اصلاح اساسنامه فدراسیون فوتبال در شرایطی در دستور کار قرار گرفته است که برخی اعتقاد دارند باید به تصویب مجلس نیز برسد، اما واقعاً این اتفاق باید رخ دهد؟

به گزارش گروه ورزشی ایسکانیوز، بعد از اینکه فیفا با برگزاری انتخابات فدراسیون فوتبال پیش از اصلاح اساسنامه مخالفت کرد، مقرر شد اساسنامه تغییر پیدا کند. روند اصلاح اساسنامه اما با حاشیه‌های فراوانی همراه است، از بحث ایجاد کمیته اصلاح اساسنامه گرفته تا اختیارات کمیته تدوین مقررات.

موضوع دیگری که مطرح می‌شود این است که اساسنامه جدید بعد از تصویب در مجمع فدراسیون فوتبال باید به تصویب هیئت وزیران و در ادامه مجلس شورای اسلامی و حتی شورای نگهبان برسد و بعد از آن برای ارائه به فیفا ارسال شود. اینکه اساسنامه جدید فدراسیون باید بعد از تصویب دولت به مجلس برود از سوی قاضی‌زاده هاشمی، نماینده مجلس در برنامه فوتبال برتر شنیده شد. بعد از او ابراهیم شکوری، سرپرست پیشین دبیرکلی فدراسیون نیز اعلام کرد که اساسنامه جدید باید به مجلس برود. سؤال اما این است که آیا باید اساسنامه در مجلس تصویب شود؟

سیدمجتبی طباطبایی، کارشناس حقوقی فوتبال در این باره گفت: به استناد بخش آخر اصل 85 قانون اساسی، مجلس می‌تواند تصویب اساسنامه سازمان‌ها و مؤسسات را به هیئت دولت واگذار کند و بر همین اساس و مستند به تبصره بند 11 قانون الحاق بندهای 11 و 12 قانون فهرست نهادها و مؤسسات عمومی غیردولتی مصوب 11 خرداد 76 اساسنامه فدراسیون‌های ورزشی باید ظرف سه ماه از تصویب این قانون به پیشنهاد تربیت بدنی به تصویب هیئت وزیران برسد.

وی افزود: موضوع این ماده فارغ از لوایح موضوع ماده 31 به بعد آیین‌نامه داخلی هیئت دولت بوده و صرفاً طرح‌های قانونی دولت است که طبق ماده 34 آیین‌نامه مذکور به مجلس شورای اسلامی ارسال می‌شود. همچنین اساسنامه فدراسیون‌ها از شمول اصل 125 قانون اساسی نیز خارج است.

این کارشناس حقوقی فوتبال تأکید کرد: با این شرایط ادعای اینکه اساسنامه باید بعد از تصویب هیئت وزیران به تصویب مجلس شورای اسلامی و شورای نگهبان برسد، فاقد وجاهت قانونی است. هرچند به اعتقاد من به استناد بند 12 مقدمه اساسنامه فیفا مصوب سال 2016 در باب تعاریف، فدراسیون‌ها به‌عنوان عضو فیفا پذیرفته شده‌اند و از شمول مؤسسات و نهادهای عمومی خارج هستند.

طباطبایی درباره اینکه اساسنامه جدید فدراسیون باید شامل رعایت چه نکاتی شود، عنوان کرد: این اساسنامه باید منطبق بر اساسنامه، مقررات، دستورات و تصمیمات فیفا تدوین شود که متأسفانه این موضوع نه در اساسنامه سال 86 و نه در اساسنامه سال 90 رعایت نشده است. به‌عنوان مثال نظر به تأکید فیفا بر حفظ استقلال اعضای ارکان قضایی فدراسیون (کمیته‌های اخلاق، انضباطی و استیناف) طبق بند پنج کد 52 اساسنامه فیفا، باید الزامات توسط مجمع عمومی انتخاب شوند، اما در ماده 35 اساسنامه فدراسیون فوتبال انتخاب اعضای رکن قضایی به پیشنهاد رئیس فدراسیون و از وظایف هیئت رئیسه قرار گرفته است.

وی یادآور شد: حضور وزیر ورزش و جوانان نیز در مجمع عمومی فدراسیون جای ابهام دارد، بنابراین انتخاب اعضای مجمع نیز از نکات مورد تأمل و قابل اصلاح است. انتخابات مجدد رئیس یا هیئت رئیسه برای دوره‌های متوالی نیز باید اصلاح و محدود شود. به طور کلی آنچه به طور قطع و یقین همگان بر آن اذعان دارند، اصلاح اساسنامه در مدت زمان کوتاه و فوری با اخذ نظر از اعضای مجمع است که باید صورت واقعی به خود بگیرد.

کد خبر: 1064757

وب گردی

وب گردی