قاچاقچیان در خشخاش تغییر بیولوژیکی ایجاد می‌کنند

 یک فعال حوزه اعتیاد گفت: قاچاقچیان در گیاه خشخاش تغییر بیولوژیکی ایجاد می‌کنند تا تغییر بیولوژیکی را افزایش دهند.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، سعید صفاتیان مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر و مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد گفت: در طول چندسال اخیر، مصرف شیشه در کشور نسبت به سایر موادمخدر‌ها رو به افزایش بود، اما در حال حاضر این روند متوقف شده و به نظر می‌رسد مصرف تریاک از شیشه پیشی گرفته است.


وی افزود: با توجه به مشکلات اقتصادی فعلی و افزایش تورم و ارزش دلار، قیمت تریاک سال هاست که تغییر چندانی نشده و در واقع گران نشده است.

صفاتیان گفت: این مسئله چندین دلیل دارد که می‌توان به کنترل قاچاقچیان و افزاش میزان تولید در کشور افغانستان اشاره کرد.

مدیر عامل موسسه دانش اعتیاد گفت: تولیدکنندگان خشخاش، با ایجاد تغییرات ژنتیکی در این گیاه توانسته اند گرز این گیاه را بزرگ‌تر کرده و مواد مروفینی ترشح شده از آن را افزایش دهند.

این کارشناس حوزه اعتیاد افزود: از میزان دقیق تولید مواد مخدر در افغانستان خبری در دست نیست و آمار‌ها بین سالیانه ۶ تا ۱۲ هزار تن متغییر است.

صفاتیان با اشاره به اینکه طالبان زمین‌های کاشت خشخاش را پیش خرید می‌کند؛ ادامه داد: در برخی استان‌های افغانستان مانند هرات، تولید مواد مخدر بسیار است. بیشتر این مناطق تحت تسلط طالبان است؛ بنابراین مباحث روابط مستقیم بین گروهگ‌های تروریستی و مواد مخدر در میان است.

وی با بیان اینکه میزان تولید موادمخدر در این استان‌های تحت تسلط تروریست‌ها روند افزایشی دارد؛ گفت: نیرو‌های آمریکایی و سایر کشور‌ها نیز در این مناطق حضور دارند، اما با این حجم از تولید مواد مخدر، مقابله نمی‌کنند.

مدیر کل سابق درمان ستاد مبارزه با مواد مخدر گفت: سازمان ملل طرح کشت جایگزین را مطرح کرد، اما این طرح در افغانستان جوابگو نبود.

میزان

انتهای پیام/

کد خبر: 1064313

وب گردی

وب گردی