ارائه خدمات الکترونیک به شرکت‌های دانش‌بنیان راهی برای جهش تولید

مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس با تأکید براینکه باید موانع بازدارنده تولید را رفع کنیم، گفت: باید تفکرات کارخانه سنتی کنار گذاشته شود و تنها راه برون رفت و رسیدن به اقتصاد قوی در کشور ایجاد تفکرات جدید بکارگیری بسترها و تکنولوژی و فناوری جدید است.

محمد حسین عسگری مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با نامگذاری شعار سال با عنوان جهش تولید اظهار کرد: رهبر معظم انقلاب بسیار هوشمندانه و با یک هدفگذاری کلان اقتصادی و نیز با تکیه بر توان داخلی یک نقشه بزرگ را برای سال‌جاری ترسیم کردند؛ زیرا که طی 10 سال اخیر هدف‌گذاری اقتصادی در کشور شکل گرفته است و این امر مهم امید و باور به توان داخلی را تقویت کرده است.

وی تصریح کرد: از طرف دیگر باید مسیرهای سیاست‌گذاری در بدنه دولت تعریف شود تا نقشه قدرت اقتصادی و سیاسی ایران در منطقه با هدف ایجاد یک تمدن نوین و برپایه اقتصاد قوی تصویب شود. برای رسیدن به شعار جهش تولید باید شعار سال گذشته را( رونق تولید) را در سرلوحه کار خود قرار دهیم.

عسگری با تأکید براینکه باید موانع بازدارنده تولید را رفع کنیم، گفت: همچنین باید یکسری موتورهای شتاب‌دهنده یا پیشران‌ها برای جهش تولید در نظر بگیریم، بنابراین برای جهش تولید یکی از این سیاست‌ها رونق تولید کشور است. به عنوان مثال برای حذف موانع تولید باید سه کلمه فقر و فساد و تبعیض که در ادبیات سیاسی کشور نیر بیشتر به آن پرداخته شده مورد توجه قرار گیرد تا بدنه تولید فعال شود. متاسفانه طی سال‌های اخیر به صورت بنیادین روی این سه موضوع متمرکز نشده‌ایم. باید فقرزدایی و فساد و تبیعض در راستای توسعه تولید برداشته شود.

مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس با بیان اینکه باید دولت در سیاست کلان حمایت از سرمایه‌گذار را در جهت افزایش سرمایه و توسعه صادرات در دستور کار خود قرار دهد، افزود: باید افزایش تجارت خارجی مبتنی بر رقابت سرمایه گذاری باشد نه مبتنی برخام فروشی و یا فروش نفت و از سمت دیگر واردات کالاهای مشابه نباید صورت گیرد؛ در این صورت است که می‌توان به ایجاد پیشران تولید کمک کرد؛ زیرا به روش سنتی نمی‌توان به مقوله جهش تولید نگریست.

وی ادامه داد: موضوع دیگری که در دولت‌های اخیر مورد غفلت واقع شده بازارهای همسایه منطقه و غرب آسیا است. بجای آنها ما به سمت بازارهای اروپایی حرکت کردیم، به نظر می رسد الان فرصت خوبی است که این بازارها را پیش از پیش فعال کنیم.

مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس تصریح کرد: حال که سال جاری با نام جهش تولید نام گذاری شده وقت آن است که پارادایم‌های مدیریت کشور را تغییر دهیم. برای این منظور به چابکی و جوانی و خلاقیت نیاز داریم. باید تفکرات کارخانه سنتی کنار گذاشته شود و تنها راه برون رفت و رسیدن به اقتصاد قوی در کشور ایجاد تفکرات جدید بکارگیری بسترها و تکنولوژی و فناوری جدید است.

عسگری افزود: همچنین یکی از راه‌ها قوی شدن در فضای مجازی و استفاده از دولت الکترونیک و سرعت دادن به موضوعات مرتبط با فعالیت بخش خصوصی در بستر فضای مجازی است.

مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس با اشاره به رویکرد جوان گرایی در مجلس جدید گفت: امیدواریم با این رویکرد جدید تغییرات مدیریتی در سیاست کلان اقتصادی شکل بگیرد.

وی با بیان اینکه شرکت‌های دانش‌بنیان با ارزش افزوده بالا درآمدزایی خوبی را نصیب کشور می‌کنند؛ تصریح کرد: مسئله اصلی این شرکت‎ها رسیدن به توان داخلی با استفاده از تفکر و دانش بومی است. بیشترین مشکل شرکت‌های دانش‌بنیان همان مشکلاتی است که هنوز در اقتصاد دانش‌بنیان رفع نشده و ما به دنبال بهینه کردن فضای حاکم بر مشکلات هستیم. اقتصاد دانش بنیان در چهار رکن نیروی انسانی، صنعت، منابع مالی و محیط کسب وکار تعریف شده است. باید در کوتاه مدت بتوان با هدفگذاری و نقشه جامع کشور هرچه سریعتر مشکلات را مرتفع کرد.

عسگری ادامه داد: همچنین ارائه خدمات الکترونیک برخط به شرکت‌های دانش‌بنیان، اعطای مجوز، ایجاد بانک‌های اطلاعاتی برای صنایع مختلف در راستای هم افزایی نیازهای شرکت‌ها، تولید دانش فنی و اعتبار بخشیدن به دانش بنیان‌ها در مقابل اقتصاد نفتی، تقویت ارتباط صنعت و دانشگاه، بکارگیری نیروی مجرب و استفاده از ظرفیت آنها و نیز رفع قوانین دست و پاگیر از جمله موضوعاتی است که می‌تواند به تحقق شعار سال کمک کند.

مدیر کل جذب و پذیرش واحدهای فناور پارک فناوری پردیس خاطرنشان کرد: بجای ازائه وام و تسهیلات به شرکت‌های دانش‌بنیان باید به دنبال اضافه کردن منابع ریسک‌پذیر باشیم تا پول هوشمند به صنعت و اقتصاد دانش‌بنیان تزریق شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064338

وب گردی

وب گردی