مقابله با کرونا در عراق، باید ابعاد مختلف موضوع را سنجید که یکی از آنها مشکلاتی است که متاسفانه سیستم بهداشت و درمان آن کشور با آنها مواجه است.

_ پایین بودن بودجه اختصاص یافته به حوزه بهداشت و درمان

_ کمبود تجهیزات پزشکی و درمانی، داروهای خاص، آزمایشگاه ها و ...

_ تخریب ده ها بیمارستان به واسطه حضور نیروهای تروریستی داعش در مناطق مختلف عراق

_ نامتناسب بودن هزینه های درمانی برای اقشار کمتر برخوردار عراقی

بنابراین، اگر به واقع مسئولین عراق عزم و اراده جدی در جهت مقابله با کرونا دارند باید با عمل به «توصیه های مرجعیت» در جهت تامین هر چه بهتر و بیشتر نیازهای درمانی و تجهیزات پزشکی کشور، شرایط مناسبی را برای آنها در مسیر تامین سلامت مردم عراق فراهم آورند.

هر چند که امروز فضای داخلی عراق شرایط ثابت و مشخصی ندارد و گروه ها و شخصیت های مختلف سیاسی آن کشور در رایزنی برای تشکیل دولت جدید و فرآیند انتخاب و رأی اعتماد به نخست وزیر پیشنهادی از سوی رئیس جمهور آن کشور هستند، اما دولت و پارلمان عراق باید با تخصیص بودجه لازم و کافی برای مقابله با این ویروس، ابتدا سلامتی شهوندان آن کشور را تامین و تضمین کرده و سپس به حل و فصل سایر مسائل بپردازند.

در پایان هم آنکه، ایران بار دیگر در این موضوع هم نشان داد که همسایه و متحدی قابل اتکا برای عراق است و با وجود آنکه خود تحت سخت ترین تحریم های ظالمانه آمریکا قرار دارد اما، در سفر اخیر دریابان «علی شمخانی» دبیرشورای عالی امنیت ملی ایران به عراق، پیشنهاد انتقال تجارب ایران در خصوص مدیریت و مقابله با کرونا به عراقی ها ارائه شد که با استقبال طرف عراقی مواجه شد که این امر را نیز می توان در راستای گسترش سطح همکاری های دوجانبه میان تهران و بغداد، مفید و گامی روبه جلو ارزیابی کرد.

کد خبر: 1064312

وب گردی

وب گردی