نماگر کووید ۱۹ برای دسترسی به آخرین یافته های علمی کرونا ایجاد شد

سامانه «نماگر کووید ۱۹» توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام راه‌اندازی شد که اطلاعات لحظه ای آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان، گزارش های آماری و مقالات علمی کرونا در این سامانه ارائه می شود.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، به نقل از پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC)، محمدجواد دهقانی سرپرست ISC گفت: نماگر کووید- ۱۹ (با نام انگلیسی ISC COVID-۱۹ Visualizer) سامانه‌ای است که توسط پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) راه‌اندازی شده است و اطلاعات لحظه‌ای در مورد بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ شامل آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان، گزارش‌های آماری و مقالات علمی ارائه می‌دهد.

وی افزود: هدف از راه اندازی این سامانه تسریع فرایند اطلاع رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد این بیماری و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم جهت پاسخ دهی مطلوب به این همه گیری جهانی است.

دهقانی گفت: اطلاعات این پایگاه شامل آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری به تفکیک کشور و جدیدترین مقالات علمی به صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود.

وی گفت: این سامانه دارای یک نقشه جهانی از وضعیت همه گیری بیماری کووید -۱۹ است که می‌توان با جستجو در آن تازه‌ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان شدگان و همچنین نسبت‌های ابتلاء به جمعیت را به تفکیک هر کشور مشاهده کرد. ساختار رنگ بندی نقشه نیز بر اساس نرخ و شدت رخداد بیماری در هر کشور، طیفی از تیره تا روشن را نمایان می‌سازد.

سرپرست پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) اظهار داشت: این سامانه همچنین مجموعه‌ای منحصربفرد و گسترده از تازه‌ترین مقاله علمی منتشرشده و پیش چاپ در زمینه بیماری کروناویروس جدید ۲۰۱۹ به همراه متن کامل این مقالات را در دسترس محققان قرار می‌دهد.

دهقانی اظهار داشت: در حال حاضر بیش از ۱۶۲۹ مدرک از آخرین یافته‌های علمی درخصوص ویروس کووید -۱۹ درقالب مقاله تمام متن در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به طور روزانه به روز رسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشور چین بیشترین مشارکت را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته است.

سرپرست ISC در ادامه گفت: آخرین اطلاعات موجود نشان می‌دهد که در طول یکماه گذشته تعداد کل مبتلایان در دنیا از ۸۴ هزار و ۶۱۵ نفر به بیش از ۶۶۳ هزار و ۱۲۴ مورد رسیده و این امر نشان می‌دهد میزان رشد متوسط روزانه ویروس در دنیا در طول این مدت ۷.۱ درصد (هفت و یک درصد) بوده است.

وی گفت: نتایج آماری نشان می‌دهد که درحالی که نرخ رشد ویروس در کشور چین به صفر درصد رسیده است در برخی کشورها بخصوص آمریکا و اروپا نرخ رشد انتشار روزانه ویروس کرونا به بیش از ۴ برابر میزان متوسط رشد دنیا رسیده است.

دهقانی افزود: درطول یک ماه اخیر کشور آمریکا از تعداد ۶۳ مورد به بیش از ۱۲۳ هزار و ۵۷۸ مورد یعنی متوسط نرخ رشد ۲۸.۷۵ درصد رسیده است. همچنین کشور اسپانیا با نرخ رشد ۲۹.۲۸ درصد، انگلیس با ۲۵.۲ درصد، فرانسه ۲۴.۸۵ درصد، ایتالیا با نرخ رشد ۱۶.۷۵ درصد و ایران دارای متوسط نرخ رشد ۱۶.۲ درصد در یک ماه اخیر بوده اند.

وی گفت: بعد از کشور چین، ایران با میزان ۳۳ درصد بهبود یافته در میان سایر کشورهای ذکر شده در جدول بالاترین نرخ را داشته است.

متوسط نرخ رشد در یک ماه اخیر (درصد) نام کشور
۲۹.۲۸ اسپانیا
۲۸.۷۵ آمریکا
۲۵.۲ انگستان
۲۴.۸۵ فرانسه
۱۶.۷۵ ایتالیا
۱۶.۲ ایران
۷.۱ متوسط دنیا

آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid۱۹ است و از طریق وبگاه اصلی پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) https://www.isc.gov.ir)) در دسترس خواهد بود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064668

وب گردی

وب گردی