آمریکا به دنبال تضعیف جایگاه ایران در عراق است

دبیر بین‌الملل انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل گفت: آمریکا نه از طریق حمله نظامی بلکه از راه نخست وزیر آینده و دو تابعیتی عراق قصد تضعیف ایران و گروه‌های مقاومت مردمی در عراق را دارد.

معین رضیعی در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره تحرکات اخیر آمریکا در عراق اظهار کرد: کارشناسان بین‌المللی، منطقه و جهان از آغاز این تحرکات، نظرات و تحلیل‌های مختلفی ارائه دادند.

وی ادامه داد: کودتای آمریکا علیه ساختار سیاسی و نظامی فعلی عراق یکی از احتمالات پر‌رنگ کارشناسان از تحرکات آمریکا در عراق است. البته با وجود مرجعیت مذهبی در عراق و گروه‌های مقاومت مردمی و سطح تنفری که مردم از آمریکا دارند، کودتا امر کاملا بدیهی است.

دبیر بین‌الملل انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل دانشگاه‌های کشور با بیان اینکه آمریکا به‌صورت غیر مستقیم به دنبال تضعیف جایگاه مردم نزد ملت و دولت عراق است، گفت: عدنان زرفی که قرار است در چند روز آینده کابینه خود را به پارلمان عراق معرفی کند، فردی بوده که تابعیت آمریکا را دارد و از فراکسیون حیدر العبادی در پارلمان عراق بوده و طبیعا دارای دیدگاه‌ها و نظراتی مانند حیدر العبادی نسبت به ایران است.

نخست وزیر آینده عراق تفکرات ضد ایرانی دارد

وی ادامه داد: حیدر العبادی نخست وزیر سابق در مصاحبه‌ای با شرق الاوسط دلیل انتخاب نشدن خود برای بار دوم به عنوان نخست وزیر عراق را دفاع و حمایت از تحریم های آمریکا علیه ایران دانست.

به گفته رضیعی؛ انتخاب شدن زرفی به عنوان نخست وزیر آینده عراق با تفکرات ضد ایرانی و دیدگاه منفی نسبت به گروه‌های مقاومت مردمی نظیر حشد الشعبی، عملا هدف آمریکا در تضعیف جایگاه ایران در این کشور را عملی می‌کند.

این دانشجوی دانشگاه علوم پزشکی دانشگاه شهید بهشتی ادامه داد: در پاسخ به این پرسش که آمریکا چرا پایگاه‌های خود در عراق را مجهز به سامانه موشکی پاتریوت می‌کند، باید گفت در چند ماه اخیر پایگاه‌های کوچک آسیب پذیر آمریکا در عراق مانند التاجی آماج حملات موشکی نیروهای مقاومت اسلامی مردمی عراق قرار گرفته است. این پایگاه‌های کوچک به راحتی با حملات خمپاره‌ای مورد آسیب قرار می‌گیرند.

وی با بیان این که آمریکا پایگاه‌های خود در عراق را تخلیه می‌کند، گفت: آمریکا نیروهای نظامی خود در عراق را به پایگاه عین العسد و الحدید در اربیل انتقال می‌دهد؛ زیرا دسترسی موشکی و خمپاره‌ای به به این پایگاه‌ها سخت است و همچنین اربیل کردستان موافق و هماهنگ با آمریکا هستند در نتیجه این پایگاه‌ها و نیروهای نظامی آمریکا در مصونیت بیشتری قرار دارند.

آمریکا قصد حمله نظامی به گروه‌های مقاومت عراق را دارد

رضیعی با اشاره به برگزاری انتخابات ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرد: دونالد ترامپ و دستگاه دیپلماسی خارجه آمریکا با نزدیک شدن به زمان برگزاری انتخابات ریاست جمهوری این کشور می‌دانند به خاطر تنش‌هایی که آمریکا در منطقه خاورمیانه ایجاد کرده است، امکان دارد رای نیاورد؛ به همین منظور برای کاهش تنش نیروهای خود را به پایگاه های نظامی بزرگ‌تر در عراق برده که احتمال تلفات در اثر حملات حشد الشعبی کمتر وجود دارد.

دبیر بین‌الملل انجمن‌های اسلامی دانشجویان مستقل اضافه کرد: ترامپ اقتصاد را ابزار موفقیت خود در انتخابات ریاست جمهوری آینده می‌دانست که به دلیل شیوع ویروس کرونا در آمریکا و جهان حوزه اقتصاد به رکود رفته و دیگر ترامپ شعار انتخاباتی از موفقیت‌های خود ندارد.

وی در پایان خاطر نشان کرد: رزمایش نظامی چهارم فرودین‌ماه امارات با همکاری گروه‌ شبه نظامی موساد و آمریکا نشان می‌دهد آمریکا برنامه حمله به گروه‌های مقاومت مردمی عراق را دارد؛ اما در بازه زمانی چند ماه تا انتخابات ریاست جمهوری این کشور قصد اجرای این برنامه را ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065051

وب گردی

وب گردی