اجرای  239 پروژه  پژوهشی ، تحقیقاتی و صنعتی در صنعت هوافضا

رئیس پژوهشگاه هوافضا گفت: این پژوهشگاه طی 23سال فعالیت 239 طرح انجام داده که از این تعداد 142 طرح‌ مستقل صنعتی ، 42 پروژه خاتمه یافته در بخش توسعه فناوری و 145 پروژه خاتمه یافته در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی است.

فتح‌الله امی رئیس پژوهشگاه هوافضا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با فعالیت این پژوهشگاه اظهار کرد: پژوهشگاه هوافضا فعالیت خود را از سال 75 به عنوان پژوهشکده هوافضا با مجوز وزارت علوم آغاز کرد و بعد از مدتی از پژوهشکده به پژوهشگاه تبدیل شد؛ البته بعد از یک دوره کوتاه بنا بر تصمیم دولت دهم از وزارت علوم جدا و در زیرمجموعه ریاست جمهوری قرار گرفت و دیری نپاید که در دولت یازدهم دوباره به وزارت علوم بازگشت.

وی تصریح کرد: پژوهشگاه هوافضا در راستای توسعه دانش و فناوری در حوزه مهندسی هوافضا توسط وزارت علوم، تحقیقات و فناوری پایه‌گذاری شد. این پژوهشگاه از بدو تأسیس در راستای رفع نیازهای پژوهشی ایران در زمینه هوا و فضا و ایجاد ارتباط مؤثر با صنایع مرتبط، فعالیت داشته‌ است.

رئیس پژوهشگاه هوافضا تصریح کرد: در حال حاضر 37 نفر هیات علمی رسمی بالغ بر 40 نفر هیات علمی افتخاری و 34 اعضای غیر علمی، 19 دانشجوی ارشد و 33 دانشجوی دکتری در پژوهشگاه هوافضا مشغول به فعالیت هستند. این پژوهشگاه در چهار حوزه مهم سامانه‌های فضانوردی، علم و فناوری هوایی، مدیریت حقوق و استاندارهای هوافضایی و زیست فضا و محیط زیست به صورت مرکز فعالیت می‌کند. پژوهشگاه هوا-فضا در حوزه کاربردی توسعه فناوری و توسعه مرزهای دانش و در بعد تحقیقات و پژوهش فعالیت مستمر دارد تا بتواند از این مرزهای دانش برای رشد بشریت استفاده کند.

امی با اشاره به اینکه تعداد مقالات در حوزه هوافضا را در سال 93 حدود 9 مقاله آی اس آی(ISI) بوده و اکنون به 44 مقاله رسیده است، اظهار کرد: تولید مقاله طی این سال‌ها روند روبه رشدی را تجربه کرده است. همچنین درحوزه برگزاری کنفرانس‌های داخلی و خارجی می‌توان گفت در سال 94 حدود 45 کنفرانس برگزار شده که اکنون به 73 مورد رسیده است.

وی افزود: پژوهشگاه هوافضا طی 23سال فعالیت 239 طرح انجام داده که از این تعداد 142 طرح‌ مستقل صنعتی ، 42 پروژه خاتمه یافته در بخش توسعه فناوری و 145 پروژه خاتمه یافته در حوزه پژوهشی و تحقیقاتی است.

امی در مورد فعالیت شرکت‌های دانش‌بنیان افزود: برای اولین بار در کشور مرکز رشد هوافضا را در پژوهشگاه تاسیس کردیم که 40 شرکت دانش بنیان در آن فعالیت می‌کنند که دستاوردهای قابل توجهی داشتند. همچنین شرکت‌های دانش‌بنیان روی سیستم‌های هوایی، پهپادها کارهای موفقی داشتند. بنابراین بهترین مکان برای دانشگاه‌ها مراکز رشد و شرکت‌های دانش‌بنیان است که طرح‌ها را ارائه دهند.

رئیس پژوهشگاه هوافضا به همکاری دانشگاه و پژوهشگاه اشاره کرد و گفت: دانشگاه‌ها در ابعاد بسیار گسترده در انجام پروژه‌ها دخیل بودند و پروژه‌هایی را انجام می‌دهند که مکمل پروژه پژوهشگاه هوافضا است. به عنوان نمونه کپسول حامل انسان و استانداردها را دانشگاه‌ها طراحی کردند. باید این نکته را متذکر شده هر طرحی که بخواهد از صفر( شروع طراحی تا نمونه سازی) طبق تقسیم‌بندی ناسا به آزمایش یک تا 9 تقسیم می‌شود معمولا آزمایشات یک تا 2 را دانشگاه انجام می‌دهد و از 3 تا 6 پژوهشگاه و از 6تا 9 صنعت انجام می‌دهد. می‌توان گفت؛ ما چند نوع همکاری (طرح، استاد و دانشجوی مشترک) با دانشگاه‌ها داریم که به صورت مشارکتی طرح‌های کلیدی را انجام می‌دهند. بنابراین توصیه می کنم به فناوری هوافضا بیشتر توجه کنند چون در آینده نیازما برای حمل و نقل هوایی زیاد است ما در عرصه فضایی هم به اقتدار ملی خواهیم رسید.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064546

وب گردی

وب گردی