چالش‌های صنعت برق در جهش تولید دانش‌بنیان‌ها

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق گفت: دولت و مجلس باید از طریق تشکل‌های ذی‌ربط بسترهای قانونی را برای ارائه خدمات و تحقق جهش تولید فراهم سازند. سندیکای صنعت برق نیز فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال انجام خواهد داد.

پیام باقری رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره شعار سال تحت عنوان جهش تولید اظهار کرد: اقتصاد کشور با مسائل و موضوعات مختلفی( نوسانات نرخ ارز، رکود تورمی، رشد اقتصاد منفی) در گذشته مواجه بوده است و اخیرا هم موضوع بیماری کووید19 به این مباحث اضافه شده است که در نوع خود مجموعه‌ای از چالش‌ها و مشکلات را در مسیر توسعه اقتصادی کشور ایجاد کرده است.

وی تأکید کرد: جهش تولید مستلزم این است که بتوانیم موانع و چالش را رفع و تمهیداتی را در این زمینه اتخاذ کنیم. شاید اولین چیزی که برای جهش تولید به ذهن خطور می‌کند رفع موانع تولید است. بنابراین باید فضای کسب و کار را به گونه‌ای مدیریت کنیم که ابزارهای لازم را در اختیار بخش تولید قرار دهیم تا در این فضای مستعد این بخش بتواند فعالیت‌های خود را توسعه داده و به نوعی شاهد جهش بخش تولید باشیم.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق افزود: نکته حائز اهمیت این است که یک عزم جدی در خصوص درک صحیحی از اوضاع کشور و اهتمام ویژه در این زمینه باید در دولت و دستگاه‌های اجرایی وجود داشته باشد؛ اگر چنین اهتمامی شکل گرفت طبیعتا موانع و مشکلات برطرف خواهد شد.

باقری تصریح کرد: لازمه تحقق شعار سال ما در مرحله اول باید شرایط را به گونه‌ای جلو ببریم که رکود حاکم برفضای اقتصادی کشور که آثار منفی روی تولید گذاشته، برطرف کنیم. در این میان مهم‌ترین بحث کلیدی نقدینگی و سرمایه در گردش است، حتما باید دستگاه‌های اجرایی کشور، نظام پولی و بانکی تسهیلات و اعتبارات لازم را در اختیار بخش تولید قرار دهند تا تولیدکننده با تکیه براین اعتبارات امکان ارتقا و توسعه تولید خود را مهیا کند.

رئیس هیات مدیره سندیکای صنعت برق اظهار کرد: یکی از معضلات بزرگی که تولیدکنندگان امروزه با آن مواجه هستند، کمبود نقدینگی در ساختار تولید است است و این کمبودی نقدینگی آثار و تبعات خود را به صورت کاهش توان تولید نشان می‌دهد. نکته بعدی حمایت‌ها و پشتیبانی است که دولت در بخش مالیاتی و بیمه باید انجام دهد. تولیدکننده طبیعتا اگر بخواهد از این مسئله مسیر خود را در جهش تولید هدایت کند باید مورد حمایت دولت قرار گیرد. همچنین معافیت مالیاتی برای تولیدکنندگان در شرایط بحران اقتصادی در نظر گرفته شود.

وی، رفع قوانین دست و پاگیر، بروکراسی ادارای و تامین مواد اولیه یا زنجیره تامین از جمله مواردی برشمرد که هم‌اکنون شرکت‌های تولیدی با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. تولیدکنندگان کشور در شرایط حاضر بخاطر شیوع ویروس کرونا مجبور به تعطیلی واحدهای تولیدی خود کردند در این شرایط بحرانی دولت باید در کنار تولیدکننده باشد و از آنها حمایت کنند تا این تولیدکنندگان مجبور به تعدیل نیرو و بستن واحدهای تولیدی خود نشوند.

باقری اضافه کرد: از آنجا که شرکت‌های دانش‌بنیان هم به نوعی در چرخه اقتصادی کشور نقش کلیدی ایفا می‌کنند، متاسفانه این شرکت‌ها هم با مسائل و مشکلاتی مانند قوانین دست و پاگیر، بروکراسی اداری، مالیات و بیمه، تزریق نقدینگی درگیر هستند، مباحثی است که دامنگیر این شرکت‌ها هم شده است، بنابراین باید نسبت به رفع این موانع چاره‌ای اندیشیده شود. زیرا شرکت‌های دانش‌بنیان از نظر ارزش افزوده و خلق ثروت می‌توانند درآمدزایی خوبی را نصیب کشور کنند.

وی افزود: شرکت‌های دانش‌بنیان، برخلاف برخی واحدهای تولیدی متکی به توانمندی خودشان هستند و این نوع شرکت‌ها بیشتر در معرض آسیب هستند، باید مورد حمایت بیشتری قرار گیرند.

باقری تأکید کرد: دولت و مجلس باید از طریق تشکل‌های ذی‌ربط بسترهای قانونی را برای ارائه خدمات و تحقق جهش تولید فراهم سازند. سندیکای صنعت برق نیز فعالیت‌ها و اقدامات گسترده‌ای برای توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان و تحقق شعار سال انجام خواهد داد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064591

وب گردی

وب گردی