کسب‌وکارهای موفق به پشتوانه پژوهش‌های اثرگذار به‌وجود می‌آید/ سامانه پایش دانشگاه آزاد یک پلتفرم‌ پویا است

مسئله‌محوری دانشگاه در جامعه منجربه بازسازی پایه‌های کسب‌وکارهای نوین می‌شود، پژوهش‌های اثرگذار در هر کشوری در موفقیت امور اجرایی آن کشور نیز تأثیر مستقیم دارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، پژوهش؛ به‌عنوان یکی از کارکردهای اساسی و پیشران دانشگاه‌ها در جوامع پیشرفته، از اهمیت بسیار بالایی در بهره‌وری امور دارد. از پژوهش به عنوان زیرساخت و سند موفقیت هر طرحی یاد می‌شود، به همین دلیل است که اغلب طرح‌های موفق و بین‌المللی دارای اسناد پژوهشی و امکان‌سنجی قوی هستند. نظریه ایجاد مراکز تحقیقاتی و پژوهشکده ها در بطن دانشگاه‌ها در راستای تقویت کارکردهای پژوهشی بود که نتایج راه‌اندازی آنها می‌تواند محل بحث و پرسشی مجزا باشد.

شاید بتوان گفت اولین تحول اساسی دانشگاه آزاد اسلامی در سال گذشته، جراحی و ایجاد زیرساخت‌های هدف‌دار در نظام پژوهشی دانشگاه است. با گسترش مقاطع تحصیلات تکمیلی در دانشگاه‌ها، ظرفیت پژوهش و بروندادهای تحقیقاتی مراکز دانشگاهی افزایش کرده است. سال‌ها است رهبر معظم انقلاب با اشاره به این ظرفیت عظیم و بالفعل، دغدغه‌های خود را درخصوص لزوم اثرگذاری پژوهش‌های دانشگاهی در جامعه مطرح کرده‌اند.

با اندکی تحقیق در فاکتور «تاثیرپذیری پژوهشی» درمی‌یابیم که رشد و تعدد مراکز تحقیقاتی در سراسر کشور آنطور که باید و شاید در حل مسائل جامعه اثرگذاری نداشته و باتوجه هزینه‌کردهای چندین ساله انتظارات را برآورده نکرده است. دانشگاه آزاد به‌عنوان بزرگترین شبکه حقیقی دانشگاهی کشور، نخستین دانشگاهی بود که متوجه ساختار معیوب پژوهشی شده و جراحی عمیقی در این راستا انجام داد. طرح «پایش» گام نخست و عملیاتی دانشگاه آزاد در راستای ارتقای شاخص‌های پژوهشی به‌شمار می‌رود.

«پژوهش اثرگذار یکپارچه شبکه‌ای» به اختصار پایش، طرحی عملیاتی برای نظامندی، هدفمندی، اثرگذاری و تمرکزگرایی پژوهش در دانشگاه آزاد اسلامی است. سالانه بیش از 70 هزار پایان‌نامه‌ کارشناسی ارشد و رساله مقطع دکتری در دانشگاه آزاد منتشر می‌شود که هدفمندی و جهت‌دهی به این پژوهش‌های دانشگاهی می‌تواند جریان عظیمی در اثرگذاری پژوهش‌های دانشگاهی در جامعه ایجاد کند.

توجه به ظرفیت‌های منطقه‌ای، نیازهای کشور و پتانسیل واحدهای دانشگاهی در وهله نخست شناسایی مأموریت‌ها قرار دارد. گام اول و عملیاتی طرح پایش با تدوین نظام موضوعات در استان تهران آغاز شد. اغلب واحدهای دانشگاهی استان تهران در گام نخست مأموریت‌های خود را از دفتر برنامه‌های علمی گرفته و نظام موضوعات با تشکیل کمیته‌های تخصصی تدوین شد.

مشارکت صاحبان صنایع، ساختارهای عمومی و دستگاه‌های اجرایی در احصای نظام موضوعات تخصصی در طرح پایش و چالش‌های کشور از جمله نقاط قوت این طرح و مشخصاً حلقه مفقوده کارکردهای «پژوهشی» دانشگاه‌ها در سال‌های اخیر به‌شمار می‌رود. سامانه پایش یک پلتفرم پویا و همواره درحال به‌روزرسانی است که دانشجویان می‌توانند با بررسی موضوعات مختلف نسبت به انتخاب موضوع پایان‌نامه‌ اقدام کنند.

باتوجه به دربرگیری دانشگاه آزاد اسلامی در نظام آموزش عالی کشور، ایجاد تحول در ساختارهای پژوهشی و معرفی طرح پایش علاوه بر تقویت مسئله‌محوری این دانشگاه در جامعه منجربه بازسازی پایه‌های کسب‌وکارهای نوین می‌شود. همانطور که پیش‌تر نیز اشاره شد پژوهش‌های اثرگذار در هر کشوری در موفقیت امور اجرایی آن کشور نیز تأثیر مستقیم دارد. یعنی اگر پژوهش‌های دانشگاهی منطبق با مسائل و چالش‌های کشور صورت بگیرد، کسب‌وکارهای نوظهور و موفقی نیز برای رفع و حل آن چالش‌ها به وجود خواهد آمد.

دانشگاه آزاد اسلامی بدون شک با فعال کردن بدنه نخبگانی و ظرفیت‌های دانشجویان تحصیلات تکمیلی خود در گسترش رجوع به سامانه پایش آزاد، تأثیر کم‌نظیری در نظامندی پژوهش‌های دانشگاهی خواهد گذاشت. مگر نه آنکه دانشگاه‌های مختلف کشور سال‌هاست که طرح‌های گوناگونی در راستای کیفیت‌افزایی پایان‌نامه‌های دانشجویی معرفی می‌کنند، طرح پایش با هدفمندی پژوهش‌های دانشجویی ضمن ارائه راه حل به چالش‌های کشور، کیفیت پایان‌نامه‌ها و رساله‌ها نیز ممیزی می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064347

وب گردی

وب گردی