نامه دفاتر بسیج دانشجویی درباره عواقب تقاضای وام از صندوق بین‌المللی پول

بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به همراه ۲۶ دفتر بسیج دانشجویی دیگر؛ طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی نکاتی را در مورد عواقب تقاضای وام از صندوق بین المللی پول یادآور شدند.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، بسیج دانشجویی دانشگاه علم و صنعت به همراه ۲۶ دفتر بسیج دانشجویی دیگر؛ طی نامه‌ای به رئیس کل بانک مرکزی؛ نکاتی را در مورد عواقب تقاضای وام از صندوق بین‌المللی پول یادآور شدند.

در ابتدای این نامه خطاب به رئیس بانک مرکزی آمده است: پیرو صحبت های جنابعالی در مورد تقاضای وام از صندوق بین المللی پول لازم دانستیم نکاتی را بیان کنیم. امید است جنابعالی و مجموعه تیم اقتصادی دولت به آن ها توجه کنید. طبق نص صریح اصل 80 قانون اساسی دولت برای اخذ وام های خارجی نیازمند مصوبه مجلس است. اخذ این وام بدون مصوبه مجلس زیرپا گذاشتن قانون رسمی کشور است.

در ادامه نامه آمده است: مسئله دیگری که در اینجا قابل طرح است نگرانی از تبعات اخذ این وام است. همانطور که می دانید طبق گزارش مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی، کشورهای وام گیرنده همواره با مشکل بازپرداخت بدهی ها مواجه هستند و تجربه تلخی از بحران بدهی ها دارند. تجربه نامطلوب کشورهایی همچون آرژانتین در این زمینه قابل ذکر است.

در این نامه تاکید شده است: رهبری معظم انقلاب نیز در زمینه اخذ وام از نهاد های خارجی در فروردین ماه 1397 فرمودند: در دولت‌های مختلف، چندبار می‌خواستند از بانک جهانی یا صندوق بین‌المللی پول، وام بگیرند، بنده نگذاشتم؛ جلویش را گرفتم؛ مقدّمات را فراهم کرده بودند که این کار را انجام بدهند. اینکه ما از بیگانه طلب بکنیم و متعهّدِ در مقابل بیگانه بشویم، این خطای بزرگی است؛ باید اقتصاد درون‌زا باشد. از سویی دیگر باتوجه به تحریم های ظالمانه مالی که علیه کشورمان اعمال شده است، جمهوری اسلامی امکان استفاده از مبلغ دلاری این وام را ندارد و باید از سازوکارهای معیوبی همچون اینستکس استفاده کند که این خود مشکل مضاعفی در استفاده از این وام است.

در بخش پایانی این نامه آمده است: از طرفی با توجه به نفوذ کشورهای غربی در صندوق بین المللی پول نگرانی هایی زیادی بابت اعمال فشار سیاسی و اقتصادی به جمهوری اسلامی از طریق الزاماتی که به بهانه این وام برای کشورمان ایجاد می شود وجود دارد. نگرانی بعدی که وجود دارد بار مالی این وام است که با توجه عمر باقیمانده از دولت فعلی، عملا روی دوش دولت دوازدهم خواهد بود. باتوجه به استفاده بی رویه از منابع صندوق توسعه ملی و دیگر منابعی که دولت فعلی از جیب دولت های آینده خرج کرده است اخذ این وام فشار مالی گسترده تری را روی دولت های آینده خواهد آورد. امید است شما و همکارانتان در تیم اقتصادی دولت با پیدا کردن منابع مالی جدید برای گذار از شرایط سخت، کشور را به لبه این پرتگاه نبرید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064355

وب گردی

وب گردی