پذیرش آتش بس ازسوی انصارالله منوط به عملکرد سعودی است/ناتوانی عربستان در زمین و هوا 

کارشناس مسائل منطقه گفت: نیروهای انصارالله اعلام کرده اند که برای ما معیار آن اتفاقاتی است که در روی زمین رخ می دهد، بنابراین پذیرش و استقبال انصارالله از پیشنهاد آتش بس از سوی سازمان ملل، منوط به رفتار و عملکرد سعودی است.

رضا میرابیان کارشناس مسائل منطقه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در خصوص پیشنهاد اخیر سازمان ملل مبنی بر آتش بس میان ائتلاف متجاوز به یمن و نیروهای انصارالله اظهار داشت: پیشنهاد مطرح شده توسط نماینده دبیرکل سازمان ملل در امور یمن ارائه شده تا در شرایط به وجود آمده اخیر ائتلاف متجاوز سعودی دست از حملات و تجاوزگری های خود بردارد.

وی با بیان اینکه نیروهای انصارالله اعلام کرده اند که برای ما معیار آن اتفاقاتی است که در روی زمین رخ می دهد، گفت: پذیرش و استقبال انصارالله از پیشنهاد آتش بس سازمان ملل منوط به رفتار و عملکرد سعودی است.

کارشناس مسائل منطقه تصریح کرد: به اعتقاد من سعودی‌ها در این موضوع جدی نیستند و در عمل پایبند به آتش بس نخواهند بود.

میرابیان افزود: شما ببینید چند ماه قبل و پس از حوادث آرامکو، «مهدی المشاط» رئیس شورای عالی سیاسی یمن، به صورت یک طرفه از موضع قدرت و البته حُسن نیت اعلام آتش بس کرد و متعاقب آن، یکسری مذاکرات میان انصارالله و عربستان در صنعا، ریاض و اُردن صورت گرفت، اما سعودی‌ها نشان دادند که پایبند به مذاکرات نبوده و آتش‌بس را هم رعایت نکردند.

وی گفت: آنها در آن زمان نشان دادند که به دنبال وقت‌کشی بودند و چندین مرتبه صنعا و حدیده را بمباران کردند و بدین ترتیب انصارالله مجبور شد تا مجدد حملات زمینی خود را در مناطق مرزی از جمله استان های جوف و مارب انجام دهد.

کارشناس مسائل منطقه اظهارداشت: ما امیدواریم که ائتلاف متجاوز سعودی حُسن‌نیت خود را در این زمینه ثابت و بار سختی و محنت را بر مردم مظلوم یمن کمرنگ کند، اما با توجه به ارزیابی‌های روی زمین و تجربه ۵ سال گذشته جنگ یمن، به نظر نمی رسد که سعودی‌ها چنین کنند.

وی در پاسخ به این سوال که سعودی ها تا کجا میتوانند تجاوز گروهی به یمن را ادامه دهند؟ تصریح کرد: روند جنگ یمن تماماً به ضرر سعودی‌ها تمام می شود چرا که آنها نمی توانند در مقابل موشک ها و پهپادهای یمن مقابله و مقاومتی داشته باشند و نکته دوم آنکه، چیزی که نقطه قوت ائتلاف سعودی بود حملات موشکی، هواپیماهای جنگنده و پهپادهای آنها بود که با استقرار پدافند هوایی انصارالله ما شاهد هستیم که تا کنون چندین جنگنده سعودی و پهپادهای ائتلاف متجاوز سرنگون شدند.

میرابیان با بیان اینکه به سعودی‌ها در روی زمین عملاً توان رویارویی و مقابله با نیروهای انصارالله را ندارند، گفت: در شش ماه گذشته و پس از «عملیات نصر من الله» در استان‌های شمالی یمن (استان‌های صعده و حجه) صورت گرفت، تمام مناطق تحت اشغال سعودی‌ها کاملاً آزادسازی شد و انصارالله عملاً به نقطه صفر مرزی با عربستان رسید.

کارشناس مسائل منطقه ادامه داد: در یک ماه و نیم گذشته همه شاهد هستیم که در استان‌های جوف و مارب که در اشغال مزدوارن سعودی بود، انصارالله عملیات زمینی انجام داد و نتیجه آن شد که استان جوف آزاد و انصارالله در مرز عربستان مستقر شده و از سوی دیگر هم ممکن است در روزها و هفته های آینده، استان مارب در آستانه حمله باشد.

وی در پایان با بیان اینکه ادامه جنگ به ضرر سعودی و در راستای ضعف آنها خواهد بود، خاطرنشان کرد: بنابراین، ائتلاف سعودی نه در روی زمین و نه در هوا ابتکار عمل را در دست ندارد و ناچار به مذاکره با انصارالله و پذیرش حقوق مردم یمن و انصارالله به عنوان یک نیروی سیاسی حاکم بر صنعا است.

کد خبر: 1064678

وب گردی

وب گردی