تشکیل خوشه‌های فکری عبور از اپیدمی کرونا در دانشگاه تهران

رئیس دانشگاه تهران از تشکیل سه خوشه فکری اقتصاد کلان، سرمایه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی به منظور برون رفت از بحران کرونا ویروس در این دانشگاه خبر داد و گفت: دانشگاه‌ها در شرایط فعلی باید به مسئولیت اجتماعی خود پایبند باشند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمود نیلی احمدآبادی در پیامی تصویری گزارشی از عملکرد دانشگاه تهران طی یک ماه اخیر ارائه داد و گفت:‌ بعد از اعلام شیوع ویروس کرونا و تعطیلی کلاس‌های آموزش حضوری، دانشگاه تهران به سرعت مرکز آموزش‌های الکترونیکی خود را فعال کرد و همکاران ما از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی کلاس‌های آموزشی خود را به صورت الکترونیکی ارائه کردند و ما موظف بودیم فعالیت‌های دانشگاه را در روزهای اخیر متوقف نکنیم.

وی در ادامه با بیان اینکه 60 درصد کلاس‌های نظری دانشگاه تهران در قالب سامانه الکترونیکی ارائه شده است، گفت: ما تا حد نسبتا زیادی به کمک آموزش‌های الکترونیکی توانستیم خلأ کلاس‌های حضوری را جبران کنیم. در واقع ما در دانشگاه تهران آماده ارائه حجم زیادی از آموزش‌ها به صورت الکترونیکی داریم و به کمک مرکز آموزش‌های الکترونیکی زیرساخت‌های دانشگاه برای ارائه این نوع آموزش‌ها وجود دارد.

رئیس دانشگاه تهران همچنین تأکید کرد: ما در همان آغاز حدس می‌زدیم امکان شروع کلاس‌های حضوری دانشگاه تهران تا قبل از سال جدید امکان ندارد به همین جهت اگر کلاس‌های آموزشی غیرحضوری برگزار نمی‌شد ما یک ماه فرصت آموزش را از دست می‌دادیم و در حال حاضر نمی‌توانیم بگوییم بعد از تعطیلات نوروز نیز کلاس‌های حضوری را برگزار خواهیم کرد. بنابراین ادامه فرایند یادگیری الکترونیکی با قوت بیشتری ادامه خواهد داشت و امکان جبران کلاس‌ها در طول ترم آتی و حتی بعد از عادی شدن شرایط بسیار کار سختی است.

نیلی خاطر نشان کرد: بسیاری از دانشجویان برنامه‌های مختلفی دارند و برگزاری کلاس‌های جبرانی حضوری برای اعزای هیئت علمی نیز کار بسیار دشواری خواهد بود بنابراین تأکید می‌کنم همه همکاران من با شدت بیشتر کلاس‌های مجازی خود را برگزار کنند و همه دانشجویان نیز در کلاس‌های درس با قوت حضور پیدا کنند.

به گفته وی کلاس‌های آموزشی که از طریق سامانه یادگیری الکترونیکی برگزار می‌شود در سامانه ثبت می‌شود و دانشجویان می‌توانند در این فرصت تعطیلات عید نیز به یادگیری مشغول باشند. با توجه به اینکه همه در منزل حضور دارند به همین جهت لازم است از وقت و زمان خود به نحو احسن استفاده کنیم.

رئیس دانشگاه تهران یادآور شد: اعضای هیئت علمی دانشگاه می‌توانند از فرصت تعطیلات عید استفاده کنند و اگر در آغاز فرایند یادگیری الکترونیکی برخی از کلاس‌های مجازی برگزار نشد کلاس‌های جبرانی الکترونیکی خود را برگزار کنند و چون کلاس‌های عملی ما ناچارا بعد از عید به شکل جبرانی اجرا می‌شود لذا هر چه بتوانیم کلاس‌های جبرانی نظری را بیشتر اجرا کنیم فرصت بیشتری برای ارائه کلاس‌های عملی نیز فراهم خواهد شد.

