شناسایی بیش از 200 استارتاپ فین‌تک و شهرهوشمند در کشور/ فرهنگ‌سازی با کانون کتاب و اندیشه

مدیر‌عامل مرکز  فابا شناسایی بیش از 200 استارتاپ فین‌تک و شهرهوشمند در کشور، برگزاری دوره DBA بانکداری دیجیتال و برگزاری پر قدرت ITE 2020 در سال 99 را از عمده فعالیت این مرکز برشمرد.

محمدمراد بیات مدیرعامل مرکز فابا در گفت‌وگو با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، درباره فعالیت‌های این مرکز در سال گذشته، اظهار کرد: سال 98 برای مرکز فابا سال پرکاری بود؛ به گونه‌ای که برنامه‌های این مرکز از رونق بسیار خوبی برخوردار شدند.

وی با اشاره به فعالیت مرکز فابا در حوزه‌های مختلف افزود: در بخش رسانه، سایت فابانیوز که پایگاهی تخصصی است و عمدتا فعالان و متخصصان صنعت بانکداری و پرداخت از آن بازدید می‌کنند، روزانه ده‌ها مطلب متناسب با این حوزه را منتشر کرد.

مدیرعامل مرکز فابا، استقبال از مطالب تولیدی و محتوایی این پایگاه خبری را «بسیار خوب» توصیف کرد و افزود: فابانیوز معمولا گفت‌وگوها، گزارش‌ها و یادداشت‌هایی را مرتبط با فناوری‌های روز دنیا منتشر می‌کند. همچنین انتشار مطالبی با هدف شکل دادن به اذهان و پرداختن به موضوعاتی که در صنعت بانکداری و پرداخت مغفول مانده‌اند و ضرورت دارد که به آنها پرداخته شود، در دستور کار سایت قرار داده است.

بیات در ادامه به انتشار منظم ماهنامه بانکداری الکترونیک در بخش رسانه‌ای مرکز فابا اشاره کرد و گفت: در سال گذشته، این نشریه به شماره 98 خود رسید؛ این برای نخستین بار است که مجله‌ای تخصصی و کاملا تولیدی در کشور در حوزه فناوری‌های مالی به چنین سطحی از انتشار و استقبال می‌رسد. این امر، قدمت، پیشتازی و پویایی کار را آشکار می‌کند.

از آموزش‌های کوتاه‌مدت تا برگزاری دوره DBA بانکداری دیجیتال

وی با اشاره به اینکه یکی دیگر از بخش‌های فعالیت مرکز فابا، عرصه آموزش است، بیان کرد: در این حوزه، علاوه بر آموزش‌های کوتاه مدتی که ارائه شد، این مرکز چندین اقدام موثر دیگر را نیز در سال گذشته انجام داد، از جمله اینکه برای نخستین بار دوره دکترای مهارتی یا DBA بانکداری دیجیتال را راه‌اندازی کرد.

وی افزود: بیشتر دانش‌پژوهان دوره DBA، مدیران صنعت بانکداری و پرداخت کشور هستند که تاکنون دو ترم را پشت سر گذاشته‌اند. این دوره، تجربه نابی را برای کشور ایجاد کرده و با همکاری دانشگاه تربیت مدرس، شکل گرفته است.

بیات، با اشاره به برگزاری نشست‌ها و میزگردهای آموزشی و تخصصی متعدد در سال گذشته، گفت: مرکز فابا رویدادهای مختلفی را در حوزه‌هایی چون بانکداری دیجیتال، پرداخت‌یاران، امنیت و کشف تقلب و امنی‌چنل در سال 98 برگزار کرد که هر یک از آنها، با استقبال بسیار زیادی از سوی مخاطبان مواجه شد.

حمایت از استارتاپ‌ها

مدیرعامل مرکز از جمله ماموریت‌های این مرکز را حمایت از استارتاپ‌ها دانست و افزود: فابا در حوزه استارتاپ‌ها و کسب و کارهای نوپا، اقدامات ارزشمندی را در سال 98 انجام داد که از جمله می‌توان به راه‌اندازی سایت فاباتک، شناسایی بیش از 200 استارتاپ فین‌تک و شهرهوشمند به منظور حمایت از آنها و معرفی این گروه‌ها به مراکز حمایتی مرتبط، برگزاری جشنواره بزرگ فین‌تک ایران و همچنین جشنواره استارتاپی شهرهوشمند، اشاره کرد.

بیات ادامه داد: اقدام دیگری که در این حوزه انجام شد، راه‌اندازی مرکز فین‌تک شریف با همکاری دانشگاه صنعتی شریف بود که با حضور رئیس این دانشگاه و وزیر امور اقتصاد و دارایی در پاییز امسال رونمایی شد.

