جهش تولید تنها شعار بالای سربرگ نیست/ شمردن مشکلات اقتصادی کمکی به جهش تولید نمی‌کند

مدیرعامل یک شرکت دانش‌بنیان با بیان اینکه دولت باید حمایت جدی از فعالان فضای کسب و کار داشته باشد، گفت: حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش؛ همچنین برطرف کردن موانع سر راه فضای کسب و کار باید در دستور کار دولت قرار گیرد تا درآ ینده نزدیک شاهد جهش تولید در کشور باشیم.

منوچهر صادقیان مدیرعامل یک شرکت دانش بنیان در گفت‌وگوی تفصیلی با خبرنگار گروه علم و فناوری ایسکانیوز، با اشاره به نامگذاری سال تحت عنوان جهش تولید اظهار کرد: مقام معظم رهبری با اشراف بر عمق تأثیر اقتصاد در قدرت ملی و رفاه عمومی، سال هاست که بر تمرکز امکانات کشور برای تقویت اقتصاد تأکید دارند. نامگذاری سال ۹۹ به‌عنوان سال "جهش تولید" نیز در همین راستا بوده است. همه باید بدانند نکته‌ای که حضرت آقا می‌فرمایند صرفا شعار بالای سربرگ نیست، این فتوا و فرمان است که باید عملیاتی شود.

نباید با شعار سال به صورت هیجانی برخورد کرد

وی تصریح کرد: زمانی که رهبر انقلاب شعار سال را عنوان می‌کنند در ماه‌های اولیه سال مسئولان با یک هیجانی برنامه‌ها و فعالیت‌هایی را در دستور کار خود قرار می‌دهند و بعد از مدتی این هیجان متوقف می‌شود. ما در سال‌های گذشته هم متوجه این قضیه بودیم به محض اینکه شعار سال توسط مقام معظم رهبری نامگذاری می شود چند ماه اول سال شاهد انتشار مقاله و کتاب و تحولاتی در این عرصه هستیم ولی واقعیت قضیه این است که سازمان‌ها و نهادها و شرکت‌هایی که در این قضیه کار می‌کنند باید به این امر مهم واقف باشند که جهش تولید نمی‌تواند به تنهایی تحت عنوان یک پویش عملیاتی شود؛ انصافا باید این جهش تولید را درک کنیم و همه ما می‌دانیم که کشور در شرایط حاضر با چه مشکلاتی دست و پنجه نرم می‌کند.مشکلاتی از جمله مباحث اقتصادی، تهاجم فرهنگی از یک سو و محدودیت‌ها و ممنوعیت‌ها از سوی دیگر؛ در واقع به نوعی آمریکا و افراد دیگری سعی می‌کنند که ایران را در انزوای مطلق قرار دهند.

شمردن مشکلات اقتصادی کمکی به جهش تولید نمی‌کند

صادقیان تأکید کرد: گفتن مشکلات یا شمارش آنها به تنهایی دردی را دوا نمی کند و نمی تواند به جهش تولید کمک کند؛ بلکه برای ادامه فعالیت ما مشکل ایجاد می‌کند. بنابراین کسانی موفق هستند که این شرایط را بپذیرند.

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان به بخشنامه دولت مبنی بر نگرفتن اقساط و بدهی شرکت‌ها در شرایط کنونی اشاره کرد و گفت: با وجود این ابلاغیه باز هم شاهد ارسال پیامک به شرکت‌های تولیدی هستیم؛ این درحالی است که اکثر واحدهای تولیدی و دانش‌بنیان با مشکل مواجه هستند و حتی توان پرداخت دستمزد و حقوق کارکنان خود را ندارند. دولت باید در این شرایط بحرانی به اینها کمک کند.

وی تصریح کرد: یکی از راه‌های تحقق شعار سال ترویج اقتصاد دانش‌بنیان و حمایت از شرکت‌های دانش‌بنیان است. جهش تولید تنها به این معنی نیست که حتماً باید یک کارخانه و یا شرکت تأسیس کنیم و به تولید فیزیکی بپردازیم بلکه از طریق دانش فنی در شرکت‌های دانش‌بنیان می‌توانیم تولید داشته باشیم.

دولت باید حمایت جدی از فعالان فضای کسب و کار داشته باشد

صادقیان با بیان اینکه دولت باید حمایت جدی از فعالان فضای کسب و کار داشته باشد، عنوان کرد: حمایت از شرکت های دانش بنیان و اقتصاد مبتنی بر دانش و برطرف کردن موانع سر راه فضای کسب و کار باید در دستور کار دولت قرار گیرد و قوانین مالیاتی به نفع تولید تغییر پیدا کند.

وی خاطر نشان کرد: بانک ها نباید بنگاه اقتصادی باشند، بلکه باید حامی تولید در بخش خصوصی باشند که در این زمینه ما به قوانین جدیدی نیاز داریم که نظام بانکی ما را اصلاح کند لذا برای جهش در تولید نیازمند مشارکت همه جانبه دستگاه ها هستیم.

مدیرعامل این شرکت دانش بنیان تأکید کرد: تجربه در دنیا ثابت کرده که اگر شرکت یا سازمان با بهترین کیفیت کار کند حتما یک ظرفیتی در آن سازمان یا شرکت موجود است. اگر بتواند ظرفیت‌ها را شناسایی و متناسب با آن سرمایه‌گذاری کند به طور یقین جهش تولید اتفاق خواهد افتاد. به عنوان مثال اگر کارخانه‌ای در 8 ساعت کاری تولیدی را انجام می‌دهد، براساس شرایط پیش آمده می‌تواند این 8 ساعت را به دو شیفت تبدیل کند یا کارخانه این ظرفیت را دارد که با یک و نیم برابر یا بیشتر فعالیت کند. بنابراین مفهوم فرمایش رهبری در جهش تولید همین است. جهش تولید این نیست که 5تا 10 درصد تولیدات و خدمات را افزایش دهم باید به دنبال راهکارهایی باشیم.

