17 راهکار حمایت از اقشار ضعیف و محروم جامعه در برابر شیوع ویروس کرونا

مرکز پژوهش‌های مجلس با تاکید بر اینکه معمولا گروه های حاشیه ای و محروم جامعه بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی و بیماری‌های همه گیر متحمل می‌شوند،17 راهکار برای حمایت از اقشار ضعیف و محروم جامعه در برابر شیوع ویروس کرونا پیشنهاد داد.

به گزارش گروه اقتصادی ایسکانیوز، مرکز پژوهش های مجلس شورای اسلامی با انتشار گزارشی با عنوان «درباره مقابله با شیوع ویروس کرونا (7) چالش ها و راهکارهای حمایت از اقشار ضعیف و محروم جامعه»، 17 راهکار برای حمایت از اقشار ضعیف و محروم جامعه در برابر شیوع ویروس کرونا پیشنهاد داد.

در بخش «مقدمه» این گزارش بازوی کارشناسی مجلس آمده است: «رجوع به تجارب تاریخی گویای آن است که گروه‌های حاشیه‌ای و محروم جامعه و آنان که از توان و قدرت اقتصادی و اجتماعی کمتری برخوردار بوده‌اند، بیشترین آسیب را از بلایای طبیعی مانند سیل، زلزله و بیماری‌های همه‌گیر متحمل شده‌اند. افزون بر این، تحقیقات پزشکی و اجتماعی در کشورهای مختلف نشان داده است که به‌واسطه سبک زندگی طبقات اجتماعی پایین و حاشیه‌ای، قدرت انتشار و اثرگذاری بیماری‌ها در میان این طبقات بسیار بیشتر است. ازاینرو، در مواقع شیوع بیماری‌های همه‌گیر همانند وضعیت کنونی اخذ تدابیر حمایتی و مراقبتی توسط دولت‌ها جهت حمایت و مراقبت ویژه از گروه‌های محروم و آسیب‌پذیر جامعه در مقابل اپیدمی لازم و ضروری است».

این مرکز پژوهشی، راهکارها و اقدامات لازم جهت حمایت از اقشار ضعیف و محرومان جامعه در مقابل ویروس کرونا در کشور را در سطح اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه و اقدامات حمایتی ارائه داده که به شرح زیر است:

الف)اقدامات بهداشتی و پیشگیرانه

1 .تسریع در فرایند تصمیم‌گیری درخصوص شناسایی و اولویت‌بندی شهرها، محلات فقیرنشین و مناطق حاشیه شهرها و کلان‌شهرهای کشور از حیث میزان آلودگی به ویروس کرونا و اتخاذ تصمیمات متناسب با هر منطقه در زمینه ارائه خدمات حمایتی و بهداشتی (تأمین و توزیع تجهیزات ضدعفونی، پیشگیری، درمان و حتی قرنطینه).

2 .تهیه ماسک، دستکش و مواد ضدعفونی‌کننده توسط وزارت بهداشت، درمان و آموزش پزشکی و توزیع آن با هماهنگی یا همکاری کمیته امداد امام خمینی (ره) و سازمان‌های بهزیستی (به‌دلیل دسترسی به سامانه اطلاعاتی فقرا و محرومان) و سازمانهای مردم‌نهاد در میان خانواده‌های ساکن در مناطق و محالت فقیرنشین و حاشیه شهرها.

3 .استفاده از منابع و امکانات شهرداریها و نیروهای مسلح جهت ضدعفونی و گندزدایی مستمر منازل، معابر، کارگاههای صنعتی و انبارها در محالت فقیرنشین و حاشیه شهرها. در این رابطه، می‌توان از ظرفیت سازمانهای مردمنهاد و گروه‌های داوطلبانه نیز به‌صورت برنامه‌ریزی شده استفاده نمود.

4 .گسترش پوشش خدمات شهری به مناطق مسکونی خارج از محدوده خدمات‌رسانی شهرداریها و نیز بهبود مدیریت پسماند در مناطق حاد و بحرانی شهری مانند بافت‌های فرسوده و محلات فقیرنشین. مطمئناً پاکسازی مناطق و محلات آلوده از زباله‌های شهری، نخاله‌های ساختمانی و... نقشی اساسی در افزایش بهداشت و ایمنی ساکنان این مناطق ایفا می‌کند.

5 .استقرار تیم‌های پزشکی تشخیص علائم کرونا در مبادی و نقاط پُررفت وآمد محلات فقیرنشین و حاشیه شهرها با هدف شناسایی زودهنگام موارد مشکوک و ارجاع آنها به مراکز تشخیص درمان می‌تواند نقش مهمی در کنترل ویروس کرونا و جلوگیری از انتشار آن در میان ساکنان محلات فقیرنشین و سایر شهروندان ایفا نماید.

