مهم‌ترین عناوین روزنامه‌های دانشگاهی کشور در ۱۷‌ فروردین

آزمون آموزش مجازی دانشگاه‌ها؛ نه صفر نه یک، تمرکز 7 منتخب مجلس یازدهم بر اقتصاد کشور و اعلام شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها در ۱۷ فروردین از جمله مهم‌ترین عناوین امروز روزنامه‌های دانشگاهب‌کشور هستند.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، روزنامه‌‌های فرهیختگان و آفرینش از جمله روزنامه‌های دانشگاهی کشور هستند که اخبار و موضوعات حوزه آموزش عالی را منعکس می‌کنند.

مهم‌ترین عناوین روزنامه فرهیختگان در ۱۷ فروردین به شرح زیر است:

آزمون آموزش مجازی دانشگاه‌ها؛ نه صفرنه یک

خبرنگار فرهیختگان در گفت‌وگو با مسئولان دانشگاه‌های کشور وضعیت آموزش‌های الکترونیک دانشجویان را بررسی کرده است. بخشنامه رئیس دانشگاه آزاد اسلامی که 13 فروردین‌ماه ابلاغ شد، تمامی کلاس‌های آموزشی این دانشگاه از روز شنبه مورخ 16/1/99 به صورت غیرحضوری و برخط برگزار می‌شود و کلاس‌های آزمایشگاهی و عملی در ترم جاری و در صورت نیاز در تابستان به صورت حضوری برگزار می شود.» به گفته این مقام مسئول ترم تحصیلی جاری دانشگاه آزاد اسلامی با قوت و با به کارگیری تمام ظرفیت‌ها و زیرساخت‌های دانشگاه، تا پایان شیوع ویروس کرونا به صورت مجازی ادامه می‌یابد و در صورت نیاز، کلاس‌ها به صورت فشرده تا تیر یا مردادماه ادامه خواهد داشت.

سیدحسین حسینی، معاون آموزشی دانشگاه تهران با تاکید بر اینکه قطعا باید این نیمسال تحصیلی را با ارائه آموزش‌ها در بستر فضای مجازی به اتمام برسانیم، گفت: بخش زیادی از دانشجویان برنامه‌ریزی‌های زیادی برای ادامه تحصیل در مقاطع بالاتر در سال 99 داشتند و طبیعی است که اگر نتوانیم این نیمسال را در زمان مقرر خود به اتمام برسانیم، مشکلات جدی برای دانشجویان در حوزه‌های مختلف اعم از اشتغال، نظام وظیفه، ادامه تحصیل و... ایجاد خواهد شد و در اصل بخشی از زندگی این دانشجویان به مدیریت این ترم گره خورده و امیدوارم با تکمیل ترم در تابستان بخشی از مشکلات را کاهش دهیم.

او با تاکید بر اینکه در حال حاضر تمام دانشجویان دانشگاه تهران ذیل آموزش مجازی قرار گرفته‌اند، اظهار کرد: طبیعی است که رضایت کاملی از آموزش در بستر فضای مجازی نداشته باشیم چرا که با توجه به حجم وسیع فعالیت‌های کلاسی و وجود برخی مشکلات مانند سرعت اینترنت و... نمی‌توان انتظار داشت که همه جنبه‌های آموزش در بستر فضای مجازی به درستی اعمال شود، اما در نهایت باید به این مساله توجه شود که ما در دوره‌ای خاص به سر می‌بریم و همه باید برای به حداقل رسیدن مشکلات این دوره گذرا کمک کنند.

معاون آموزشی دانشگاه تهران تصریح کرد: مصالح کشور و دانشجویان ایجاب می‌کند که حتما و در هر شرایطی روند آموزش مجازی را دنبال کنیم؛ چرا که قطعا ظرفیت همه دانشگاه‌ها و حتی دانشگاه‌های بزرگ نیز برای پذیرش دانشجویان محدود است و اگر نتوانیم میزان ورودی و خروجی دانشجویان را متناسب کنیم، امسال در حوزه پذیرش دانشجوی جدید با مشکلات جدی روبه‌رو خواهیم شد.

