سامانه پرتودهی برای استریل ماسک بهره برداری شد

یک شرکت دانش بنیان در راستای استریل انواع ماسک دستگاه پرتودهی تولید کرد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، سید رضا رفیعی، مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان، با اشاره به طراحی، ساخت و بهره‌برداری سامانه پرتو دهی چند منظوره گاما در این شرکت، گفت: ما اولین سامانه پرتودهی بخش خصوصی را در کشور ساخته‌ایم.

وی افزود: این سامانه بزرگترین سامانه پرتودهی کشور هم محسوب می‌شود که با حمایت صندوق نوآوری و شکوفایی و معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری ساخته شده است.

وی افزود: ما پیشتر در سال ۹۵ مبلغ ۶۰۰ میلیون تومان تسهیلات از صندوق نوآوری و شکوفایی به منظور راه‌اندازی بخشی از آزمایشگاه‌های خود دریافت کردیم اما امروز امیدواریم در توسعه ساخت این سامانه‌ها به میزان ۱۰ دستگاه از تسهیلات این صندوق مجددا استفاده کنیم.

رفیعی درباره کارایی سامانه‌های پرتودهی اظهار داشت: این سامانه یکی از زیرساخت‌های بسیار جدی و مهم در رابطه با تامین امنیت غذایی و امنیت درمانی است و زیرساختی برای ذخایر استراتژیک کشور به شمار می‌آید.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان اضافه کرد: سامانه پرتودهی در حوزه تجهیزات پزشکی یک زیرساخت بسیار جدی برای استریل است، استریل هم به معنای نداشتن هیچگونه بار میکروبی، انگل و ویروس است.

وی با ارائه مثالی درباره استریل کردن مواد و کالاها به وسیله سامانه‌های پرتودهی یادآور شد: پس از شیوع کرونا مردم ما در یک اقدام خودجوش و خداپسندانه اقدام به تولید ماسک رایگان برای مردم و کادر درمان ‌کردند اما در این میان یک گرفتاری وجود داشت و آن احتمال آغشته بودن این ماسک‌ها به ویروس کرونا بود چرا که ممکن بود این ماسک‌ها توسط افراد ناقل که خودشان هم از بیماری‌شان اطلاع نداشتند و یا در محیط‌های غیر استریل تهیه می‌شد. به همین دلیل این ماسک‌ها توسط ارگان‌های مربوط به سامانه پرتودهی ارجاع شد تا عمل پرتودهی و استریلیزه کردن برای آن انجام شود. سامانه پرتودهی ما از ابتدای شیوع کرونا تا امروز حدود یک میلیون ماسک را پرتودهی کرده و این کار هم غالبا به صورت رایگان انجام شده است.

رفیعی با تاکید بر اینکه سامانه‌های پرتودهی از جمله سامانه‌های دوستدار محیط زیست محسوب می‌شود، گفت: این سامانه اولا مصرف سموم شیمیایی که در حوزه افزایش ماندگاری و استریل استفاده می‌شود را کاهش می‌دهد و ثانیا چون زیرساخت مهمی برای افزایش ماندگاری مواد غذایی است در حوزه کاهش مصرف آب و کاهش ضایعات پس از تولید در حوزه کشاورزی و مواد غذایی نیز اثرگذار است.

مدیرعامل شرکت دانش بنیان درباره چشم انداز این شرکت در تولید سامانه‌های پرتودهی در کشور نیز گفت: ما دو چشم انداز برای خود تعریف کرده‌ایم؛ اول اینکه در کوتاه مدت هزینه تمام شده خدمات خود به حوزه تجهیزات پزشکی و عموم صنایع را به یک سوم کاهش دهیم. گام دوم ساخت حداقل ۱۰ سامانه پرتودهی در کشور است چراکه ما نیاز جدی در هر سه فصل امنیت غذا، امنیت درمان و ذخایر استراتژیک داریم.

وی تصریح کرد: ما سالیانه با یکمیلیون تن ضایعات سیب زمینی در کشور مواجه هستیم. ما همچنین حجم زیادی از ضایعات مواد غذایی داریم که می‌توانیم با استفاده از سامانه‌های پرتودهی این مسئله را به فرصت تبدیل و در راستای صادرات از آن استفاده کنیم. با وجود داشتن سامانه پرتودهی می‌توانیم گام‌های جدی برای ذخایر استراتژیک کشور برداریم.

رفیعی با تاکید بر اینکه ضریب استریل مواد و کالاها در سامانه پرتودهی و اطمینان از کارایی آن ۹۹/۹۹ درصد است که بالاترین ضریب اطمینان محسوب می‌شود، درباره استقرار این سامانه در استان‌های مختلف کشور گفت: ما با چند استان برای استقرار سامانه‌های پرتودهی به توافق رسانده‌ایم. به طور مثال با استاندار خراسان رضوی توافق کردیم که یک مرکز استراتژیک و امور قرنطینه در این استان مستقر کنیم که کار مطالعات آن انجام شده و به زودی در یک بندر خشک در نزدیکی مشهد ایجاد خواهد شد.

مدیرعامل شرکت افزود: ما مبلغ سه میلیارد دلار صادرات به افغانستان و سه میلیون دلار واردات از این کشور داریم که واردات محصولات از افغانستان مشمول امور قرنطینه‌ای است که یک گرفتاری در حوزه مراودات تجاری میان ایران و افغانستان ایجاد کرده است که با استقرار سامانه پرتودهی، مشکل واردات از این کشور رفع خواهد شد.

وی خاطرنشان کرد: همچنین مطالعاتی را در استان بوشهر انجام داده‌ایم که این استان بتواند به قطب ورود و خروج کالاهای قرنطینه‌ای تبدیل شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065183

وب گردی

وب گردی