6 .استفاده از ظرفیت رسانه‌ای کشور جهت توجیه و ترغیب خانواده‌ها مبنی بر قرار دادن ماسک و دستکش‌های استفاده شده در کیسه‌های زباله جداگانه و انتقال آنها در ساعات مقرر به سطل‌های زباله داخل خیابان. افراد زباله‌گرد به‌دلیل ضعف آگاهی و از روی اضطرار با وجود هشدارهای فراوانی که ازسوی مراجع مختلف نسبت به عدم زباله‌گردی در شرایط حاضر، کماکان در حال جستجو در سطل‌های زباله در سطح کلان‌شهرهایی چون تهران هستند.

7 .با توجه به اینکه گروه‌های هدف این مطالعه افراد پُرخطر و دارای رفتارها با ریسک بالا هستند، خودمراقبتی و بهداشت فردی مکرر باید توسط نهادهای رسمی ذیربط، سازمانهای مردم‌نهاد و گروههای جهادی و داوطلبانه به آنها آموزش داده شود.

8 .مسئولان گرمخانه‌ها و سامانسراها لازم است حضور پزشک و ویزیت روزانه و بررسی سلامت مددجویان و مددکاران در مراکز نگهداری و همچنین اقدامات لازم درخصوص گندزدایی لباسها، وسایل شخصی مددجویان را به صورت روزانه الزامی کنند.

9 .با توجه به اینکه گرمخانه‌ها و مراکز ساماندهی آسیب‌دیدگان اجتماعی ازجمله مراکز مستعد برای شیوع و انتشار بیماریهای مسری و عفونی به‌ویژه کروناست، ضروری است تمام گرمخانه‌ها و سامانسراها به امکانات و مواد ضدعفونی‌کننده تجهیز شوند.

10 .ضروری است شهرداریها با همکاری نیروی انتظامی نسبت به شناسایی و جمع‌آوری و تحویل افراد آسیب‌پذیر و آسیب‌دیده (کارتن‌خوابها، زباله‌گردها، کودکان کار و خیابان) به مجتمع‌ها، گرمخانه‌ها و سامانسراها اقدام نمایند. ازاینرو لازم است نهادهای مربوطه فرایند جمع‌آوری و ساماندهی اقشار آسیب پذیر را تسریع نمایند و همچنین فضای مناسب برای جداسازی و قرنطینه آنها به تفکیک گروههای خاص فراهم نمایند.

11 .پیشنهاد می‌شود سالن‌ها و اماکن ورزشی وزارت ورزش و جوانان و انبارها و سوله‌های سازمان مدیریت بحران به‌صورت موقت برای جمع‌آوری و ساماندهی افراد بی‌خانمان و کارتن‌خواب و نیز کاهش جمعیت گرمخانه‌ها در اختیار شهرداری‌ها و سازمان بهزیستی قرار گیرد تا از این طریق بتوان گروه‌های جمع‌آوری شده را با رعایت ملاحظات بهداشتی ساماندهی کرد.

12 .استفاده از ظرفیت سازمان امور اجتماعی کشور در سطح ملی و مدیر کل امور اجتماعی استانداری‌ها در سطح استان‌ها به‌منظور پیگیری، ایجاد هماهنگی و نظارت بر اجرای امور مربوط به حمایت از اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر.

ب) اقدامات حمایتی و معیشتی

1 .پرهیز از ترویج رویکردهای خودمراقبتی صرف و استفاده همزمان از ظرفیتهای فرهنگی، نخبگانی و رسانهای کشور جهت تقویت حس نوع‌دوستی و پذیرش مسئولیت اجتماعی در قبال اقشار ضعیف و آسیب‌پذیر در برابر ویروس کرونا.

2 .پرداخت یارانه هدفمند به طبقات بی‌درآمد و کم‌درآمد با اولویت خانوارهای تحت نهادهای حمایتی، زنان سرپرست خانوار و افرادی که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و درمانی نیستند.

3 .پرداخت کمک‌هزینه معیشتی به‌صورت تجمعی به سرپرستان خانوارهای کم‌درآمدی که تحت پوشش بیمه‌های اجتماعی و درمانی نیستند و به‌واسطه ابتلا به ویروس کرونا، به‌طور موقت از صحنه کار و فعالیت اقتصادی دور مانده‌اند.

4 .ایجاد و معرفی حسابی مشخص و متمرکز جهت جمع‌سپاری کمکهای مردمی جهت پرداخت به نیازمندان و کارگران کم‌درآمدی که از کار بیکار شده و اندوخته خاصی هم جهت تأمین معیشت خانواده و مدیریت زندگی خود ندارند. این امر می‌تواند توسط وزارت تعاون، کار و رفاه اجتماعی، بانک مرکزی، صداوسیما و قوه قضائیه زمینه‌سازی و تسهیل شود.

5 .استفاده از ظرفیت سازمان‌های مردم‌نهاد و خیریه‌ها جهت حمایت مادی و معنوی از اقشار ضعیف و گروههای آسیب‌پذیر به‌ویژه آن دسته از اقشاری که در محلات فقیرنشین و حاشیه شهرها ساکن هستند.

فارس

انتهای پیام/

کد خبر: 1064443

وب گردی

وب گردی