دوره‌های مواجهه با بیماری‌های اپیدمی برگزار می‌کنیم/ تبدیل 109 هزار کلاس به مجازی، نیاز به پنهای باند و سِروِر قدرتمند دارد

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی گفت: در سال جدید دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش‌های مواجهه با بیماری‌هایی را ارائه می‌کنیم که به مرحله اپیدمی می‌رسند.

محمدحسین امید در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، درباره فراز و فرودهای سال تحصیلی 98 و تأثیر شیوع ویروس کرونا بر عملکرد دانشگاه‌های ایران اظهار کرد: سال 98 برای کشورمان، سال بسیار پر فراز و نشیبی بود. سال گذشته با سیل شروع شد و خسارات سنگینی را به چندین استان وارد کرد. در ماه‌های پایانی سال نیز بیماری خطرناکی، همه دنیا از جمله ایران را درگیر کرد.

وی ادامه داد: تمام کشور متأثر از فراز و نشیب‌ها بودند. شهادت سپهبد حاج قاسم سلیمانی نیز ضربه بزرگی به ما زد. البته جمهوری اسلامی، تودهنی بزرگی به آمریکا وارد کرد و ابهت پوشالی ایالات متحده در منطقه را شکست. مجموعه‌ای از خوبی‌ها و بدی‌ها را در سال 98 پشت سر گذاشتیم.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز متأثر از اتفاقات بود. البته در تمام حوادث سعی کردیم همراه ملت باشیم، به‌طور مثال بسته‌های زیادی را برای کمک به سیل‌زدگان کشور توزیع کردیم. در حادثه‌های دیگر نیز کنار مردم و دولت بودیم. در فراخوان‌هایی که از سوی حکومت منتشر شد هم دانشجویان، استادان و کارکنان دانشگاه جامع علمی کاربردی، حضور فعال پررنگی داشتند.

در تعطیلات نوروز بر سر کار هستیم

امید با اشاره به شیوع ویروس کرونا و تعطیلی دانشگاه‌ها گفت: دانشگاه جامع علمی کاربردی نیز درگیر ماجراست؛ اما بحثی درباره دانشگاه جامع علمی کاربردی و بحثی در مورد آینده کشور وجود دارد. حدود دو هفته پیش از پایان سال، به‌صورت قطعی اعلام شد که احتمال بازگشایی دانشگاه‌ها بعد از تعطیلات نوروز وجود ندارد، به‌همین دلیل آموزش مجازی را در دستور کار قرار دادیم.

وی ادامه داد: با شرکت‌های متعددی که زیرساخت ارائه می‌کنند، مذاکره کردیم و سرانجام شرکت مورد نظر را انتخاب کرده و کار را آغاز کردیم. در تعطیلات نوروز نیز بر سر کار حاضر هستیم. پنجم فروردین برای آماده‌سازی کلاس‌های مجازی، جلسه هماهنگی تشکیل دادیم تا ان‌شاءالله کلاس‌ها از روز 16 فروردین آغاز شوند.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی یادآور شد: در یک ماه گذشته، اطمینان حاصل نشده بود که تعطیلات دانشگاه‌ها تداوم پیدا می‌کند یا خیر، به همین‌ دلیل به‌صورت جدی به آموزش مجازی ورود نکردیم؛ اما از همان ابتدا تعداد زیادی از مراکز دانشگاه جامع علمی کاربردی، کار را به‌شکل خودجوش آغاز کردند. هنوز آمار دقیقی از تعداد دانشجویان و استادان درگیر آموزش مجازی، تهیه نکرده‌ایم؛ اما در سال جدید برای تمام کلاس‌ها، چنین برنامه‌ای را اجرا می‌کنیم.

250 هزار دانشجوی علمی کاربردی با سیستم مرکزی مدیریت می‌شوند

امید تأکید کرد: دانشگاه جامع علمی کاربردی، شرایط خاصی دارد؛ چراکه بیش از 109 هزار کلاس در دانشگاه ما برگزار می‌شود. تبدیل این تعداد کلاس به مجازی، کار بسیار پرزحمتی است و نیاز به پهنای باند وسیع، ذخیره‌سازی داده و سِروِرهای قدرتمند دارد. وضعیت ما با دانشگاه‌های دیگر قابل مقایسه نیست، فقط دانشگاه جامع علمی کاربردی است که تمام 250 هزار دانشجوی خود را با سیستم مرکزی مدیریت می‌کند. درست است که مراکز متعددی داریم؛ اما این مراکز به‌تنهایی زیرساخت‌های لازم را ندارند و این موضوع، مسیر دشواری را پیش روی ما قرار داده است.

وی با اشاره به نبود امکان برگزاری کلاس‌های دروس مهارتی به‌شیوه مجازی گفت: کار را با جدیت آغاز و دنبال کرده‌ایم؛ اما بخش زیادی از کلاس‌های ما، امکان برگزاری به‌صورت مجازی را ندارند؛ چون دروس مهارتی هستند و دانشجویان باید در کارگاه یا کارخانه حضور پیدا کنند. پیش‌بینی کردیم بخش‌های عملی دروس را با رعایت تمام جوانب احتیاط برگزار کنیم، البته این اتفاق نیاز به اجازه مسئولان وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی دارد.

رئیس دانشگاه جامع علمی کاربردی خاطرنشان کرد: بخش زیادی از کلاس‌های نظری و دروس مهارتی قابل ارائه به‌صورت مجازی، به‌شیوه آنلاین ارائه خواهد شد. با توجه به همه‌گیری ویروس کرونا، از گذشته دوره‌های تک‌پودمان و مقطع‌داری در ارتباط با این نوع بیماری‌ها داشتیم که بنا به دلایلی تضعیف شده بود.

وی در پایان بیان کرد: دوباره شروع کرده و یکی از مؤسسات را مأمور کرده‌ایم تا در این زمینه فعالیت کند. در سال جدید دوره‌های کوتاه‌مدت آموزش‌های مواجهه با بیماری‌هایی را ارائه می‌کنیم که به مرحله اپیدمی می‌رسند. افرادی را آموزش می‌دهیم تا در شرایط بحرانی به کمک کادر درمانی بیایند. برنامه بلندمدتی نیز داریم تا دوره‌هایی را در این زمینه برگزار کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064433

وب گردی

وب گردی