او اظهار کرد: تمام تلاش‌مان این است که بحث کیفیت آموزش در شرایط فعلی کاهش پیدا نکند و در همین راستا حضور و غیاب دانشجویان در کلاس‌های مجازی همانند کلاس‌های فیزیکی تلقی شده و مرکز یادگیری دانشگاه در این زمینه نظارت کامل خواهد داشت. از طرف دیگر این مرکز با همکاری معاونان آموزشی دانشکده‌ها مشکلات موجود در بحث آموزش الکترونیک را به صورت روزانه رصد کرده و در صورت وجود مشکلی در اسرع وقت نسبت به رفع آن وارد عمل می شود.

حسینی گفت: هر چند تمامی دروس نظری در بستر مجازی به دانشجویان ارائه می شود اما برخی دروس نیاز به کارگاه و آزمایشگاه دارند که به محض بازگشایی دانشگاه‌ها به صورت کلاس‌های جبرانی به دانشجویان ارائه خواهد شد، با این حال اگر به دلیل بازگشایی دیرهنگام دانشگاه‌ها امکان اتمام این دروس تا آخر شهریورماه امسال وجود نداشته باشد، درس به صورت ناتمام به نیمسال بعد و بدون لحاظ شدن در سقف واحدهای نیمسال منتقل خواهد شد.

معاون آموزشی دانشگاه تهران به مشکلات برخی دانشجویان در استفاده از آموزش‌های مجازی اشاره و تصریح کرد: طبیعتا برخی از دانشجویان به دلایل مختلف مانند سرعت پایین اینترنت و... امکان استفاده مرتب از کلاس‌های مجازی را نداشته و با مشکل روبه‌رو می‌شوند و می‌توانند درخواست حذف یک و تمام تمامی دروس این نیمسال را به دانشگاه ارائه دهند و در صورت داشتن ادله محکم با این مساله موافقت خواهد شد. ادامه این گزارش را می‌توانید در روزنامه فرهیختگان بخوانید.

روی اقتصاد تمرکز داریم

خبرنگار فرهیختگان در این عنوان با 7 منتخب مجلس یازدهم گفت‌و‌گو کرده است. محسن پیرهادی، عضو سابق شورای شهر تهران و منتخب مردم این حوزه انتخابیه در مجلس یازدهم گفت: تمام همّ و غم مجلس آینده برای مسائل اقتصادی است، چراکه اولویت مردم مسائل معیشتی و اقتصادی و به‌صورت خاص مساله تولید است. در این خصوص یک اتفاق نظر و اشتراک نظر میان قریب به اتفاق منتخبان وجود دارد. از این‌رو شورای ائتلاف از حدود یک سال و نیم پیش که فعالیت خود را آغاز کرده با تشکیل کارگروهی اقتصادی برنامه‌هایی را در این زمینه تدوین و برای ارائه به مجلس آینده آماده کرده است که با شروع به کار مجلس این برنامه‌ها به اطلاع همه خواهد رسید. علاوه‌بر این ما در کمیسیون اقتصادی جمعیت پیشرفت و عدالت حدود 60 جلسه تخصصی با حضور حدود 30 اقتصاددان مطرح برگزار کرده‌ایم. خروجی این جلسات یک بسته کامل در حوزه اقتصادی اعم از مسائلی چون نقدینگی، ارز، قاچاق کالا، حمایت از تولید، اصلاح نظام بانکی، اصلاح نظام مالیاتی و... است. لذا نظرات این دو مجموعه همه باید همزمان با آغاز به کار مجلس روی میز قرار داده شود و مورد بحث قرار گیرد.

