کرونا بزرگ‌ترین پروژه نجومی زمین را کنسل کرد

بزرگ‌ترین پروژه نجومی روی زمین به دلیل ویروس کرونا فعلا کنسل شد.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، امکاناتی که میزبان تلسکوپ‌هایی در صحرای شیلی است، از جمله آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما، بزرگترین پروژه نجومی زمینی جهان، به دلیل شیوع ویروس کرونا تعلیق شده اند.

امکاناتی که در صحرای آتاکاما واقع شده است شامل رصدخانه «Llano de Chajnantor»، جایی که آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در آن قرار دارد، همچنین رصدخانه «Paranal» شامل تلسکوپ‌های وی ال تی (VLT) و رصدخانه‌های «‌La Silla» و «Cerro Armazones» است.

این منطقه برای مشاهدهای نجومی ایده آل است؛ زیرا در ارتفاعی بسیار زیاد و تقریباً بدون پوشش ابر و بارندگی بسیار کم قرار دارد، بنابراین تقریباً در تمام طول سال منظره های بی نظیر از آسمان شب را ارائه می دهد. هنگامی که آب زیادی در جو وجود دارد، سیگنال ها تداخل می کند، بنابراین بسیاری از تلسکوپ ها در بیابان ها یا کوه های مرتفع ساخته می شوند که بسیار خشک هستند.

اکنون رصدخانه ها به دلیل خطر شیوع عفونت کرونا بسته شده اند. این اتفاق تأثیر بسزایی در حوزه نجوم دارد. این امکانات بخش قابل توجهی از بودجه بین المللی نجوم را تولید می کند و مقدار زیادی از داده های مورد استفاده در این زمینه را تولید می کند؛ بنابراین خاموش کردن آنها تأثیر بسیاری از پروژه های تحقیقاتی خواهد داشت. برخی از پروژه های حساس، به مشاهدات در مقطع های خاصی از زمان نیاز دارند که اینک از دست رفته است.

«استفن میسک» رئیس عملیات علمی رصدخانه Paranal گفت: «همه پروژه های بازدید دانشمندان که برای انجام مشاهدات و به طور معمول از خارج از کشور می آمدند، در ماه آوریل و ماه می لغو شده اند. ما پیش بینی می کنیم تعداد قابل توجهی از پروژه ها تحت تأثیر قرار گیرند.»

بر اساس این خبر اکثر کارکنان رصدخانه ها به خانه برگشتند، اگرچه تیم های کوچک برای نظارت بر نگهداری تجهیزات علمی باقی خواهند ماند.

«شان داگورتی » مدیر تلسکوپ آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما در بیانیه‌ای اعلام کرد که یک تیم در رصدخانه کار می کنند تا سیستم های حیاتی تلسکوپ را عملیاتی و اطمینان حاصل کنند و آمادگی شروع مجدد را داشته باشیم.

آرایه میلی‌متری بزرگ آتاکاما (Atacama Large Millimeter Array) معروف به آلما، نام یک پروژه مهم نجوم رادیویی است که در تاریخ ۲۴ اسفند ۹۱ در مناطق بیابانی آتاکاما در شیلی رسماً راه اندازی شد.آلما پنجره روی خاستگاه نجومی فراهم آورده که فضا و زمان را احاطه کرده‌است و ثروتی از فرصت‌های وابسته به علم جدید برای منجمان تأمین می‌کند.

تلسکوپ‌های وی ال تی (Very Large Telescope) (اختصاری VLT) چهار تا از بزرگترین تلسکوپ‌های نوری جهان هستند که در رصدخانه پارانال در شیلی به صورت آرایه‌ای قرار گرفته‌اند. VLT برای کارهایی از قبیل شکار سیارات قابل سکونت، تصویربرداری از ستارگان در حال مرگ و مشاهده مرکز کهکشان با جزئیاتی که قبلاً دیده نشده، استفاده می شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065245

وب گردی

وب گردی