صادقیان ادامه داد: هم‌اکنون مسئولان و مدیران شرکت‌ها می‌توانند این تهدیدها را به فرصت‌های فوق العاده تبدیل کنند. به عنوان مثال دنیا با موضوع کرونا مواجه شده و فرصت برای کشور ایجاد شده که از این فرصت به نفع خود استفاده کند.

به‌کارگیری نیروی متخصص و ماهر گامی موثر در جهش تولید

وی افزود: نیروهای انسانی متخصص و ماهر، شرکت‌های دانش‌بنیان، شرکت‌های تولیدی کوچک، متوسط و بزرگ، بنگاه‌های اقتصادی کوچک و بزرگ، شرکت‌های تولید‌کننده ماشین‌آلات صنعتی باید در راستای جهش تولید به کارگرفته شوند.

صادقیان گفت: شعار امسال جهش تولید است و باید یک حرکت جهشی ایجاد شود تا بتواند تولید را از نظر کمی، کیفی و تنوع بخشی توسعه دهد؛ به این معنی که باید آنچه را که داریم بیشتر و بهتر تولید کنیم تا رقابت پذیر شود.

شرکت‌های تولیدی باید خود را به بازارهای جهانی نزدیک کنند

وی افزود: شرکت‌های تولیدی نباید بیشتر بازار داخلی را مدنظر قرار دهند، بلکه بازارهای جهانی را نیز مورد توجه قرار دهند تا جای صادرات نفتی را بگیرند. شرکت‌های دانش‌بنیان با دانش و توانمندی بالا می‌توانند محصولاتی را تولید و روانه بازارهای خارجی کنند؛ اما در این میان حلقه مفقوده‌ای وجود دارد و آن اینکه وزارت امور خارجه و بخش بازرگانی ما تا به امروز ضعیف عمل کرده است، اگر بخش بازرگانی وزارت امور خارجه را تقویت کنیم. همچنین افرادی که به عنوان سفیر و کارگزار و کارشناس به کشورهای خارجی می‌روند اگر این افراد به دنبال کشف و شناخت فرصت‌ها و بازارهای جدید باشند به طور یقین جهش قابل توجهی را در عرصه تولید و صادرات شاهد خواهیم بود. متاسفانه چنین نیروی قوی و با دانش کافی را در این عرصه نداریم باید به این مقوله توجه بیشتری شود.

شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ را نباید در موقع جوانه زدن درگیر مسائل اقتصادی کرد

صادقیان تصریح کرد: اگر می‌خواهیم حرکتی به سمت جهش تولید داشته باشیم باید تمام اجزای شرکت‌ها چه خدماتی، تولیدی و توزیعی را اصلاح کنیم تا با برنامه‌ریزی از ظرفیت خالی خودشان به خوبی استفاده کنند. حمایت بانک‌ها و دولت یکی از گزینه‌هایی است که باید توجه شود هم‌اکنون معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری از شرکت‌های دانش‌بنیان و استارتاپ‌ها حمایت می کند؛ اما ایراداتی که به حمایت آنها می‌شود این است که شرکت‌های دانش‌بنیان ومراکز رشد را از بدو جوانه‌زدن درگیر موضوعات اقتصادی می کنند. به عنوان مثال وقتی یک شرکت دانش‌بنیان در جایی مستقر می‌شود واقعیت قضیه این است که دریافت اجاره از آنها معنی ندارد و در هیچ جای دنیا نیز چنین برخوردی نمی‌شود ولی در کشور ما این اتفاق افتاده است.

استفاده از افراد بازرگانی و بازاریاب در امور وزارت خارجه برای شناسایی بازارهای صادراتی

وی افزود: نماینده بازرگانی و فرهنگی در خارج از کشور مباحث را سیاسی نکنند، بلکه این افراد از افرادی انتخاب شوند که بازاری باشند و از فرصت‌ها به نفع شرکت‌ها استفاده کنند. بنابراین تربیت نیروی فرهنگی و بازرگانی و بازاریابی برای وزارت امورخارجه بسیار مهم است یا اینکه دفاتر مشترک در برخی از کشورها ایجاد کنند.

باید مراودات و روابط خود را با کشورهای همسایه تقویت کنیم

مدیرعامل این شرکت دانش‌بنیان ادامه داد: در کنار همه این‌ها باید مراودات و روابط خود را با کشورهای همسایه توسعه دهیم تا بتوانیم از این فرصت استفاده کنیم و به امر جهش در تولید و اشتغال و خلق ثروت برای مردم کمک کنیم.

صادقیان در راستای چگونگی تحقق جهش تولید در صنعت گردشگری اظهار کرد: گردشگری به عنوان یک صنعت پاک معرفی شده و در بسیاری از کشورها، محوراصلی توسعه قرار گرفته است. اولین اقدامی که در راستای فرمایشات مقام معظم رهبری در زمینه نامگذاری سال با عنوان جهش تولید می توانیم انجام دهیم، این است که با توانمندسازی محیط های گردشگری در این قالب ورود پیدا کرده و زیر ساخت ها را مهیا کنیم.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065276

وب گردی

وب گردی