صدای زمین در حضور کرونا  بهتر شنیده می شود

دانشمندان دریافتند که خانه نشینی بسیاری از مردم دنیا به علت شیوع ویروس کرونا باعث شده که پوسته زمین کمتر حرکت کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، دانشمندان اعلام کردند که از آنجا که بسیاری از کشورها خروج از خانه، کارخانه‌ها و برگزاری مراسم شلوغ روی زمین را متوقف کرده اند، لرزش در پوسته کره زمین - کاهش یافته است. این تغییر باعث درک بهتر سیگنال های زمین لرزه می­ شود.

ارتعاشات کارخانه ها، اتومبیل ها، قطارها، اتوبوس ها و افرادی که به زندگی روزمره خود مشغولند، باعث نویز­های پس زمینه‌ای می شوند که پوسته زمین را حرکت می دهد. این حرکت توسط هزاران ردیاب در سراسر جهان که امواج لرزه ای را اندازه می گیرند به ­دست می­آید.

«توماس لکوک» زلزله شناس بلژیکی، کشف کرد که از اواسط ماه گذشته(در حدود زمانی که این کشور مدارس و مشاغل را تعطیل کرد) سرو صداهای لرزه ای محیط بین 30 تا 50 درصد در بروکسل کاهش یافته است. سایر زلزله شناسان نیز کاهش نویز مشابهی را دریافته اند.

«پائولا کوئلمیجر» زلزله شناس انگلیسی، گفت که ایستگاه هایی در لندن نیز ماه گذشته بلافاصله پس از شروع قرنطینه، کاهش سر و صدا را درک کرده‌+­اند. وی گفت ایستگاهی که بیشترین کاهش را ثبت کرده در منطقه مربوط به مسائل مالی این شهر است.

آلودگی هوا در شهرها با شروع این قرنطینه اجباری کاهش می یابد. به گفته «استفان هیکس» متخصص زمین لرزه در کالج امپریال، یک ردیاب در کنار اسلحه M4 نیز به طور متوسط ​​سطح سر و صدای لرزه ای را در روز تشخیص داده است.

لکوک، که اکنون به دنبال اندازه گیری­ های بهتری از پوسته زمین است گفت: «میزان نویز در بروکسل شبیه به مواردی است که معمولاً فقط در روز کریسمس مشاهده می شود.»

بسیاری از ایستگاه های ردیاب در مناطق آرام قرار دارند به گونه ای که صداهایی که از آنها گرفته می شود، با فعالیت های انسانی اشتباه گرفته نشود اما یکی از آنها که قدرت تشخیص بهتری را ارائه داد در یک منطقه معمولاً شلوغ است.

تصاویری که از فضا گرفته شده نشان دهنده افت شدید آلودگی در چین است. لکوک اظهار کرد که هیچ مدرکی مبنی براینکه کاهش فعالیت های انسانی باعث کم شدن زمین لرزه ها بشود وجود ندارد.

«اندی فراستو»، یک زلزله شناس در واشنگتن دی سی، گفت که اگر این اتفاق در ماه های آینده ادامه یابد، آشکارسازهای مستقر در شهر باید در تشخیص محل وقوع پس لرزه ها بهتر عمل کنند. وی گفت: «شما یک سیگنال با نویز کمتری دریافت خواهید کرد که این امکان را می دهد تا اطلاعات بیشتری از رویدادها به دست آورید.» تصاویر ماهواره ای نشان داده اند که آلودگی هوا به دلیل عدم فعالیت انسان در حال کاهش است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065002

وب گردی

وب گردی