محفظه بیماران عفونی برای جلوگیری از انتشار ویروس رونمایی شد/ تولید ماده ضدعفونی کننده از پسماندهای پتروشیمی

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد گفت: مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی این دانشگاه از محصول محفظه بیماران عفونی به‌منظور جلوگیری از انتشار عفونت رونمایی کرده و یک نمونه از آن در اختیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد گذاشته شده است.

اسماعیل خیرخواه در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز در خصوص اقدامات دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد در راستای مقابله با شیوع ویروس کرونا اظهار کرد: از همان ابتدای شیوع ویروس در کشور ستاد پیشگیری و مدیریت تشکیل شد و عملیات ضدعفونی و گندزدایی فضاهای دانشگاهی با استفاده از مایع ضدعفونی کننده‌ای که توسط گروه شیمی تولید شده بود، صورت گرفت.

وی افزود: همچنین فرآیند تولید ژل‌های ضدعفونی کننده دست با پایه گیاهی در مرکز تحقیقات بیولوژیک کاربردی واحد مشهد شروع شده که با مشارکت اعضای هیئت علمی و پژوهشگران این مرکز نیازهای دانشگاه و منطقه برآورده شده است. ژل تولید شده در این مرکز ضمن اینکه هیچ عارضه‌ای برای پوست ندارد بلکه خواص درمانی نیز دارد.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد بیان کرد: در ادامه روند خدمات رسانی و با آغاز فعالیت‌های قرارگاه مقابله و پیشگیری از کرونای «شهید سلیمانی» با محوریت بسیج دانشجویی، تولید ماسک، گان و پوشش‌های بیمارستانی نیز شروع شده و برای مقابله با شیوع ویروس در مناطق کمتر برخوردار و حاشیه شهر توزیع شده است.

خیرخواه درخصوص دستیابی پژوهشگران واحد مشهد به روش‌های مکمل درمانی، ادامه داد: پژوهشگران مرکز تحقیقات بیولوژیک کاربردی اخیراً موفق به دستیابی و استخراج و تهیه یک پت‌تیت دارویی از سم عقرب زرد ایرانی شده‌اند که می‌تواند عملکرد مطلوبی در مقابل بیماری‌های ناشی از حملات ویروسی داشته باشد. البته این دارو هنوز مراحل آزمایشات بالینی خود را طی نکرده و صرفاً نتایج امیدبخشی در مرحله پژوهشی داشته است.

وی درباره دستاورد موفق فناوران مهندسی پزشکی دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد نیز گفت: مرکز تحقیقات مهندسی پزشکی به همت اعضای هیئت علمی دانشگاه از محصول محفظه بیماران عفونی به‌منظور جلوگیری از انتشار عفونت رونمایی کرده است. ارتباط با بیمار داخل محفظه، تهویه هوا و ورود اکسیژن در این محصول به صورت ویژه‌ای طراحی شده و شرایط ایزولاسیون محفظه حفظ شده است.

معاون پژوهش و فناوری دانشگاه آزاد اسلامی واحد مشهد ادامه داد: محفظه مخصوص بیماران عفونی قابلیت حمل و نصب روی تخت‌های بیمارستانی و اورژانسی را دارد و قابل استفاده در بخش‌های ویژه کرونا در سراسر کشور است. دانشگاه علوم پزشکی مشهد نیز یک دستگاه از این محصول را خریداری کرده و تعدادی از اورژانس‌های استان تهران نیز متقاضی خرید این محصول دانش‌بنیان هستند.

وی افزود: فناوران مرکز رشد واحد قوچان از ماده خروجی پتروشیمی استان خراسان شمالی به نوعی سدیم دی‌کلراید رسیده‌اند که می‌توان به‌عنوان یک ماده ضدعفونی کننده مورد استفاده قرار داد. این ماده ضدعفونی کننده ماندگاری بسیار بالایی دارد و با ایجاد یک بایوفیلم بهداشتی روی سطوح از ورود ویروس جلوگیری می‌کند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065277

وب گردی

وب گردی