سیر تحول ایران در علوم شناختی/ جایگاه اول ایران در منطقه

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی با بیان اینکه سیر تحول در حوزه علوم اعصاب- شناختی طی سال های اخیر صعودی بوده، گفت: اکنون با پشت سر گذاشتن ترکیه در منطقه اول هستیم.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، محمدتقی جغتایی با بیان اینکه ایران از نظر تولید مقالات در حوزه هوش مصنوعی رتبه ۱۴ دنیا را به خود اختصاص داده است، گفت: هوش مصنوعی از جمله حوزه‌های پرطرفدار در کشور محسوب می‌شود و از منظر هوش مصنوعی ما در منطقه اول هستیم. حوزه هوش مصنوعی، از جمله بخش‌های کاربردی علوم اعصاب و شناختی محسوب می‌شود که در صنعت دفاعی، تعلیم و تربیت، سلامت، اقتصاد، و… کاربردهای زیادی دارد.

وی با بیان اینکه ما توانستیم به واسطه محققان کشور در موقعیت خوبی قرار بگیریم، خاطر نشان کرد: بر اساس آخرین آمار از نظر تولید علم در حوزه علوم اعصاب و شناختی رتبه ۱۹ را به خود اختصاص داده‌ایم؛ کشورهایی همچون امریکا، سوئیس، انگلیس، آلمان، فرانسه، ژاپن، چین، هند، استرالیا و… رتبه‌های بالاتر از ایران را دارند. روسیه، اتریش، هلند، رژیم صهیونیستی از جمله کشورهایی هستند که رتبه علمی آنها از منظر علوم اعصاب و شناختی پایین‌تر از ایران است.

مشاور ارشد ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری در خصوص علوم اعصاب و شناختی گفت: سیر صعودی در حوزه علوم اعصاب و شناختی طی دهه اخیر در کشور را شاهد بودیم. در حوزه علوم اعصاب و شناختی در منطقه اول هستیم و توانستیم در سه سال اخیر ترکیه را پشت سر بگذاریم.

مشاور دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری شناختی گفت: مطالعه علوم اعصاب در گذشته وجود داشته ولی از نیمه دوم قرن بیستم به بعد در دنیا ابزارهایی پیدا شد که این ابزارها موجب شد بشر مغز انسان را بیشتر مورد مطالعه قرار دهد.

جغتایی با اشاره به شروع مطالعات علوم اعصاب و شناختی در ایران ادامه داد: در ایران هم این حوزه جز اولویت‌های بند الف نقشه جامع علمی کشور قرار گرفته و سیاستگذاران به این موضوع توجه ویژه ای کرده‌اند؛ به دنبال آن هم ستاد توسعه علوم و فناوری‌های شناختی تاسیس شد که کمک کرد و برنامه‌های ملی حوزه علوم اعصاب و شناختی طراحی شد.

وی با تاکید بر اینکه رقابت‌های محققان ایرانی با کشورهای منطقه در زمینه علوم اعصاب و شناختی وضعیت خوبی دارد، بیان کرد: از همان موقع که برنامه ملی در حوزه علوم شناختی در کشورها تدوین شد، ایران نیز مطالعات خود را شروع کرد ولی طی ۱۰ سال اخیر این مطالعات به اوج خود رسیده و سیر تحول توسعه علوم اعصاب و شناختی به خصوص ۵ سال اخیر توسعه یافته است.

رئیس بانک مغز ایران با بیان اینکه محققان همواره به این موضوع توجه ویژه ای دارند، افزود: ما کشوری هستیم که محققان خوبی در زمینه علوم اعصاب و شناختی داریم.

رئیس انجمن علوم اعصاب با تاکید بر اینکه این حوزه حوزه پر هزینه‌ای است، خاطر نشان کرد: توسعه علوم اعصاب و شناختی در کشور نیاز به زیرساخت‌هایی دارد؛ طی ۱۰ سال اخیر ۴۰ آزمایشگاه، آزمایشگاه نقشه برداری مغز، شرکت در کنگره‌های بین المللی، چاپ مقالات ISI ایجاد شده که از جمله پیشرفت‌های این حوزه به شمار می‌روند.

منبع: مهر

انتهای پیام/

کد خبر: 1064541

وب گردی

وب گردی