پنج روش شگفت آور استفاده از استخوان ها

انسانها از زمان ماقبل تاریخ، کاربردهای منحصر به فردی برای بقایای اسکلت پیدا کرده اند که در ادامه برخی از آن ها را نام می بریم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، شاید با سرهای پیکان ساخته شده از استخوان، قلاب های ماهی و جواهرات آشنا باشید؛ اما باید بدانید که چگونه استخوان ها مسیر زندگی خود را در زندگی روزمره مردم باستان و مدرن پیدا کرده اند.

ابزار آلات موسیقی

بسیاری از آلات موسیقی وجود دارد که مانند استخوان به نظر می‌رسند یا بخشی از طراحی آنها شامل استخوان ها می شوند. به عنوان مثال، «بروس محلالسکی» و «دیوید گیلبرد» دو هنرمندی هستند که گیتاری استخوانی با حدود 35 جمجمه در کنار هم ساختند.

امروزه این ابزار از چوب ساخته شده اند، اما در ابتدایی ترین شکل آنها، استخوان ها یک جفت استخوان دنده حیوان (معمولاً گوسفند یا گاو به طول 5 تا 7 اینچ) هستند. بازیکنان آنها را بین انگشتان خود نگه می دارند، طرف های خمیده را روبروی یکدیگر قرار می دهند و با ضربات محکم مچ دست آن را به هم می زنند. متخصصان می توانند طیف گسترده ای از صداهای را ایجاد کنند.

این استخوان ها ریشه در موسیقی سنتی ایرلندی و اسکاتلندی دارند و مهاجران از آن کشورها آنها را به آمریکا آورده اند. آنها شبیه به سایر سازهای کوبه ای مانند قاشق ها، Paiban چینی و قاشقک ها هستند.

پیشگویی

کاربران اصلی این استخوانها امیدوار بودند که توسط آن ها آینده را پیشگویی کنند.

افراد سوالاتی روی استخوان ها (معمولاً استخوان های بزرگ شانه حیوانات یا لاکِ لاک پشت) می نویسند سپس آن را تا زمان ترک خوردن گرم می کنند و به تفسیر ترک ها می پردازند.

نحوه گرم شدن آنها مشخص نیست و احتمالاً متفاوت است. برخی دیگر میله های فلزی داغ را درون سوراخ های حفر شده در استخوان ها قرار می دهند و سپس به توصیف می پردازند.

این شیوه ها فقط به منطقه خاص محدود نمی شدند و مردم باستان در سراسر جهان نسخه های خاص خود را داشتند. به گفته «دیوید کیاتلی» استاد تاریخ، ساکنان اروپا، آسیای غربی و آفریقای شمالی به سادگی وضعیت طبیعی استخوان را پس از جدا شدن تمام گوشت ها بررسی کردند اما کسانی که در آمریکای شمالی و سایر مناطق آسیا زندگی می‌‌کردند، از آتش استفاده می کردند.

موزه تاریخ طبیعی کارنگی در پیتسبورگ مجموعه بزرگی از این استخوان ها را برای اهداف تحقیقاتی در اختیار دارد.

استخوان چین

برخلاف پرسلان واقعی که فقط حاوی مواد معدنی است، مواد سرامیکی معروف به استخوان چین شامل خاکستر استخوان است. استخوان چینی در قرن 1700 از انگلستان سرچشمه گرفت و برای مدت طولانی در آنجا ساخته شد. امروزه استخوان چین در سراسر جهان توسط شرکت هایی مانند Lenox ساخته می شود.

کود

همه موجودات زنده به فسفر احتیاج دارند و استخوانها مقدار زیادی از آن را دارند. «دنیس استیونسون» معاون رئیس باغ گیاه شناسی نیویورک گفت: بدون فسفر، گیاهان قادر به عملکرد و رشد نیستند و نمی توانند فتوسنتز انجام دهند. استخوان از نظر کلسیم نیزغنی است و گیاهان در دیواره های سلولی خود به آن احتیاج دارند.

اما با وجود این مزایا برخی مشکلات احتمالی نیز به وجود می آید. کارشناسان بهداشت می گویند برخی از کودهای استخوان می توانند سرشار از سرب و احتمالاً جیوه باشند.

ژلاتین و چسب

بیشتر ژلاتین از محصولات جانبی گوشت، چرم، استخوان و پوست تهیه می شود. این ماده در خالص ترین شکل آن، 98 تا 99 درصد پروتئین دارد و تقریبا بی مزه و بی بو است. استفاده از آن به دوران قرون وسطی باز می گردد و چون تهیه آن دشوار بود در اصل فقط توسط خانواده های ثروتمند استفاده می شد.

امروز ساختن آن بسیار پیچیده است، اما صنعت بخش اعظمی از آن را به دست آورده است.

ژلاتین و چسب حیوانات ارتباط نزدیکی دارند، اگرچه استفاده از دومی تا حد زیادی از بین رفته است. در اوایل دهه 2000 از چسب های ژلاتین برای چسباندن برچسب های ارگانیک روی میوه ها و سبزیجات استفاده شد. این ماده تا اوایل دهه 1900 در سراسر جهان مورد استفاده قرار می گرفت؛ اما اساساً با اختراع چسب های مصنوعی از بین رفت.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064529

وب گردی

وب گردی