واگذاری دانشگاه فرهنگیان برخلاف اسنا توسعه‌ای کشور است

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران گفت: واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نور بر خلاف اسناد توسعه‌ای کشور مانند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است.

امیرحسین محقق در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز با اشاره به نامه منتشر شده درباره اینکه دانشگاه فرهنگیان در قالب طرح خرید خدمات به دانشگاه پیام نور واگذار شود، گفت: شاید دانشگاه پیام نور امکانات آموزشی مناسبی را در اختیار داشته باشند؛ اما دانشجوی تخصصی در حوزه تعلیم و تربیت را ندارد.

وی ادامه داد: در یکی بندهای این نامه قید شده چون دانشگاه پیام نور در هر استانی وجود دارد، دانشجویان دیگر از استان خارج نمی‌شود و این از آسیب‌های اجتماعی و فرهنگی می‌کاهد؛ اما این موضوع درست نیست چون دانشگاه پیام نور همه نوع دانشجویی را از هر قشری بدون هیچ گزینشی ثبت نام می‌کند و معلمان آینده بدون گزینش وارد حوزه تعلیم و تربیت می‌شوند.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران اضافه کرد: دانشگاه فرهنگیان به علت وجود گزینش و بررسی پیشینه افراد، کسانی وارد دانشگاه می‌شوند که دارای حداقل‌های اخلاقی و مذهبی هستند در نتیجه محیط سالمی را در فضای دانشگاه و خوابگاه به وجود می آوردند.

وی با بیان اینکه دانشجویان در طرح واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور بلاتکلیف هستند، گفت: دانشجویان در طرح مذکور در دانشگاه پیام نور ۳ سال دروس تخصصی و پایه را می‌گذرانند و در سال چهارم به دانشگاه فرهنگیان باز می‌گردند تا دروس تربیتی رو فراگیرند. در صورتی دروس تخصصی این قدر زیاد نیست که ۳ سال وقت بخواهد و در مدت زمان یک‌ ساله نمی‌شود فرایند تربیت معلم شکل بگیرد.

محقق با تاکید بر اینکه فرایند تربیت باید مداوم و در طی ۴ سال صورت بگیرد تا دانشجویان کم کم بتواند دارای هویت معلمی‌ شوند و با محیط کار معلمی آشنایی پیدا کنند، گفت: درس‌های تخصصی را هر استادی نمی‌تواند برای دانشجومعلم تدریس کند باید استادی که سابقه معلمی دارد، این دروس را آموزش دهد. استاد در دانشگاه فرهنگیان هم درس تخصصی و هم نحوه برخورد با دانش آموز و مدیریت کلاس را به دانشجویان یاد می‌دهد که متاسفانه همچین استادی در دانشگاه پیام‌نور وجود ندارد.

این دانشجوی معلم دانشگاه فرهنگیان تهران ادامه داد: معلم شدن مانند خوردن قرص نیست یک شب بخوری و فردا معلم شوی بلکه امری زمان بر است و نیاز به زمان کافی دارد. به معلمان ورودی‌های ماده ۲۸ انتقاد داریم که با شش ماه گذراندن دوره نمی‌توان یک فرد معلم شود، بعد مسئولان می‌خواهند تمام داشجوها را با این مدل معلم کنند.

وی با انتقاد از اینکه دانشجومعلمان در طرح واگذاری دانشگاه فرهنگیان به پیام نور در سال چهارم به استخدام در می‌آیند و در طول ۳ سال گذشته از هیچ نوع مزایایی برخوردار نخواهند بود، گفت: این کار باعث کاهش جذب دانشجو در دانشگاه فرهنگیان خواهد شد. با این شرایط نا به‌سامان اقتصادی کشور دل دانشجویان به امتیاز دانشگاه فرهنیگان خوش بود که آن را هم بگیرند دانشجویان دیگر تمایلی به حضور در این دانشگاه نخواهند داشت.

به گفته محقق؛ دولت در طول مدت کار خود به نظام آموزشی کشور نگاه اقتصادی داشته و دنبال این بود خرید خدمات در مدارس اجرایی کند. دولت با این طرح کلا آموزش و تعلیم را بنگاه اقتصادی کرده و به دنبال درآمدزایی از این موضوع است.

مسئول بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان تهران با بیان اینکه هر روز ما شاهد نامهربانی‌های بیشتری از سوی مسئولان به دانشگاه فرهنیگان هستیم، گفت: تصمیم واگذاری دانشجویان دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور یعنی، تلاش برای حذف دانشگاه فرهنگیان است، که این خلاف اسناد توسعه‌ای کشور مانند سیاست‌های ابلاغی مقام معظم رهبری و سند تحول بنیادین در آموزش و پرورش است و ما اجازه این کار را به دولت نخواهیم داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064419

وب گردی

وب گردی