تقویت زنجیره صنعت گیاهان دارویی و هدایت سرمایه‌ به سمت استارتاپ‌ها

 دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی گفت: در راهبرد توسعه بازار محصولات یکی از برنامه‌های ستاد تکمیل و تقویت زنجیره صنعت گیاهان دارویی از طریق هدایت سرمایه‌های موجود شرکت‌های بزرگ این حوزه به تعامل با شرکت‌های نوپا، انتقال تجربیات و سرمایه‌گذاری در شکوفایی ایده‌های خلاقانه است.

محمدحسن عصاره دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، در رابطه با رونق تولید ملی صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی، اظهار کرد: بعد از تصویب سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی، نقشه راه اجرایی‌سازی بندهای سندملی با همکاری و وفاق همه دستگاه‌های اجرایی همکار در این حوزه تهیه و تدوین شد. از این‌رو برای رونق تولید و توسعه و پیشرفت در این حوزه، همه ارکان اجرایی باید طبق نقشه راه که مورد توافق همه است گام بردارند و همه بخش‌های زنجیره صنعت از کشت، فرآوری و تولید تا بازاریابی و فروش با یک شتاب رشد و پیشرفت کنند که خوشبختانه براساس گزارش‌هایی که به صورت ادواری از دستگاه های مختلف دریافت می‌شود به صورت کم و بیش در این حوزه‌ها توفیق حاصل شده است.

وی تصریح کرد: مواردی نیز از الزامات ضروری در کوتاه مدت برای رونق تولید در صنعت گیاهان دارویی مدنظر است که باید تمامی ارکان اجرایی این حوزه بدان توجه ویژه داشته باشند ازجمله لزوم برخورد جدی تر دستگاه‌ها در اجرای نقشه عملیاتی بر اساس انتظارات سند موسوم به نقشه راه، سرمایه‌گذاری اساسی در صنایع میانی بعد از تولید زراعی و قبل از ورود به صنعت هدف، سرمایه‌گذاری گسترده در صنایع مادر عصاره و اسانس، سرمایه‌گذاری در طراحی و ساخت ماشین آلات و ادوات پیش از کاشت تا پس از برداشت ویژه گیاهان دارویی، ایجاد بستر مناسب برای بیمه محصولات و تضمین خرید توسط دولت و صنایع بخش خصوصی، ایجاد شبکه داروخانه های گیاهی بشکل مدرن در کشور با آمادگی بخش خصوصی، سرعت دادن به پوشش بیمه‌ای داروهای گیاهی و تصویب و تامین اعتبار توسط دولت برای طرح اصلاح الگوی کشت در کشور در جایگزینی گیاهان دارویی با مصرف آب کم و ارزش افزوده بالا بجای گیاهان با مصرف آب بالا در شرایط دیم و آبی.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی به دستاوردهای حوزه صنعت گیاهان دارویی و فرآورده های طبیعی در سال 98 اشاره کرد و افزود: دستاوردهای حوزه را می‌توان در چند بعد مختلف بررسی کرد. در راهبرد توسعه شرکت‌های دانش‌بنیان، تجارت و بازرگانی تجاری‌سازی چندین پروژه داروهای گیاهی انسانی و دامی، راه اندازی پالایشگاه‌­ها و مرکز فرآوری و استانداردسازی گیاهان دارویی در حوزه فرآوری ثانویه و تولید فرآورده‌های آرایشی و بهداشتی با حمایت های ستاد صورت گرفته است.

عصاره ادامه داد: در راهبرد زیرساخت­ های علمی برنامه­ های بانک اطلاعات و دارونامه داروها و فرآورده های سنتی، فارماکوپه گیاهان دارویی با همکاری دانشگاه‌های علوم پزشکی در جریان است و همچنین برنامه‌هایی از جمله جمع‌آوری دانش بومی سلامت و میراث پزشکی استان­های کشور، برنامه‌های احیاء میراث مکتوب و معنوی پزشکی ایران و همچنین برنامه توسعه دائره المعارف پزشکی اسلام و ایران به سرانجام رسیده است.

