مسئولان از فروش معلمان دست بردارند!

مسئولان وزارت آموزش و پرورش دست از واگذاری دانشجو معلمان بردارند و به جای فروش معلم باید به فکر فراهم کردن بهترین امکانات برای آنها باشند.

گروه دانشگاه ایسکانیوز، نیروهای ستادی، طراحان، فکرسازان، کتاب نویسان در مجموعه آموزش و پرورش دارای اهمیت و ارزش هستند؛ اما میاندار این وزرات خانه، معلم است. همه طراحی‌ها و مدلسازی‌ها برای این است که معلم بتواند کارش را خوب انجام بدهد. (بیانات مقام معظم رهبری در دیدار معلمان، دوم اسفند سال 86)

در حال حاضر علاوه بر ویروس کرونا که دامن گیر جامعه شده، ویروسی سهمگین به اسم «واگذاری» بر معلمان سایه انداخته است. باید گفت این ویروسِ «واگذاری » بسیار خطرناک‌تر از ویروس کرونا بوده، چرا که این ویروس تربیت نسل آینده این سرزمین را هدف گرفته است.

واگذاری دانشگاه فرهنگیان به دانشگاه پیام نور خیانتی بزرگ در حق معلمان است، گویا عده‌ای هنوز به نقش مهم معلم پی نبرده‌اند. اینجاست که نادیده گرفتن تاثیر معلم بر جامعه در تفکر برخی افراد هویدا می‌شود. باید گفت عده‌ای کوته فکر نگاه کم ارزشی به جامعه معلمی دارند و در تلاش هستند تا از نقش خطیر معلمی در جامعه بکاهند. مسئولان باید بدانند هر هزینه‌ای که در آموزش و پرورش می‌کنند، هزینه سرمایه‌ای برای آینده کشور است و هزینه محض نیست.

اینجا باید سوال پرسید هدف دست و پا زدن دیگر دانشگاه‌ها برای به چنگ آوردن دانشجو معلمان چیست؟ با توجه به این نکته باید به مسئولان عزیز یادآوری کرد که نه تنها امکانات معیشتی برای معلمان فراهم نشده بلکه سعی دارند معلمان را نیز به دانشگاهی دیگر بفروشند. گویا مسئولان اهمیت سرمایه گذاری در آموزش و پروروش و تاثیر آن بر آینده کشور و جامعه را درک نکردند.

استقرار نظام ملی تربیت معلم و راه اندازی دانشگاه ویژه فرهنگیان با رویکرد آموزشی تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش با همکاری دستگاه‌های ذیربط، راهکار 1-11- ، سند تحول بنیادین است. در این زمان باید از مسئولان محترم سوالی پرسید: جناب مسئول! آیا می‌توان دانشجو معلمی را که تربیت نسل آینده این کشور را به عهده دارد، همانند دیگر دانشجویان تعلیم داد؟

با نگاهی به این راهکار باید به مسئولان یادآوری کنیم که آنها هستند که مسئولیت نهادینه سازی و اجرایی کردن سند و طراحی و تدوین برنامه‌های اجرایی سند تحول راهبردی را برعهده دارند، با این حال نه تنها در راستای سند تحول بنیادین که سندی بالادستی و مهم در آموزش و پرورش است عمل نمی‌کنند بلکه سعی دارند خلاف آن را پیش ببرند، چرا که با واگذاری دانشگاه فرهنگیان رویکرد آموزشی تخصصی و حرفه‌ای تربیت محور توسط وزارت آموزش و پرورش را از بین می‌برند.

اصلاح، ارتقا و تغییر نگرش به آموزش و پرورش به عنوان سازمان فراگیر و نیروی اثر گذار اجتماعی در خدمت اهداف رشد و تعالی کشور به ویژه اهداف فرهنگی و اجتماعی راهکار 1-8- ، سند حول بنیادین است. در حال حاضر نگاه فراگیر به آموزش و پرورش وجود ندارد، چرا که شاهد آنیم که با نگاهی حقیرانه مشغول خرید و فروش معلمان به دانشگاه‌های دیگر هستند. به جای آنکه زیرساخت‌های دانشگاه‌های دیگر را در اختیار دانشگاه فرهنگیان قرار دهند و از آن به عنوان دانشگاهی اثر گذار در بطن جامعه و آینده کشور یاد کنند، اجازه می‌دهند هرکسی به خودش این جرأت را بدهد که بتواند دانشجوهای تاثیرگذارترین دانشگاه کشور را از آن خود کند و حس مالکیت نسبت به آنها نشان دهد. این‌ها همه از عدم درک و آگاهی نسبت به دانشگاه فرهنگیان و نقطه ثقل بودن آن است.

در پایان می‌توان اشاره کرد که باید تمامی مسئولان کشوری اهمیت دانشگاه فرهنگیان و نقش پر رنگ این دانشگاه در تربیت نسل آینده را درک کنند و سپس به سرمایه گذاری در آن بپردازند. مسئولان به جای فروش معلم باید به فکر فراهم کردن بهترین امکانات برای دانشجو معلمان باشند. گاهی باید به بعضی‌ها عینک داد تا خوب ببینند، گویا چشمانشان کم سو شده و اهمیت و تاثیر گذاری دانشگاه فرهنگیان را برجامعه نمی‌بینند. با نگاهی ساده می‌توان دریافت که واگذاری دانشگاه فرهنگیان اشتباه محض است و می‌خواهند معلمان را از چاله در بیاورند و در چاه بیندازند. اما همه باید بدانند که دانشجو معلمان در مقابل این واگذاری سخیف ساکت نخواهند نشست و نمی گذارند منافع دیگران موجب آسیب زدن به دانشگاه فرهنگیان، جامعه معلمان و نسل آینده کشور شود.

مسئول بسیج دانشجویی پردیس رسالت دانشگاه فرهنگیان زاهدان*

انتهای پیام/

کد خبر: 1064964

وب گردی

وب گردی