کشف ستاره‌های دودویی با منبع گرانشی شدید

ستاره‌شناسان منبع موج گرانشی را که قبلاً دیده نشده از ستاره‌های کوتوله سفید باینری کشف کردند.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، اخترشناسان دو ستاره را که در حال چرخش در کنار یکدیگر هستند، کشف کرده‌اند که امواج گرانشی تولید می‌کنند.

ستاره‌های کوتوله سفید از باقیمانده ستاره‌هایی مانند خورشید پس از اتمام سوخت به وجود می‌آیند. محققان سالها پیش بینی کرده اند که باید سیستم های باینری یا دو جسم ساخته شده از ستاره های کوتوله سفید وجود داشته باشد. مطابق با نسبیت عام، دو توده این چنینی در حال چرخش یکدیگر باید انرژی را به صورت امواج گرانشی ساطع کنند که موجب آشفتگی فضایی می شود.

این مطالعه نه تنها باعث پیشرفت درک ما از این سیستم ها و منابع موج گرانشی خواهد شد، بلکه در اعتبار بخشی کارایی ابزاری که در سال 2034 راه اندازی خواهد شد نیز مهم خواهد بود.

در این ابزار، رصدخانه موج گرانشی LISA (آنتن فضایی تداخل سنج لیزر) ، از سیستم J2322 + 0509 برای آموزش اصولی استفاده خواهد کرد.

«موکومین کلیچ » نویسنده همکاری این مطالعه از دانشگاه اوکلاهاما در بیانیه گفت: «باینری های تأیید شده مهم‌اند؛ زیرا می‌دانیم که LISA ظرف چند هفته پس از روشن کردن تلسکوپ ها، آنها را خواهد دید. فقط تعداد معدودی از منابع LISA وجود دارد که امروزه آنها را می شناسیم.»

محققان مرکز اخترفیزیک (CfA) در هاروارد برای اولین بار این سیستم کوتوله سفید باینری را که از دو ستاره تشکیل شده است (با هسته های هلیوم) که کاملاً مشخص‌اند کشف کردند. این سیستم که با نام J2322 + 0509 شناخته می شود، دارای یک دوره مداری کوتاه 1201 ثانیه (کمی بیش از 20 دقیقه) است و اولین منبع موج گرانشی در نوع خود است که تاکنون شناسایی شده است.

«وارن براون» ستاره شناس CfA و نویسنده اصلی این تحقیق در بیانیه ای گفت: «تئوری ها پیش بینی می کنند که آن ها دارای هسته هلیوم هستند. این ردیابی برای ایجاد مدل ها در این زمینه مفید است و برای انجام آزمایش های بعدی می‌توانیم بیشتر از این ستاره ها پیدا کنیم و تعداد واقعی آنها را تعیین کنیم.»

براون اعلام کرد که دوره مداری این سیستم سومین دوره کوتاه مدت از همه باینری های جدا شده تاکنون است. این دودویی هیچ منحنی نوری نداشت. ما نمی توانیم سیگنال فوتومتریک را در مورد آن تشخیص دهیم زیرا وجود ندارد؛ بنابراین تیم برای شناسایی حرکت مداری ستاره به جای استفاده از مطالعه فوتومتریک از مطالعات اسپکتروسکوپی استفاده کرد که مشاهده می کند ماده چگونه با پرتوهای الکترومغناطیسی مانند نور مرئی تعامل دارد.

براساس این بیانیه و بررسی های تیم با استفاده از محاسبات نظری، معلوم شد که این نوع دودویی منبع بسیار قوی امواج گرانشی است.

براون گفت: «این دودویی برای همیشه اینگونه نخواهد بود. مدار این جفت از اشیاء در حال فروپاشی است. امواج گرانشی که ساطع می‌شوند، باعث می شوند انرژی زوج از بین برود؛ شش یا هفت میلیون سال آنها یک کوتوله سفید تنها خواهند شد.نتایج این تحقیق توسط مجله Astrophysical Journal Letters پذیرفته شده است.