افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به دلیل فعال تر شدن بیماریابی است

سخنگوی ستاد کشوری مبارزه با ویروس کرونا گفت: افزایش تعداد مبتلایان به کرونا به دلیل فعال تر شدن بیماریابی است.

به گزارش گروه اجتماعی ایسکانیوز، کیانوش جهانپور، سخنگوی ستاد کشوری مبارزه با ویروس کرونا در رادیو ایران گفت: از 30 بهمن ماه که اولین موارد قطعی ویروس کرونا در کشور شناسایی شد، به دنبال آن موارد بیشتر در استانهای مختلف شکل گرفت و ما موضوع فاصله گذاری اجتماعی و فیزیکی را با پیشنهاد وزارت بهداشت، تایید دولت محترم و ابلاغ رییس جمهور آغاز کردیم. بعد از آن تعطیلی مدارس و مراکز دانشگاهی را داشتیم و اینگونه نیمی از کارمندان دولت که درگیر پروسه آموزشی بودند تعطیل شدند.

وی افزود: در ادامه سالن های نمایش، تئاتر، تجمعات مذهبی، نمازهای جمعه و جماعت، حرم ها و زیارتگاهها، بقاع متبرکه، مراسم ترحیم و شادی، محل های تجمع مذهبی، فرهنگی و... همگی تعطیل شد.

سخنگوی وزارت بهداشت گفت: با مشارکت جمعی که در این مسیر حاصل شد و اعمال محدودیت ها و مشارکت مردم، نهایتا به امروز رسیدیم که روند مدیریت شده بیماری را داریم. البته این موضوع با مهار بیماری متفاوت است. امروز شاهد روند مدیریت شده هستیم اما هر روز مواردی غربالگری و شناسایی می شوند، کسانی هم که نیازمند خدمات بستری باشند، بستری می شوند.

جهانپور در پاسخ به سوالی درباره وضعیت فعلی توضیح داد: ما امروز در وضعیتی هستیم که گرچه مثل دیگر کشورها با یک پیک، خیز یا شیب تند صعودی مواجه نیستیم اما به هر حال روزانه چیزی حدودی سه هزار نفر به تعداد مبتلایان قطعی اضافه می شود. تقریبا می شود گفت هر ساعت 5 یا 6 نفر از هموطنانمان که قبلا به علت بیماری بستری بودند جان خود را از دست می دهند ولی ما با توجه به مدیریت بیماری انتظار داریم با تمدید و تشدید فاصله گذاری اجتماعی و اقدامات در این زمینه و رعایت نکات بهداشتی فردی و عمومی و محدودیت در ترددها توسط مردم، ظرف روزها و هفته های آتی از فاز مدیریت وارد فاز مهار و کنترل بیماری بشویم اما همه این تابع خودمراقبتی ست که مردم منظور می کنند و سیاست هایی که دولت بر اساس ستاد مقابله با کرونا اعمال می کنند.

سخنگوی ستاد مبارزه با کرونا درباره زمان مهار این بیماری اظهار کرد: ما فراگیر جهانی و پاندمی داریم که حتی معتقدیم اگر بخواهد به طور کامل مهار شود نیازمند مسئولیت اجتماعی و مسئولیت مشترک جوامع و دولت ها و اقدام مشترک است و ما امروز مسئولیت مشترک ملی را شاهد هستیم. با توجه به پاندمی بودن بیماری این اقدام مشترک را باید در صحنه جهانی ببینیم تا درباره مهار و کنترل بیماری صحبت کنیم.

جهانپور در پاسخ به این سوال که چه چشم اندازی برای مهار بیماری وجود دارد، تصریح کرد: در اینگونه اپیدمی ها و طغیان بیماری ها همیشه سناریوهای مختلفی از سوی متخصصان تنظیم می شود؛ سناریوهای بدبینانه، خوش بینانه و میانه. ما برای برآورد و تخمین امکانات موردنیاز بدبینانه ترین شرایط را در نظر می گیریم اما اگر موقعیت امروز را بخواهیم توصیف کنیم قاعدتا ما در مسیر سناریو بدبینانه نیستیم. وقتی در فاز مدیریت شده هستیم یعنی با سناریو بدبینانه فاصله داریم و قاعدتا استمرار این مراقبت است که میتواند ما را در این مسیر به سمت سناریو خوش بینانه ببرد.

وی خطاب به مردم تاکید کرد: آنچه به مردم می توانیم بگوییم به خاطر مراعات مردم و مداخلات حاکمیت ما در فاز یک سری خوش بینانه قرار داریم و انتظار داریم ظرف هفته های آتی مهار و کنترل بیماری را در کشور شاهد باشیم اما وقتی درباره پیش بینی ها و آمادگی خودمان بخواهیم صحبت کنیم قاعدتا سعی می کنیم بدبینانه ترین شرایط ممکن را در نظر بگیریم که در روزهای سخت دچار مشکلاتی که شاید امروز برخی کشورهای حتی توسعه یافته به آن مبتلا شده اند نشویم.

جهانپور درباره تاثیر افرادی که رعایت نکردند و به سفر رفتند، گفت: قاعدتا افرادی که تجمعاتی در مراکز خرید و رفت و آمدهای اضافه در روزهای آخر سال داشتند و سفرهای نوروزی در روزهای آغازین سال رفتند به طور میانگین 7 تا 10 روز بعد است که مشخصات اولیه بیماری در این افراد بروز خواهد کرد و ما اگر در روزهای اخیر افزایش نسبی را در تعداد مبتلایان داشتیم به خاطر همین بی توجهی است که برخی انجام دادند. البته با توجه به اینکه بیماریابی ما فعال تر از گذشته شده است بخشی از افزایش آمار هم متوجه همین اقدامات و غربالگری است.

سخنگوی وزارت بهداشت در پایان در برنامه رادیویی «فرش بنفشه» گفت: با محدودیت هایی که برای روز طبیعت اعمال شده و با کاهش ترددهایی که خواهیم داشت ان شاءالله بتوانیم زودتر به مهار بیماری دست پیدا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1064817

وب گردی

وب گردی