چالش جدید برای رونالدو و مسی؛ این مرتبه چه کسی برتر است؟

همان اندازه که رقابت مسی و رونالدو تمامی ندارد، مقایسه ها و اظهار نظرها برای پیدا کردن عنوان "بهترین" بین این دو فوق ستاره ادامه دارد.

ایسکانیوز - هادی شاه مرادی/ حدود یک دهه از ظهور دو غول بزرگ فوتبال جهان یعنی لیونل مسی و کریستیانو رونالدو می‌گذرد. لیونل مسی از سال 2003 کارش را با تیم سوم بارسلونا آغاز کرد و تنها یک سال بعد به تیم بزرگسالان این باشگاه پیوست تا سال 2004 به عنوان آغاز فوتبال حرفه ای این ستاره آرژانتینی ثبت شود.

در مقابل کریستیانو رونالدو که او هم از سال 2002 و بازی در تیم دوم اسپورتینگ لیسبون پرتغال وارد جهان فوتبال شد فقط یک سال نیاز داشت تا در سال 2003 مورد توجه باشگاه منچستریونایتد که آن زمان قدرت بزرگ فوتبال اروپا محسوب می‌شد قرار گیرد. رونالدو پس از 6 سال حضور موفق در من‌یونایتد راهی رئال مادرید شد و 9 سال سکوهای برنابئو را به تسخیر خود درآورد. این مهاجم پرتغالی سرانجام در سال 2018 تصمیم گرفت بعد از حضور در فوتبال جزیره و لالیگا، سری آ را نیز تجربه کند و به همین دلیل یوونتوس را به عنوان مقصد بعدی خود انتخاب کرد.

یکی از سوالاتی که همیشه نقل محافل فوتبالی قرار گرفته این بوده که "مسی بهتر است یا رونالدو؟". نه تنها عموم هواداران فوتبال بلکه کارشناسان و پیشکسوتان این ورزش نیز در خصوص پاسخ این سوال اختلاف نظر دارند. بد نیست برای رسیدن به پاسخ ابتدا عملکرد این دو بازیکن را از نظر آمار و ارقام مورد بررسی اجمالی قرار دهیم

این مقایسه را با نگاهی بر رکوردها و افتخارات لیونل مسی آغاز می‌کنیم؛

900 بازی و 700 گل به عنوان فوتبالیست حرفه ای

تا به اینجا در کارنامه مسی 843 بازی به ثبت رسیده است. 138 بازی در قالب پیراهن تیم ملی آرژانتین بوده است و مابقی با پیراهن بارسا. همچنین لیونل مسی 618 گل برای بارسا به ثمر رسانده و 70 گل ملی هم در کارنامه دارد. با 688 گل، او تنها 12 گل دیگر برای رسیدن به رکورد 700 گل فاصله دارد. با ریتم فعلی به نظر می رسد در کمتر از دو ماه به این رکورد برسد.

هفت کفش طلا و شش توپ طلا

لیونل مسی فصل گذشته توانست برای ششمین بار فاتح کفش طلا شود. رونالدو با چهار کفش طلا دوم است. مسی می تواند فصل 20-2019 کفش طلای هفتم خود را نیز تصاحب کند. ضمن اینکه مسی سال 2019 برای ششمین بار فاتح توپ طلا شد و برای سال بعد نیز یک مدعی جدی محسوب می شود. او در صورت فتح هفتمین توپ طلا فاصله با رونالدو را به دو افزایش خواهد داد.

و حالا نگاهی می‌اندازیم به کارنامه کریستیانو رونالدو که علیرغم درخشان بودن در یک سال اخیر افتخار خاصی در آن ثبت نشده است؛

601 گل باشگاهی در آستانه کسب عنوان آقای گل جهان

رونالدو تا به حال در 546 بازی باشگاهی انجام داده که از این بین 25 بازی برای اسپورتینگ، 196 بازی برای منچستریونایتد، 292 بازی برای رئال مادرید و 31 بازی برای یوونتوس به میدان رفته که در مجموع موفق شده 601 گل باشگاهی به ثمر برساند.

ضمن اینکه ستاره تیم ملی پرتغال تا به حال 99 بار برای تیم ملی کشورش موفق به گلزنی شده و در آستانه رسیدن به رکورد علی دایی با 109 گل قرار گرفته است. شاید باید سال 2020 را سال شکستن این رکورد و کسب عنوان ارزنده "آقای گل جهان" توسط کریستیانو رونالدو باشیم.

چهار کفش طلا و پنج توپ طلا

رونالدو در یک سال اخیر عملکرد رضایت بخشی در یوونتوس نداشت و همین باعث شد قافیه تصاحب توپ طلا را به رقیب قدیمی‌اش ببازد. رونالدو که در گذشته اختلافات بیشتر از این را نیز جبران کرده بود، امسال امیدوار است بتواند ششمین جایزه خود را دریافت کرده و دوباره به مسی برسد. اتفاقی که با درخشش در لباس یوونتوس و تیم ملی پرتغال برای او دور از دسترس نخواهد بود. البته ستاره پرتغالی در افتخار کفش طلا اختلاف نسبتا زیادی با مسی دارد و اگر امسال نتواند این عنوان را به دست آورد و در مقابل سال موفقیت مسی باشد این اختلاف دو رقمی خواهد شد.

