یک تا دو میلیون تومان وام ۴ درصد به خانوارهای کم‌ درآمد می‌دهیم/بازگشایی کسب وکارها پلکانی است

رئیس‌جمهور گفت: یک رقمی به عنوان وام به مبلغ ۱ تا ۲ میلیون تومان برای ۴ میلیون خانوار کم درآمد قرار دادیم که نرخ این وام ۴ درصد است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حسن روحانی رئیس جمهور صبح امروز (دوشنبه) در جلسه اقتصادی دولت اظهار داشت: در جلسه اقتصادی امروز نسبت به کمک هایی که در این ایام سخت در دوران فشار اقتصادی که به مردم وارد می‌شود، تصمیمات کلی را در جلسات قبل اتخاذ کرده بودیم، و امروز ریز آن مباحث مورد بحث قرار گرفت و تصویب شد و به زودی می‌تواند در این چارچوب اجرایی و عملیاتی شود.

وی عنوان کرد: قبلا هم گفته شده بود ۳ میلیون خانوار محروم و تحت فشار هستند که برایشان در ۴ نوبت بسته حمایتی از ۲۰۰ تا ۶۰۰ هزار تومان در نظر گرفته شد که مرحله اول آن پرداخت شده و مرحله دوم نیز تا پایان فروردین و مراحل بعد در اردیبهشت و خرداد پرداخت خواهد شد.

رئیس‌جمهور افزود: یک رقمی را به عنوان وام به اندازه یک تا دو میلیون تومان برای 4 میلیون خانواری که آنها هم جزء اقشار کم درآمد هستند مدنظر قرار دادیم که نرخ این وام ۴ درصد است و این هم به زودی برای خانواده ها اعلام می‌شود که بتوانند این وام را دریافت کنند.

روحانی افزود: امروز در جلسه ۷۵ هزار میلیارد تومان وام و تسهیلاتی که برای این ایام مدنظر قرار دادیم مورد بحث قرار گرفت که شامل 10 گروه می‌شود که در این ایام تخت فشار شدید قرار گرفتند و تقریبا کسب و کارشان متوقف بوده یا درآمدشان پایین بوده است. این گروه‌های متاثر شامل کارگاه‌های کوچک و متوسط بودند. بعضی ها بنگاه های کار ۱ نفره و چند نفره هستند. بعضی ها ۵۰ نفر به بالا یا به پایین هستند.

وی ادامه داد: تقریبا ۳ میلیون و ۲۰۰ هزار نفر هستند که اشتغال آنها وابسته به این موارد است و زندگیشان تحت فشار قرار گرفته است. ما تصویب کردیم برای همه اینها رقمی را مدنظر قرار دهیم و برای هر بنگاهی تقریبا مشخص شده و اعلام خواهد شد که چه مقدار آن پرداخت می‌شود. پولی که برای کمک به این عنوان که اشتغالشان فعال نبوده ولی کارگرها را نگه داشتند و مقداری پول برای سرمایه در گردش آنها تا بتوانند بنگاه خود را به تدریج فعال کنند، در نظر گرفته شد.

رئیس‌جمهور خاطر نشان کرد: البته این بنگاه‌ها یکسان نیست و قرار شد دو دسته شود. آن بنگاه هایی که به دستور ستاد ملی کرونا رسما تعطیل شدند و هنوز هم تعطیل هستند و حتی در پایان ماه فروردین که کسب و کارها فعال می‌شود به دلیل پر ریسک بودن همچنان باید تعطیل باشد، تا اطلاع ثانوی فعال نخواهند شد و برای ما نیز روشن نیست که چه زمانی می‌توانند فعالیت خود را آغاز کنند.

وی ادامه داد: روز گذشته نیز توضیح دادم که بازگشایی به صورت پلکانی است و مردم باید توجه کنند بازگشایی یک مرتبه امکان پذیر نیست. به همان اندازه که شرایط بهداشتی ما مهیاتر می‌شود و وزارت بهداشت می گوید شرایط بهتر شده است، به همان نسبت ما می‌توانیم گشایش بیشتری ایجاد کنیم و در عین حال مردم ما باید توجه کنند هر جا گشایشی حاصل شود به معنای آن نیست که به اصول بهداشتی مد نظر وزارت بهداشت و درمان به عنوان فاصله گذاری هوشمند، قرار نیست توجه شود.

روحانی تاکید کرد: همه کسب و کارها اعم از تولیدی، توزیعی و خدماتی باید پروتکل های بهداشتی اعلامی را رعایت کنند. همه باید مراعات کنند. در خانه ماندن باید به عنوان یک اصل همچنان مد نظر ما باشد.

رئیس‌جمهور افزود: ما نمی توانیم بگوییم کسب و کارها برای بلند مدت نباید اصلا فعالیت کنند. به همین معنا کسب و کارها تعطیل بوده و در تهران هم جز در موارد بهداشتی و درمانی همچنان تا پایان فروردین تعطیل خواهند بود و در استان ها هم از ۲۳ فروردین که راه می افتند باید اصول را رعایت کنند زیرا شرایط ما شرایطی نیست که بگوییم فاصله گذاری ها را باید کنار بگذاریم. فاصله گذاری باید هوشمندانه و به گونه ای که مدنظر است، مدنظر همه قرار گیرد.

روحانی با بیان اینکه اگر اصول بهداشتی رعایت نشود ممکن است ما را در شرایط سخت قرار دهد، گفت: پرستاران و پزشکان ما نباید از امکانات بیمارستانی و پزشکی نگران شوند. تا امروز آنها الحمدلله با فداکاری اقدام کردند و امکانات و تجهیزات به اندازه کافی بوده است. از امروز به بعد هم امکانات و تجهیزات بیشتر در اختیار مراکز درمانی قرار می گیرد.

وی افزود: دیروز بازدید کوتاهی از بخش های تولیدی و دانش بنیانی که تلاش می کنند نیازها را برطرف کنند، داشتیم که در برخی موارد اقدامات خوبی برای مثال در بخش سی تی انجام داده بودند. شرکت های دانش بنیان و دانشگاه ها با مشارکت هم کار بزرگی انجام دادند. در مورد سایر نیازمندی ها مانند بنتیلاتور و بخشی که تولید می کرد سوال کردم چه مقدار تولید می کنید و چه مقدار می توانید اضافه کنید؟ مقداری که اعلام کرد با مقدار نیاز وزارت بهداشت ما تقریبا تامین خواهد شد یا سی تی اسکن در بخش تولید امکانات داشت که توسعه دهد و ما هم اعتبارش را تامین می‌کنیم.

روحانی تصریح کرد: پس امروز تصمیم گرفتیم برای کسب و کارهایی که در این کرونا تحت فشار قرار گرفتند یا تعطیل شدند یا کسب و کارشان کساد شده است، برای همه وامی با نرخ ۱۲ درصد با مدت زمان بازپرداخت ۲ ساله در نظر گرفته شد و چند ماه هم به عنوان تنفس به آنها داده می‌شود یعنی از مهر ماه باید بازپرداخت کنند.

رئیس‌جمهور افزود: این اقدام کمکی به کسب و کارها است و همچنین به کارگران ما که تحت فشار قرار گرفتند کمک می‌شود و کمک ما به بنگاهها مشروط به آن است که کارگر تعدیل و اخراج نشود و بماند پس هم کمک به بنگاه و هم کمک به اشتغال و کارگران عزیز است‌.

کد خبر: 1065279

وب گردی

وب گردی