تغییرات زیاد و نتایج ضعیف؛ دستاورد لیگ نوزدهم برای فوتبال باشگاهی ایران

اتفاقاتی که از ابتدای فصل نوزدهم لیگ برتر ایران تا به امروز رخ داده هیچ نتیجه مثبتی برای فوتبال باشگاهی کشورمان در پی نداشته است.

ایسکانیوز - هادی شاه مرادی/ سوت آغاز لیگ نوزدهم روز 31 مرداد 98 زده شد و تا به امروز که 21 هفته از این رقابت‌ها می‌گذرد این دوره لیگ برتر آنچنان که باید رضایت هواداران و اهالی فوتبال را به خود جلب نکرده است. جهت بررسی این موضوع نگاهی می‌اندازیم به تفاوت های این فصل از سطح برتر باشگاهی ایران با سایر فصول این مسابقات در ادوار گذشته.

تغییر مکرر زمان شروع مسابقات

نخستین حاشیه لیگ نوزدهم تغییر مکرر زمان شروع مسابقات بود. لیگ قرار بود از روزهای ابتدایی مردادماه آغاز شود ولی به دلیل سخت‌گیری‌هایی که فدراسیون برای ایجاد استانداردهای مورد نظرش در ورزشگاه‌ها داشت، بعد از حدود یک ماه بلاتکلیفی مسابقات در آخرین روز مرداد آغاز شد.

بدون شک وقفه نسبتا طولانی مدتی که در قرعه کشی و شروع لیگ نوزدهم صورت گرفت به سود تیم هایی تمام شد که هنوز آماده حضور در مسابقات نبودند که از مهم‌ترین آنها می‌توان پرسپولیسی را نام برد که با فسخ قرارداد برانکو در بلاتکلیفی تعیین سرمربی جدید قرار داشت.

خداحافظی با بلیت فروشی کاغذی

پایان دادن به فروش بلیت کاغذی یکی از جدی ترین دلایلی بود که آغاز لیگ نوزدهم را با تاخیر مواجه کرد. اتفاقی که پیش از این و در برخی ورزشگاه ها انجام شده بود و با دستور فدراسیون فوتبال و پیگیری‌های سازمان لیگ حالا باید در تمام شهرهای میزبان دیدارهای لیگ برتر صورت می‌گرفت. هرچند این تغییر با اشکالات ریز و درشتی بسیاری همراه بود اما به نظر می‌رسد باید مهم ترین تغییر لیگ نوزدهم با ادوار گذشته را در عدم دسترسی به بلیت کاغذی عنوان نمود.

تغییرات زیاد کادر فنی تیم ها

در لیگ نوزدهم نیمکت تیم ها لرزان تر از همیشه ظاهرا شده اند و در حالی که فقط 9 هفته از رقابت‌ها باقی مانده، کادر فنی 12 تیم از 16 تیم لیگ برتری نسبت به ابتدای فصل تغییر کرده است. ناگفته نماند که برخی مربیان به خاطر کسب نتایج ضعیف از سمت خود اخراج شدند و برخی نیز به خاطر مشکلات مالی تیمشان اقدام به فسخ قرارداد کردند.

گفتنی است تغییرات برای 12 تیم مذکور که از ابتدای فصل مربی خود را تغییر داده اند، به شرح زیر می‌باشد؛