فرهنگسازی با کانون کتاب و اندیشه

وی با اشاره به رسالت مرکز فابا در حوزه فرهنگسازی، گفت: در همین راستا این مرکز تا کنون چندین جلد کتاب را منتشر کرده است. در سال گذشته به منظور انسجام بخشیدن به فعالیت‌های مرکز در این حوزه، کانون کتاب و اندیشه فابا بود شکل گرفت.

به گفته بیات این کانون در سال گذشته چندین جلد کتاب تالیفی و ترجمه‌ای را در حوزه‌های مختلف از جمله بانکداری باز، ادغام بانک‌ها، فین‌تک و اکوسیستم بانکداری هوشمند و یادگیری با ماشین، منتشر کرد و تدارکات مناسبی را نیز برای برای انتشار کتاب‌های دیگری را در سال جاری دیده است.

وی بیان کرد: همچنین در راستای فرهنگسازی و آموزش بیشتر در حوزه بانکداری الکترونیک و فناوری‌‌های نوین، بنده به عنوان مدیرعامل مرکز فابا و دیگر همکاران، ده‌ها گفت‌وگو با رسانه ملی و دیگر رسانه‌ها در حوزه‌های مرتبط با بانکداری و پرداخت داشته‌ایم.

بیات ادامه داد: مرکز فابا، کارگروه‌های مختلفی را نیز در حوزه فناوری‌های جدید، متشکل از متخصصان صنعت و دانشگاه راه‌اندازی کرده که منشا اثرات مثبتی بوده است و ثمرات آن، در سال جاری بیشتر نمایان می‌شود.

از راه‌اندازی دفاتر نمایندگی تا برگزاری موفق ITE 2019

مدیرعامل مرکز فابا ارائه مشاوره‌های متعدد به مدیران صنعت بانکداری و پرداخت در حوزه‌های مختلف، با بهره‌گیری از مشاوران مرکز و همکاری استادان دانشگاه را از دیگر اقدامات فابا در سال 98 اعلام کرد و افزود: همچنین این مرکز در چند استان کشور از جمله البرز و اصفهان، دفتر نمایندگی‌ ایجاد کرده است؛ چرا که بنا دارد خدمات خود را به صورت افقی در استان‌های مختلف تکثیر کند.

وی تاکید کرد: خوشبختانه اقدامات موثری از سوی دفترهای نمایندگی فابا در استان‌ها در حال پیگیری است و امیدواریم در سال جاری نیز گسترش یابد.

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره فعالیت‌های این مرکز در حوزه نمایشگاهی، گفت: پنجمین نمایشگاه تراکنش ایران در آبان ماه سال گذشته با موفقیت برگزار شد؛ بیش از 200 بانک، شرکت و تیم استارتاپی به عنوان غرفه‌دار در این رویداد حضور داشتند و بیشتر از 120 نفر از مدیران و متخصصان داخلی و خارجی، در رویدادهای جانبی آن سخنرانی کردند.

بیات افزود: ITE 2019 در طول سه روز با استقبال خوبی مواجه شد و میزبان حدود 10 هزار بازدیدکننده تخصصی بود. این رویداد با حضور وزیر امور اقتصادی و دارایی و مدیران ارشد بانک مرکزی، شبکه بانکی و دیگر دستگاه‌های اجرایی مرتبط، افتتاح شد. همچنین مرکز فابا دومین جشنواره چهره‌های ماندگار را نیز همزمان با افتتاحیه این نمایشگاه برگزار و از چهار چهره برتر و پیشکسوت صنعت بانکداری، پرداخت و فناوری‌های مالی تقدیر کرد.

وی با اشاره به رایزنی‌های فشرده با فعالان اقتصادی و بانکی ترکیه برای برگزاری نمایشگاه تراکنش در این کشور، بیان کرد: مرکز فابا، این رویداد را از سال آینده با همکاری شرکای ترکیه‌ای در استانبول برگزار می‌کند و بدلیل شیوع ویروس کرونا برنامه آن را به سال ۲۰۲۱ موکول کردیم، همچنین دفتر نمایندگی خود را در شهر استانبول راه‌اندازی کرده و ارتباطات بین‌المللی خود را با وجود تحریم‌ها ارتقا داده ایم.

مدیرعامل مرکز فابا با اشاره به حوادث ناگواری که در سال گذشته در کشور رخ داد از جمله وقوع سیل گفت: این مرکز به سهم خود در حمایت از سیل‌زدگان و آسیب‌دیدگان و نیازمندان دیگر از ایفای مسئولیت‌‌های اجتماعی غفلت نکرده است.