نیلی همچنین خاطر نشان کرد: با توجه به اینکه دانشجویان، اعضای هیئت علمی و ... برنامه‌های متفاوتی برای تعطیلات تابستان دارند لذا نباید فعالیت‌های آموزشی را به تعویق بیاندازیم. خوشبختانه در شرایط فعلی همه همکاران و دانشکده‌ها کمک کردند تا دانشگاه در روزهای فعلی همچنان زنده بماند.

رئیس دانشگاه تهران همچنین به مسئولیت اجتماعی دانشگاه ها در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: شرایط، شرایط خوبی نیست. میزان افراد درگیر با ویروس کرونا افزایش پیدا کرده است و در شرایط فعلی دانشگاه باید فکر کند چگونه می‌تواند به تخفیف این نوع مسائل کمک کند تا مردم در شرایط فعلی راحت‌تر زندگی کنند. با توجه به اینکه دانشگاه تهران دارای تخصص و رشته‌های مختلفی است در نتیجه از همان آغاز شیوع ویروس کرونا همکاران من در دانشگاه در حوزه‌های مختلف فعال بودند و پیشنهادات مختلفی نیز به مسئولان ذیربط ارائه کردند.

وی با تأکید بر اینکه ما با خطر گسترش و شیوع ویروس کرونا در کشور مواجه هستیم، گفت: باید در این زمینه اقداماتی صورت بگیرد تا این شیوع کنترل شود. ضمن اینکه می‌دانیم بخش‌های مختلف اقتصادی کشور دچار آسیب شدند به ویژه قشر آسیب پذیر به شدت وابسته به درآمد حداقلی خود هستند آسیب دیدند. دنیا امروز نظاره‌گر ما است و ما یکی از کشورهایی است که در خط مقدم مبارزه با کرونا قرا رداریم در نتیجه دنیا نحوه مبارزه ما با ویروس را نظاره می‌کند.

نیلی خاطر نشان کرد:‌هر چه بهتر، موفق‌تر و عالمه‌تر برای مبارزه با شیوع کرونا ویروس برخورد کنیم طبیعتا می‌توانیم برای سایر کشورهای دنیا الگو شویم. به همین باید جهت دانش و تخصص‌های دانشگاه در این زمینه استفاده کنیم.

به گفته وی ما در حیطه‌های مختلف در دانشگاه تهران تخصص‌هایی را داریم که موضوع فعلی کرونا را با همکاران خود در دانشگاه‌های دیگر در حوزه‌های تخصصی مختلف دنبال می‌کنیم و امیدواریم به نتایج خوبی برسیم و در این زمینه خوشه‌های فکری اقتصاد کلان، سرمایه اجتماعی و آسیب‌های اجتماعی را در دانشگاه تهران فعال کردیم. امیدواریم بتوانیم از دل این خوشه‌ها راهکارهایی را برای عبور از بحران پیشنهاد کنیم و مورد استفاده مسئولان کشور قرار بگیرد.

وی همچنین به ظرفیت‌های هنری، فکری و تخصصی دانشگاه تهران در شرایط فعلی اشاره کرد و افزود: به همین جهت دانشگاه سامانه تالار گفت‌وگو را راه‌اندازی کرده است تا در این سامانه همه همکاران، دانشجویان و دانش‌آموختگان بتوانند وارد و ایده‌های خود را وارد کنند تا در این تالار امکان تعامل فکری فراهم شود و ما نیز سعی خواهیم کرد این ایده‌های فکری را در حد امکان بسته‌بندی کنیم و به اطلاع مسئولان برسانیم تا از دل این‌ها راهکار مناسبی برای برون از این شرایط فراهم شود.

رئیس دانشگاه تهران در پایان خاطر نشان کرد: ما تجربه مدیریت بحران در شرایط وبا را در کشور داشتیم. تجربه ما در برخورد با مسئله امروز بسیار اهمیت دارد و دانشگاه تهران نیز با ظرفیت‌های بالای خود می‌تواند کمک موثری برای عبور از این بحران فراهم کند تا به مسئولیت اجتماعی خود عمل کند.

انتهای پیام /

کد خبر: 1064335

وب گردی

وب گردی