پیرهادی با اشاره به فعالیت‌های منتخبان عضو شورای ائتلاف طی یک‌ماه و نیم گذشته گفت: بعد از پایان انتخابات با تعدادی از جوانان عضو شورا تلاش کرده‌ایم با نخبگان و فعالان حوزه‌های مختلف ارتباط قوی‌تری برقرار کنیم تا بیشتر در جریان دغدغه‌ها و نظرات‌شان قرار بگیریم. آنقدر که در این ایام با وجود مشکل کرونا در روز 13 فروردین و حتی روز جمعه گذشته جلساتی را برگراز کردیم، البته جلسات با تعداد افراد محدود یا با روش‌های غیرحضوری. از این‌رو کار در ایام نوروز هم تعطیل نشد و این کارها را در دست داشتیم. طی 45 روز گذشته از چند مجموعه صنعتی و دارویی نیز بازدید داشتیم. همچنین برخی نقاط محروم تهران را بازدید کردیم. در این جلسات و بازدیدها افرادی چون آقایان نادران، توانگر، شریعتی، عمویی، دهنوی، رضاخواه و خانم قاسم‌پور حضور داشتند.

محسن پیرهادی درباره تعیین ریاست مجلس آینده هم اظهار کرد: فکر نمی‌کنم تعیین رئیس مجلس یازدهم چالش یا مساله خاصی باشد، چراکه امروز مشکلات بسیار مهمی در کشور وجود دارد و باید برای رفع آنها تدبیر و تلاش کرد. مثل همین کرونا که آسیبی به اقتصاد کشور وارد کرده است. من معتقدم واقعا آستانه تحمل مردم تمام شده است و دنبال این هستند به فوریت برخی مسائل حل شود. مساله اقتصاد را نمی‌توان یک‌شبه حل کرد اما به‌نوعی باید سرعت داد تا بتوانیم در چند ماه یا یک سال اول مجلس در یک‌سری مسائل گشایش ایجاد شود یعنی باید در سال اول تغییری در مسائل اقتصادی و معیشتی مردم ایجاد شود ولو قیمت نفت پایین آمده باشد، کرونا تداوم داشته باشد، تحریم باشیم و... .

سیدنظام‌الدین موسوی، منتخب مردم تهران در مجلس یازدهم و مدیر سابق خبرگزاری فارس در گفت‌وگو با فرهیختگان گفت: مشخص کردن اهداف کلان و نظارت کردن بر حرکت و مسیر قطار اجرایی کشور برعهده مجلس شورای اسلامی است. متاسفانه طی دوره‌های اخیر مجلس از این کارکرد خود تا حدود زیادی دور افتاده بود مخصوصا در حوزه نظارت! در حوزه قانون‌گذاری، مجلس بعضا قوانین خوبی را هم تصویب کرده است اما قانون خوب نیاز به نظارت دارد. متاسفانه مجالس اخیر و به‌ویژه مجلس دهم در حوزه نظارت بر اجرای قوانین و نظارت بر عملکرد دستگاه‌های اجرایی ضعیف بود. دلیل عمده این بود که کلان مجلس و راس مجلس به‌دلیل اشتراک منافعی که با دولت داشت مانع از آن می‌شد عملکرد نظارتی مجلس درست انجام شود. شاهد این بودیم برخی از وزرای این دولت به‌دلیل عملکرد منفی و نارکارآمدی خود در دادگاه افکارعمومی محکوم شده بودند اما این وزرا در مجلس می‌آمدند و به‌واسطه اعمال نفوذ لابی‌های قدرتی که در مجلس وجود داشت استیضاح اینها رای نمی‌آورد و کار به جایی رسید که برخی از این وزرا خودشان ادامه ندادند و استعفا دادند. در مجلس آینده باید ضعف عمده مجلس کنونی برطرف شود. یعنی نباید مجلسی باشد که گرفتار لابی قدرت شود. علاوه‌بر این در به‌روز کردن و کارآمد کردن قوانین مخصوصا در حوزه‌های اقتصادی به‌ویژه اصلاح نظام بانکی و نظام گمرکی و مالیاتی کشور نیاز به اجماعی بین نخبگان، مدیران و صاحب‌نظران کشور داریم. مجلس یازدهم در این حوزه وظایف جدی دارد که الحمدالله در این روزها بسیاری از منتخبان درگیر همین امور هستند.

