کشف داروی مقابله با ویروس کرونا

داروی آزمایشی می تواند مراحل اولیه کووید-19 را در بافت‌های مهندسی شده انسانی به طور قابل توجهی مسدود کند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، یک تیم بین المللی به سرپرستی «جوزف پنینگر» محقق دانشگاه بریتیش کلمبیا، داروی آزمایشی را پیدا کرده است که به طور موثری درب سلولی که SARS-CoV-2 از آن برای آلوده کردن میزبان خود استفاده می کند رامسدود می کند.

این یافته ها که در مجله « Cell» منتشر شده نوید بخش است که می تواند مانع از ابتلا زودهنگام به عفونت جدید که بیش از یک میلیون نفر را تحت تأثیر قرار داده شد.

این مطالعه بینشهای جدیدی در مورد جنبه های کلیدی SARS-CoV-2، ویروسی که باعث بیماری کووید-19 می شود، اثر متقابل آن در سطح سلولی و همچنین چگونگی آلوده شدن رگ های خونی و کلیه ها فراهم می­ کند.

پنینگر در این زمینه اظهار کرد که ما امیدواریم نتایج یافته ها پیامدهایی در تولید داروی جدید برای درمان این بیماری همه گیر بی سابقه داشته داشته باشد.

ACE2 پروتئینی روی سطح غشای سلولی به عنوان گیرنده اصلی پروتئین سنبله SARS-CoV-2 است. پنینگر و همکارانش در دانشگاه تورنتو و انستیتوی زیست شناسی مولکولی در وین ابتدا ACE2 را شناسایی و دریافتند این پروتئین در موجودات زنده، گیرنده اصلی SARS است، (بیماری تنفسی ویروسی که در سال 2003 به عنوان یک تهدید جهانی شناخته شد.) آزمایشگاه وی همچنین در ادامه به بررسی ارتباط این پروتئین با بیماریهای قلبی عروقی و نارسایی ریه پرداخت.

در حالی که شیوع کووید-19 همچنان در سراسر جهان گسترش می یابد، عدم وجود یک درمان ضد ویروسی بالینی اثبات شده یا درمانی که به طور خاص گیرنده SARS-CoV-2 در سطح مولکولی را هدف قرار دهد حس می شود.

«آرت اسلوتسکی» استاد دانشگاه تورنتو اعلام کرد که مطالعه جدید شواهد مستقیم مورد نیاز را ارائه می دهد که داروی به نام APN01 در این زمینه مفید است.