*شاهین بوشهر: میشو کریستوویچ به جای عبدالله ویسی

* گل گهر سیرجان: مجید جلالی به جای وینگو بگوویچ

* تراکتور: ساکت الهامی به جای مصطفی دنیزلی

* ماشین سازی: احد شیخ لاری به جای رسول خطیبی

* پرسپولیس: یحیی گل محمدی به جای گابریل کالدرون

* شهرخودرو: مجتبی سرآسیایی به جای یحیی گل محمدی

* ‌استقلال: فرهاد مجیدی به جای آندره آ استراماچونی

* پارس جنوبی جم: هومن افاضلی به جای فراز کمالوند

*‌ذوب آهن: میودراگ رادولویچ به جای علی منصوریان

*‌ پیکان: عبدالله ویسی به جای حسین فرکی

*‌ صنعت نفت آبادان: بهنام سراج به جای اسکوچیچ

* نساجی مازندران: محمود فکری به جای رضا مهاجری

تغییرات مدیریتی

این فصل از مسابقات در حالی از روز 9 اسفند 98 (هفته بیست و یکم) به حالت تعلیق درآمده که در حال حاضر با تغییرات شدید و بعضا عجیب مدیریتی همراه بوده است. در فصل نوزدهم لیگ برتر 11 باشگاه تیم مدیریتی خود را نسبت به شروع فصل تغییر داده اند. هر چند دامنه این تغییرات شامل تیم های بالانشین جدول شد اما بدون شک باشگاه استقلال از این حیث رکورد منحصر به فردی را به نام خود ثبت کرده و به دلیل سلسله تغییراتی که داشت می‌توان لقب "محله برو بیا" را به این تیم داد!

گفتنی است پنج باشگاه باثبات مدیریتی در لیگ نوزدهم، صنعت نفت آبادان، شاهین شهرداری بوشهر، نفت مسجد سلیمان، گل گهرسیرجان و شهرخودرو هستند که به ترتیب همچنان با عیسی زاده، مسیگر، نصیریان دوست، جواهری و فرهاد حمیداوی به کار خود ادامه می دهند.

عملکرد ضعیف نمایندگان ایران در لیگ قهرمانان آسیا

در حالی که استقلال، پرسپولیس، سپاهان و شهر خودرو در این فصل لیگ قهرمانان آسیا حضور دارند اما متاسفانه شاهد این بودیم که نماینده های فوتبال ایران در این مسابقات نه تنها کیفیت لازم را ارائه نکردند بلکه تا به اینجای کار ضعیفترین نتایج ممکن را کسب نموده‌اند.

گفتنی است در 2 هفته ای که از مرحله گروهی لیگ قهرمانان می‌گذرد تیم استقلال با یک مساوی و یک باخت و تنها با یک امتیاز در رده سوم گروهی است که دو تیم الاهلی عربستان و الوحده امارات 4 امتیازی هستند. شهر خودرو نیز با قبول دو شکست مقابل الهلال عربستان و پاختور ازبکستان بدون امتیاز در رده چهارم گروه B قرار گرفته است. پرسپولیس که عنوان "نایب قهرمان آسیا" را یدک می‌کشد، هفته اول مقابل الوحده 2 بر صفر شکست خورد و هفته دوم نیز مقابل شارجه امارات نتیجه ای بهتر از تساوی 2 بر 2 به دست نیاورد تا مثل استقلال با یک امتیاز در رده سوم جدولی قرار بگیرد که در آن التعاون 6 امتیازی است و الدحیل 3 امتیازی. سپاهان دیگر نماینده کشورمان علیرغم برد پرگل 4 بر صفر مقابل العین امارات، هفته دوم شکست 3 بر صفر از السد قطر را پذیرفت تا با 3 امتیاز و تنها یک امتیاز کمتر نسبت به السد قطر و النصر عربستان در رده سوم گروه D قرار داشته باشد.

با وجود اینکه بدیهی است کسب یک برد، 2 تساوی و 5 باخت از 8 مسابقه نتیجه قابل قبولی برای فوتبال کشورمان نیست، بد نیست به این نکته توجه کرد که هر چهار نماینده ایرانی این مسابقات دستخوش تغییرات جدی در دو بخش مدیریتی و کادر فنی شده اند و شاید یکی از نخستین تبعات سونامی تغییرات برای فوتبال کشورمان را باید در همین نتایج جستجو کنیم.

حالا باید منتظر ماند و دید آیا نوزدهمین دوره لیگ برتر با وجود تمام مشکلاتی که تا به اینجای کار داشته، با توجه به شیوع کرونا و خطرات ناشی از آن، به ایستگاه پایانی خود خواهد رسید و یا باید نیمه تمام ماندن را هم به کارنامه این لیگ اضافه کنیم.

کد خبر: 1064631

وب گردی

وب گردی