دانشگاه آزاد وارد فاز پژوهش‌های راهبردی ایام پساکرونا شد

به‌کارگیری ظرفیت استادان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه فرصت کم‌نظیری در تحلیل تحولات دوران پساکرونا در اختیار ارکان کنش‌گر کشور می‌گذارد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز- شیوع ویروس کرونا در دنیا و ورود آن به ایران چالش‌های عدیده‌ای را نیز با خود به‌همراه داشته که اکنون برای این رفع این چالش‌ها نه تنها ایران بلکه بسیاری از کشورهای دنیا سردرگم شده‌اند. اجرای قرنطینه‌های مدت‌دار و محدودیت‌های فیزیکی، تأمین زیرساخت‌های درمانی، تأمین تجهیزات و اقلام بهداشتی، به‌کارگیری بهینه نیروهای درمانی و بیمارستانی، مدیریت بهینه اقتصاد و کسب‌وکارهای خرد، مصون‌سازی جامعه از سیل شایعات و محتوای رسانه‌ای و کنترل بار روانی و احساسی جامعه، گوشه‌ای از چالش‌هایی است که اکنون بسیاری از کشورها و ملت‌های جهان با آنها دست و پنجه نرم می‌کنند. پرواضح است که بحران با خود مسائل و مشکلاتی را نیز به‌همراه می‌آورد و پاسخ منطقی و مبتنی بر پشتوانه علمی برای این مسائل معمولاً از خاستگاه‌های علمی و دانشگاه‌ها ارائه می‌شود.

اینجاست که دانشگاه مسئله محور با حضور در عمق بحران، چالش‌ها را برداشت و ظرفیت‌ها و اقدامات عملیاتی خود را نیز در راستای کاهش آلام مردم به میدان می‌آورد. بیش از یک سال از بحران سیلی که پنج استان کشور را به صورت جدی درگیر خود کرده نمی‌گذرد، دانشگاه آزاد اسلامی‌ به‌عنوان یکی از نخستین دستگاه‌های حاضر در صحنه با شعار «دانشگاهی از مردم و برای مردم» از همان روزهای نخستین وقوع سیل همه امکانات خود را در شهرهای خسارت دیده بسیج کرده و تا روز آخر با تشکیل قرارگاه‌های جهادی منطقه‌ای به خدمت‌رسانی برای مردم حادثه دیده ادامه داد. ولیکن اقدامات دانشگاه با سامان‌گیری زندگی در مناطق سیل‌زده به پایان نرسید.

دانشگاه به‌عنوان یک ساختار نخبگانی و با بدنه‌ای متشکل از قشر دانای جامعه، مأموریت اصلی خود را پس از بحران و برای تکمیل فرآیندی مسئله محوری آغاز می‌کند. میدان بحران دقیقاً جایی است که دانشگاه باید با حضور در آن چالش‌ها را آنطور که باید برداشت کند و برای پاسخگویی روی میزهای تحقیقاتی بگذارد. قرارگاه‌های جهادی دانشگاه آزاد در قائله سیل پنجره‌ای به سوی کارکردهای پژوهشی دانشگاه به‌شمار می‌رفت، با این تعریف که پس از فروکش شدن بحران، پژوهش‌هایی کاربردی با ایجاد کارگروه‌های جهادی برای کاهش اثرات بحران و جلوگیری از بحران‌های احتمالی آینده صورت بگیرد و این یعنی تحقق مأموریت اصلی و وظیفه ذاتی نهاد دانشگاه در جامعه.