وی همچنین گفت: در راهبرد ترویج و فرهنگ‌سازی دستاوردهای متعددی از جمله راه‌اندازی باشگاه دانش‌آموزی مطرح است که با عضوگیری بیش از 2000 داوطلب و علاقه‌مند با هدف تقویت جریان دانش‌آموزی شروع بکار کرده است. در حال حاضر برنامه‌های متعددی همچون مسابقات داستان‌نویسی بر اساس آموزه‌های طب بومی و گیاهان دارویی محلی و برگزاری دوره‌های متعدد آشنایی با گیاهان دارویی در آن در حال اجراست. یکی دیگر از برنامه‌هایی که در این راهبرد می‌توان بدان اشاره کرد بحث جشنواره ملی گیاهان دارویی و داروهای گیاهی است که هردوسال یکبار در مصلی بزرگ امام خمینی (ره) برگزار شده و به بیان دستاوردهای این حوزه می پردازد. همچنین صدها ساعت برنامه‌های چالشی و گفت‌وگو محور، برنامه‌های اختصاصی و ترویجی در رادیو و تلویزیون نیز ضبط و پخش می‌شود. البته با توجه به تجربه برگزاری دوره‌های پیشین و استقبال پرشور متخصصان و فعالان عرصه گیاهان دارویی و عموم مردم و علاقه‌مندان از جشنواره و نمایشگاه ­های پیشین گیاهان دارویی، ستاد درنظر دارد با توجه به اهمیت جریان سازی اقتصاد دانش بنیان برپایه زیست بوم کارآفرینی دوره پنجم از این رویداد باشکوه ملی را مهرماه سال 1399 در مصلای امام خمینی (ره) تهران برگزار کنیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی اظهار کرد: در راهبرد توسعه بازار محصولات یکی از برنامه‌های ستاد تکمیل و تقویت زنجیره صنعت گیاهان دارویی از طریق هدایت سرمایه‌های موجود شرکت‌های بزرگ این حوزه به تعامل با شرکت‌های نوپا، انتقال تجربیات و سرمایه‌گذاری در شکوفایی ایده‌های خلاقانه است که در این راستا تفاهم‌نامه‌های حمایتی از 3 شتاب‌دهنده فعال امضاء شد و دو دوره شتاب‌دهی استارتاپ‌ها نیز در برنامه­ های آتی ستاد قرار دارد.

عصاره افزود: اقدامات متعدد دیگری نیز در حوزه توسعه اشتغال روستایی در مناطق محروم کشور، دستورالعمل‌های خدمات طب سنتی بهداشتی، تدوین استانداردهای متعدد گیاهان دارویی از جمله بذر و اندام تکثیری صورت گرفت که دستاوردهای متعددی از جمله توسعه کشت گیاه گوار در مناطق قلعه گنج کرمان و سیستان و بلوچستان، تولید و تکثیر زالوهای بهداشتی و تدوین 7 مورد استاندارد بذر و تصویب 7 مورد استاندارد گیاهان دارویی در سازمان ملی استاندارد را در آن شاهد بودیم.

دبیر ستاد توسعه علوم و فناوری گیاهان دارویی و طب سنتی در پاسخ به سوالی مبنی بر اینکه برای تحقق اهداف سند ملی گیاهان دارویی و طب سنتی چه باید کرد؟گفت: براساس نقشه راه اجرایی سازی سند، برنامه‌ها به صورت سالانه از دستگاه‌های اجرایی دریافت می‌شود و گزارش‌های عملکردی به صورت 6 ماهه دریافت و پایش می‌شود. یکی از اثرهای مثبت نقشه راه اجرایی سازی، ایجاد همکاری و جلوگیری از اقدامات موازی است. لذا تقاضا و تلاش ستاد بر این محور خلاصه می‌شود تا همه دستگاه ها برنامه های خود را طبق چارچوب پیش‌بینی شده پیش ببرند تا نتایج حاصل از آن به طور هماهنگ و هم افزا تاثیر مثبت برای تحقق اهداف سند داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064721

وب گردی

وب گردی