موسوی درباره رابطه مجلس آینده با دولت متذکر شد: ما با دولت چالش سیاسی نداریم یعنی برداشتی که من از نگاه اکثریت منتخبان مجلس یازدهم دارم این است که کسی مساله سیاسی با دولت ندارد چون چالش سیاسی با دولتی که درگیر مسائل کلان اجرایی کشور است به مصلحت نیست اما یک نکته اساسی و مهم وجود دارد؛ اینکه مجلس است که باید ریل‌گذاری کند و طبیعتا دولت باید در چارچوب این قانون‌گذاری و همچنین در چارچوب سیاست‌های کلان کشور که توسط مقام معظم رهبری ابلاغ شده حرکت کند. اگر مجلس نظارت دقیق و درستی با نگاه کلان‌نگر و بر اساس منافع ملی داشته باشد و تلاش کند دولت در چارچوب و مسیر درست حرکت کند چالش نامیده نمی‌شود مگر دولت لج‌بازی کند. ادامه این گزارش را می‌توانید‌در صفحه ۲ این روزنامه بخوانید.

مهم‌ترین عناوین روزنامه آفرینش در ۱۷ فرورین به شرح زیر است:

شرایط پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها 18فروردین اعلام می‌شود

براساس این عنوان روزنامه آفرینش، پذیرش بدون آزمون دانشگاه‌ها به دلیل تعطیلی دانشگاه ها بر اثر همه‌گیری ویروس کرونا از 20 اسفندماه 98 به تعویق افتاده است و سازمان سنجش اعلام کرد این کار به دلیل شرایط پیش آمده همه‌گیری کرونا ویروس و تعطیلی دانشگاه‌ها، صورت نمی‌گیرد.

سازمان سنجش آموزش کشور اعلام کرده است شرایط جدید و زمان ثبت نام و انتخاب رشته در رشته‌های بدون آزمون که صرفاً با سوابق تحصیلی پذیرش دارند در 18 فروردین ماه 1399 منتشر می‌شود.

پایان مهلت ثبت‌نام تکمیل‌ظرفیت دانشگاه علمی‌کاربردی

مهلت ثبت نام غیرحضوری پذیرفته‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت مجدد دوره‌های کاردانی و کارشناسی (ناپیوسته) جمعه 22 فروردین ماه 99 به پایان می‌رسد.به گزارش باشگاه خبرنگاران جوان، مرحله تکمیل ظرفیت مجدد دوره‌های کاردانی و کارشناسی مهرماه 98 دانشگاه جامع علمی کاربردی در بهمن ماه 98 آغاز شد.

زمان ثبت نام غیرحضوری پذیرفته‌شدگان مرحله تکمیل ظرفیت مجدد دوره‌های کاردانی و کارشناسی (ناپیوسته) جمعه 22 فروردین ماه 99 به پایان می‌رسد.

با توجه به اعلام نتایج قطعی پذیرش مرحله «تکمیل ظرفیت مجدد» دوره‌های کاردانی حرفه‌ای، کاردانی فنی، مهندسی فناوری و کارشناسی حرفه‌ای (ناپیوسته) نظام آموزش مهارتی در بهمن‌ماه سال 98، پذیرفته‌شدگان دوره‌های مذکور باید با توجه به راهنمای ثبت شده در سامانه جامع آموزشی هم آوا نسبت به بارگذاری مدارک (به صورت غیرحضوری) در سامانه مذکور اقدام کنند و اطلاع‌رسانی در این خصوص به عهده مراکز آموزشی است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065143

وب گردی

وب گردی