دانشگاه آزاد اسلامی با همان رویکرد سال گذشته امسال نیز با تشکیل قرارگاه‌های سلامت و مقابله با ویروس کرونا در واحدهای دانشگاهی سراسر کشور اقدامات جهادی خود را آغاز کرده است. تولید ماسک‌های استاندارد، تولید محلول‌های ضدعفونی کننده دست و سطوح، معرفی و تولید محصولات فناورانه در راستای مقابله با شیوع ویروس و ارائه مشاوره‌های تلفنی و تحت وب از جمله اقداماتی شناخته می‌شود که دانشگاه آزاد در فاز عملیاتی و جهادی برای شکست کرونا تاکنون پای کار آورده است. ولی تمام مأموریت نهاد دانشگاه در مواقع بحران به این اقدامات ختم نمی‌شود.

ترسیم نقشه راهبردی ایام پساکرونا شاید مهم‌ترین مأموریتی است که این روزها دانشگاه‌ها برعهده دارند. ویروس کرونا به تمام دنیا اثبات کرد جنس مواجهه‌ها و مقابله‌های بین‌المللی به شدت تغییر پیدا کرده و یک ویروس میکروسکوپیک می‌تواند بسیاری از معادلات را به‌هم بزند. در چنین شرایطی مسئولیت دانشگاه‌ دوچندان می‌شود و بررسی جوانب و ابعاد پیدا و پنهان شیوع ویروس کرونا به مأموریتی خطیر و لازم‌الاجرا برای دانشگاه تبدیل می‌شود.

مستندسازی دقیق و ثبت درس‌آموخته‌های بحران شیوع کرونا یکی از همان مأموریت‌های است که راهگشای پژوهش‌های کاربردی در دوران پساکرونا خواهد شد. اکنون دانشگاه آزاد اسلامی درحین ایفای نقش عملیاتی در خط مقدم جنگ با ویروس کرونا، وارد فاز مطالعاتی و طراحی نقشه راهِ دوران پساکرونا شده است.

در همین راستا شیوه‌نامه «تولید دانش مواجهه با چالش‌های حاصل از این معضل جهانی و استخراج روش‌های کاربست این دانش و بررسی حکمرانی در جهان پسا کرونا» توسط رئیس دانشگاه آزاد اسلامی به‌تازگی ابلاغ شده است. شیوه‌نامه با اهداف بررسی شاخص‌های حکمرانی صالح و مؤثر در جهان جدید، آینده پژوهی در خصوص حکمرانی صالح در جهان جدید، بررسی شاخص‌های جدید قدرت و اقتدار در جهان جدید، شناخت محیط اقدام دولت ـ ملت‌ها در سطوح منطقه‌ای، بین المللی و جهانی، شناخت محیط ملی و شاخص‌های سیاستگذاری مطلوب در حوزه‌های مختلف، بررسی فرصت‌ها و نقاط قوت جمهوری اسلامی ایران در جهان جدید در سطوح مختلف طراحی و ابلاغ شده که اعضای هیئت علمی دانشگاه این‌بار به‌منظور اثرگذاری دانشگاه در سیاست‌گذاری ملی و پژوهشگری کاربردی ایفای نقش می‌کنند.

باتوجه به فراگیری دانشگاه آزاد، به‌کارگیری ظرفیت استادان و اعضای هیئت علمی این دانشگاه فرصت کم‌نظیری در تحلیل تحولات دوران پساکرونا در اختیار ارکان کنش‌گر کشور می‌گذارد. گفتنی است استادان صاحب نظر دانشگاه آزاد در سه قالب تالارهای گفت‌وگو، هسته‌ها و گروه‌های گفت‌وگو برای ارائه نظرات تخصصی و ارائه نظرات و ایده‌های پژوهشی می‌توانند به سامانه https://cri.iau.ac.ir مراجعه کنند.

دانشگاه آزاد اسلامی به‌عنوان نخستین ساختار علمی و دانشگاهی کشور نسبت به آغاز پژوهش‌ها و مطالعات دوران پساکرونا اقدام کرده که با جمع‌بندی نظام چالش‌ها و موضوعات در این حوزه، می‌توان نتایج مطلوبی با اهتمام خردجمعی قشر فرهیخته به‌دست آورد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065250

وب گردی

وب گردی