یک چالش جذاب برای بزرگان فوتبال جهان

جذابیت ماجرا وقتی است که می بینیم چالش "برتری رونالدو یا مسی" وارد فاز جدیدی شده است. در واقع همه چیز از اظهار نظر پله اسطوره فوتبال برزیل آغاز شد.

علاقه پله به رونالدو

پله با اعلام اینکه رونالدو بهترین است گفت: «امروز بهترین فوتبالیست دنیا کریستیانو رونالدو است. رونالدو از دید من بهترین است چون کم فراز و نشیب‌تر است. البته نمی‌توان مسی را فراموش کرد ولی مسی مهاجم نیست.»

عشق مارادونا به هموطنش

اما مارادونا هموطنش مسی را بهتر از رونالدو می‌داند و در این باره گفته است:" یادم نمی‌آید یک بار هم مسی را دیده باشم که بد بازی کند. من مسی را به کریستیانو رونالدو ترجیح می‌دهد ولی بگویم که رونالدو هم یک هیولای واقعی است. تاریخ فوتبال مسی را به یاد خواهد داشت".

جذابیت مسی برای هم‌بازی رونالدو

پل اسکولز که در منچستریونایتد همبازی کریستیانو رونالدو بوده در این باره گفته:" مسی بهترین است ولی رونالدو هم درخشان است. رونالدو استثنایی بازی می‌کند و سرعت و قدرتش فوق‌العاده است. رونالدو گل می‌زند و ضربه‌های ایستگاهی‌اش عالی است ولی به عنوان یک فوتبالیست‌تمام‌عیار، مسی نفر اول است. او واقعا کامل است".

بکهام هم می‌گوید مسی

دیوید بکهام که مانند رونالدو مسیر منچستر به رئال مادرید را طی کرده و از این طریق تبدیل به اسطوره شده، در این باره گفته است:" مسی و رونالدو از نظر استعداد و توانایی تکنیکی شباهت‌هایی دارند و اینکه هر دوی آنها در یک دوره بازی می‌کنند برای دنیای فوتبال اتفاق بی‌نظیری است. ولی مسی واقعا بهترین فوتبالیست دنیا است. مسی در کلاس خود منحصربه فرد است و امکان ندارد کسی مثل او پیدا بشود".

حمایت سر الکس فرگوسن از شاگرد سابقش

سرالکس که نقش او در مسیر ستاره شدن رونالدو بر کسی پوشیده نیست در این باره گفته:" حرف من را اشتباه متوجه نشوید، مسی هم بازیکن بی‌نظیری است و وقتی توپ را کنترل می‌کند مثل این است که دمپایی به پایش دارد ولی به نظر من تفاوت اینجا است که مسی بازیکن بارسلونا است ولی رونالدو می‌تواند برای ضعیف‌ترین تیم هم بازی کرده و باز هت‌تریک کند. رونالدو می‌خواست که بهترین بازیکن دنیا باشد".

زیدان: رونالدو قابل وصف نیست

زین الدین زیدان که رویای هتریک قهرمانی رئال مادرید در لیگ قهرمانان بدون رونالدو برای او و تیمش ممکن نبود، در این باره گفته:" کریستیانو بهترین است. مسی رقیب او است و کسی نیست که دوست نداشته باشد رقابت آنها را تماشا کند. ولی رونالدو استثنایی است. کلمه‌ای وجود ندارد که بتواند در توصیف او حق مطلب را ادا کند. با اینکه من هم دوران فوتبالی عالی‌ای داشتم ولی او از من به مراتب بهتر است. او بهترین بازیکن تاریخ است".

اعتراف جالب امباپه

کیلیان امباپه پدیده 20ساله فرانسوی که در سال های اخیر خود را به عنوان یکی از آینده‌دارترین ستاره‌های دنیای فوتبال مطرح کرده و در این مدت کوتاه توانسته نامش را به عنوان یکی از کاندیداهای توپ طلا در سال های آتی جا بیندازد، در این باره گفته:" من در جدال مسی و رونالدو یک سال مسی را به عنوان بهترین بازیکن انتخاب می‌کنم و سال بعد رونالدو را. ولی باید اعتراف کنم که رونالدو را خیلی بیشتر انتخاب می‌کنم. من وقتی جوان تر بودم عاشق رونالدو بودم".

ابراهیمویچ همبازی‌اش را برتر می‌داند

زلاتان ابراهیمویچ که با افتخارات زیادش به عنوان یکی از بزرگان فوتبال اروپا و کشور سوئد شناخته می‌شود و طی سال‌های 2009 تا 2011 با حضور در بارسونا همبازی مسی بوده در این باره گفته:" مسی به نظر من منحصربه فرد است. کارهای او آنقدر بی‌نظیر است که بعید می‌دانم دیگر هیچوقت فوتبالیستی پیدا شود که بتواند کارهای او را تکرار کند. البته وضعیت رونالدو فرق می‌کند. او نتیجه تلاش و پشتکار و تمرین های سخت است و طبیعی به اینجا نرسیده".

کد خبر: 1064693

وب گردی

وب گردی