برگزاری پر قدرت ITE 2020 در سال 99

بیات، برخی برنامه‌های مرکز فابا را در سال 1399، تدوام فعالیت‌های رسانه‌ای، آموزشی، استارتاپی، مشاوره به صنعت، انتشار کتاب مختلف علمی و تولید محتوای علمی در حوزه فناوری مالی اعلام کرد و گفت: ششمین نمایشگاه تراکنش ایران، در آبان ماه سال جاری با قوت و قدرت بیشتری نسبت به سال‌های گذشته برگزار می‌شود.

وی با اشاره به برگزاری سومین دوره جشنواره چهره‌های ماندگار افزود: جشنوراه‌ بزرگ فین‌تک ایران نیز همزمان با ITE 2020 برگزار و تیم‌های استارتاپی و کسب وکارهای نوپا در این رویداد شناسایی و حمایت می‌شوند.

مدیرعامل مرکز فابا راه‌اندازی دفاتر نمایندگی در استان‌های دیگر را یکی دیگر از برنامه‌های این مرکز در سال جاری اعلام کرد و گفت: همچنین فابا با همکاری وزارت امور اقتصادی و دارایی، دوره آموزشی ویژه‌‌ای را برای اعضای هیات‌مدیره و مدیران عامل بانک‌ها برگزار می‌کند.

بیات با اشاره به برنامه‌ریزی‌های صورت گرفته برای راه‌اندازی مراکز نوآوری و استارتاپی با همکاری برخی از بانک‌ها، بیان کرد: همچنین فابا قصد دارد در سال جاری، نزدیک به 50 شرکت فعال در حوزه فناوری‌های مالی را بررسی و معرفی کند.

وی افزود: فابا در انتهای سال جاری یا ابتدای سال 1400، دائره‌المعارفی را متشکل از مجموعه‌ای از شرکت‌های برتر، به زبان فارسی و انگلیسی منتشر می‌کند تا جامعه و بازار داخلی و خارجی با آنها آشنا شوند.

فعالیت ویژه در حوزه رمز ارزها

مدیرعامل مرکز فابا، گسترش همکاری‌های شکل‌گرفته با بیمه‌ها و اپراتورهای مخابراتی و افزایش سطح همکاری‌های بین‌المللی را از دیگر برنامه‌های این مرکز دانست و گفت: فابا در حوزه رمز ارزها و صنعت ماینینگ نیز برنامه‌های ویژه‌ای دارد برای مثال با انتشار کتاب‌های علمی و تولید محتوای تخصصی از آنچه که در دنیا در این حوزه اتفاق می‌افتد، ذهن و فکر صنعت بانکداری و پرداخت را با این مقوله درگیر می‌کند و برگزاری نشست‌هایی را نیز برای بررسی مسائل مربوط به رمز ارزها، تدارک دیده است.

بیات افزود: این مرکز تلاش می‌کند با تشکیل جلسات هم‌اندیشی، از فعالان، متخصصان و مدیران این حوزه برای بیان نیازها، دغدغه‌ها و چالش‌های خود دعوت و آنها را به همگرایی نزدیک کند. یکی از مهم‌ترین چالش‌های موجود، فاصله زیادی است که میان دغدغه‌های مدیران و فعالان حوزه رمز ارزها و صنعت ماینینگ وجود دارد؛ هر طیف، به موضوعات از زاویه دید خود نگاه می‌کند و معمولا صدای آنها به درستی به گوش دیگری نمی‌رسد.

وی ادامه داد: فعالان این حوزه معتقدند صنعت رمز ازرها و استخراج آنها، می‌تواند ارزش افزوده جدی‌ای برای کشور داشته باشد ولی با تنگناهای رگولاتوری و قانون‌گذاری مواجه است، از طرف دیگر مدیران صنعت برای اینکه نگاه جامعی به موضوع داشته باشند با وسواس‌هایی مواجه هستند؛ که البته این امر مختص ایران نیست و در دیگر کشورها نیز دیده می‌شود.

مدیرعامل مرکز فابا گفت: برای ایجاد پیوند میان دو دیدگاه موجود، فعالان، متخصصان و مدیران مرتبط باید گفت‌وگویی ملی، منطقی و منطبق با نیازهای کشور داشته باشند تا بتوانند گام‌های موثری را در هر بخش دارند.

بیات خاطرنشان کرد: در همین راستا، مرکز فابا در سال جاری نشست‌هایی را با حضور همه بازیگران ذی‌نفع برگزار می‌کند. اصولا فابا، مرکزی برای فناوری‌های مالی ایران است و تریبون یکسانی را در اختیار همه طرف‌های درگیر با موضوعات مرتبط، قرار می‌دهد تا به این ترتیب، امکان شکل‌گیری رفتاری جمعی و منطقی وجود داشته باشد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065159

وب گردی

وب گردی