جذب ۶۰تیم نوآور در مرکز رشد نخبگان

۶۰تیم نوآور در سالی که گذشت جذب مرکز رشد نخبگان شدند و توانستند به کشورهای همسایه صادرات داشته باشند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در سال ۱۳۹۸ چندین شرکت عضو مرکز که کمتر از یکسال از عضویت آنها می‌گذرد موفق شدند، محصولات خود را به قراردادهای بزرگ فروش در بازار داخلی تبدیل کنند و یا بازارهای صادراتی کشورهای همسایه را فتح کنند.

محسن علی‌اکبریان رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان معاونت علمی و فناوری در این‌باره گفت: در سال ۱۳۹۸، این مرکز بر اساس روال هر ساله برای جذب تیم‌های جدید، دو دوره فراخوان عمومی منتشر کرد که در مجموع در این فراخوان‌ها، حدود ۲۰۰ درخواست به این مرکز ارسال شد و پس از انجام روند پایش اولیه و انجام مصاحبه‌های تخصصی، تعداد ۳۵ تیم توانستند وارد فضای کار اشتراکی این مرکز شوند.

رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: از این بین، ۱۵ تیم موفق شدند با طی کردن دوره فضای اشتراکی و احراز شاخص‌های پذیرش به عضویت مرکز رشد درآیند.

وی گفت: در حال حاضر، حدود ۶۰ تیم و شرکت فعال در مرکز رشد فناوری نخبگان حضور دارند که ترکیبی از تیم‌های نوپا و شرکت‌های قدیمی هستند، باید اذعان کرد که از جمله برنامه‌های موثر ترویجی برای آشنایی هدفمند مخاطبان خاص با این مرکز، برنامه‌های آشناسازی دانشجویان و مراکز علمی با فعالیت‌ها و فضای حاکم بر مرکز رشد فناوری نخبگان است.

رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری، ضمن توضیح سیاست‌های ترویجی این مرکز، افزود: فرایند آشناسازی در قالب برنامه‌های مشترکی است که با مراکز دانشگاهی و علمی منطقه تعریف شده است و بر اساس یک چارچوب مشخص، دانشجویان در قالب تورهای علمی با بخش‌های مختلف پارک فناوری پردیس و مرکز رشد آشنا شده و همچنین با مفاهیم و اصول تیم‌سازی، ایده‌پروری و ایجاد کسب و کار ،..... آشنا می‌شوند.

علی‌اکبریان، دیگر اقدام این مرکز در سال جاری را مبحث بازنگری و ارتقاء و بهبود فرایندهای پذیرش شرکت‌ها و تیم‌های استارتاپی خواند و گفت: این مرکز با طراحی یک فرایند منعطف و گام به گام، شرایط پذیرش تیم‌ها در فضای کار اشتراکی و سپس در مراحل «پیش رشد» و «رشد» را فراهم می‌آورد به‌طوریکه بر اساس این روش، ضمن ارائه آموزش‌های لازم به تیم‌ها، مسیر پیش رو برای ایجاد کسب و کاری که به دنبال آن هستند برایشان روشن می‌شود و چه بسا منجر به تغییر و اصلاح مسیر این تیم‌های نوآور شده که به موفقیت آنها در آینده کمک شایانی خواهد نمود. همچنین این روش سرعت پذیرش و نیز کیفیت تیمهای ورودی را افزایش می‌دهد.

رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان مستقر در پارک فناوری پردیس معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در ادامه، با اشاره به برنامه‌های مستمر این مرکز گفت، رویدادهای آموزشی و برنامه‌های دورهمی و جمعی در مرکز رشد با محوریت شرکت‌های مستقر، تقریباً هر هفته برگزار می‌شود. تبادل تجربیات و یادگیری موضوعات جدید مرتبط با فناوری و توسعه کسب و کار شرکت‌ها، از جمله محورهای این برنامه‌ها است. در سال جاری بیش از ۳۵ نشست از این دست برگزار شده است و با توجه به استقبال شرکت‌ها، تیم‌ها و فناوران از این نشست‌های هفتگی، در نظر داریم تا با افزودن بر غنای محتوایی آنها، این سلسله جلسات را در سال جدید ( ۱۳۹۹ ) در قالبی توسعه یافته‌تر ادامه دهیم.

علی‌اکبریان، با توضیح دیگر خدمات ارائه شده در این مرکز، بیان کرد: ارائه خدمات مشاوره، منتورینگ و کوچینگ،.... از جمله خدمات روتین این مرکز هستند که در دسترس شرکت‌ها و تیم‌های مستقر در مرکز قرار دارد.

در بازه زمانی سال جاری برآورد اولیه نشان می‌دهد، فروش محصولات شرکت‌ها به حدود ۴۰ میلیارد ریال می‌رسد که امیدواریم این رقم در سال جدید با رشد محسوس و قابل قبولی همراه باشد.

وی با اشاره به مثال‌های مختلف از شرکت‌های مستقر در این مرکز که توانستند با موفقیت مراحل تجاری‌سازی محصول را به اتمام برسانند، افزود: برای مثال یکی از شرکت‌های استقرار یافته در این مجموعه که از طریق برنامه جذب ایرانیان مقیم خارج از کشور، جذب شد، موفق شد در بازه زمانی کوتاه ۶ ماهه، ایده خود را به مرحله عقد قرارداد با چند نهاد دولتی بر ساند، این شرکت در زمینه طراحی و تولید محصولی برای کنترل رنج دمایی محصولات خاص در زنجیره سرد فعالیت می‌کند.

رئیس مرکز رشد فناوری نخبگان معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری افزود: شرکت دیگری که به سرعت توانست ایده‌های خود را در زمینه طراحی و تولید سیستم های نورپردازی و تبلیغات به محصول تبدیل کند و وارد بازار کشور عراق شود، مثال خوبی است از اینکه اگر ایده عالی با دانش، تخصص و پشتکار همراه شود، می‌تواند اشتغال زا و سود آفرین باشد، در حال حاضر این شرکت چند قرارداد صادراتی دیگر نیز با کشورهای همسایه منعقد کرده است.

وی افزود: بهره‌برداری از یک فضای کار اشتراکی با متراژ ۱۵۰۰ متر در اوائل سال ۱۳۹۹ از جمله برنامه‌هایی است که سال جدید را با آن آغاز خواهیم کرد. تجهیز دو کارگاه برای مرکز رشد و ایجاد آزمایشگاه تخصصی جدید، از جمله دیگر اقداماتی است که امیدوار هستیم، سال آتی به مجموعه امکانات و داشته‌های فیزیکی مرکز افزوده شود. همچنین سال ۱۳۹۹ سال ایجاد تغییرات قابل توجه در برنامه‌های آموزشی، مرکز رشد فناوری نخبگان خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064468

وب گردی

وب گردی