آینده سیاسی عراق همچنان در هاله ای از ابهام است/ اهداف آمریکا از اقدامات اخیرش

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: بعید به نظر می‌رسد نخست وزیر معرفی شده از سوی آقای صالح بتواند از پارلمان رای اعتماد لازم را به‌دست آورد و لذا آینده سیاسی عراق همچنان درهاله‌ای از ابهام و بلاتکلیفی باقی خواهد ماند.

احمد دستمالچیان سفیر اسبق ایران در اردن در گفت‌و‌گو با خبرنگار ایسکانیوز، در خصوص اهداف آمریکا از اقدامات اخیرش در عراق، اظهار داشت: به نظر می‌رسد اقدامات و تحرکات اخیر آمریکا را باید در دو بُعد جنگ روانی و اقدامات پیشگیرانه جستجو کرد.

وی گفت: آمریکائی ها از یک سوی به‌خاطر نزدیک بودن پایان مهلت عراقی ها برای خروج از این کشور جابجائی های گسترده تاکتیکی و تخلیه پادگان های غیر ضروری را انجام می‌دهند تا ضمن افزایش کیفیت حفظ نیروهای خود درپایگاه های مجهزی مثل عین الاسد مستقر شوند و بتوانند نیروهای خود را از تیررس مجاهدین در امان نگاه دارند.

دستمالچیان افزود: از طرف دیگر آمریکایی ها با جابجایی‌های شکلی چنین وانمود می کنند که درحال خروج از عراق هستند. همچنین، آنها با به راه انداختن جنگ روانی گسترده، دو هدف کلان را پیگیری می کنند.

سفیر اسبق ایران در لبنان گفت: هدف اول آمریکا آنکه، سرپوش گذاشتن بر ضعف های مدیریت بهداشتی درمانی خود در بحران کرونا که بسیار برای کاخ سفید و شخص ترامپ گران تمام می شود و حیثیت و اعتباری را در سطح جهانی برای آنها برجای نگذاشته است.

وی بیان کرد: هدف دوم هم آنکه، فشار روانی برای تحمیل نخست وزیر مورد نظر خود در عراق آقای عدنان الزرفی که برخلاف عرف و رویه معمول توسط آقای برهم صالح به مجلس عراق معرفی شده است.

دستمالچیان در خصوص سوال دوم در خصوص احتمال دست داشتن سعودی ها و رژیم صهیونیستی در طرح اخیر آمریکا برای عراق، اظهار داشت: به طور کلی منافع محور مثلث شوم در مسائل حیاتی منطقه به خصوص پس از شکست نظامی بسیار سختی که تروریست های تکفیری مورد حمایت این محور از نیروهای محور مقاومت در سوریه و عراق متحمل شدند، با یکدیگر عجین شده است و امروز هم تلاش مضاعفی برای جبران شکستی که خوردند را آغاز کرده اند.

کاردار سابق ایران در عربستان گفت: از جمله اقدامات مهم آنها به راه انداختن انقلاب های مخملی ومتزلزل نمودن ثبات و امنیت واقتدار دولت های مرکزی درعراق و لبنان بود.

وی ادامه داد: اکنون نیز در راستای همان سیاست قصد دارند با مداخله در امور داخلی عراق کاندیدای مورد نظر خود را بر مردم این کشور تحمیل کنند.

دستمالچیان در خصوص این موضوع که آیا مقامات عراق نسبت به رفتارهای اخیر آمریکا واکنش مناسبی داشته اند یا خیر ؟ تصریح کرد: بی تردید همانطور که تا به حال نیز نیروهای مختلف عراقی و از جمله حشدالشعبی و کتائب الحق اظهار داشته اند، هرگاه سیادت، امنیت و حاکمیت ملی عراق توسط نیروهای تروریستی و متجاوز آمریکایی در عراق خدشه دار شود، آنها عکس العمل جدی و قاطع را از خود نشان خواهند داد کما اینکه تا به حال نیز چنین کردند.

سفیر اسبق ایران در لبنان بیان کرد: به نظر می رسد در مورد اصل واکنش نشان دادن به تجاوزات نیروهای تروریستی آمریکا بین همه نیروهای سیاسی نظامی وامنیتی موجود در عراق اتفاق نظر وجود دارد، کما اینکه پارلمان عراق به طور رسمی خروج نیروهای آمریکایی از عراق را مورد تصویب قرارداده و آن را به دولت عراق ابلاغ کرده و دولت نیز آن را به مقامات سیاسی نظامی آمریکایی ابلاغ کرده است.

وی افزود: بنابراین، در مورد اصل واکنش نشان دادن به تجاوزات عراقی تمام نیروهای حزبی _ سیاسی و نظامی عراقی متفق القول هستند، گرچه ممکن است در مورد شیوه اجرایی آن اختلاف روش هایی وجود داشته باشد که طبیعی نیز هست.

دستمالچیان در خصوص سرنوشت رأی اعتماد پارلمان به نخست وزیر معرفی شده عراق نیز اظهار داشت: هنوز بحث های زیادی درمورد رای گرفتن آقای عدنان الزرفی کاندید معرفی شده از طرف برهم صالح رئیس جمهور عراق وجود دارد.

وی با بیان اینکه اقدام برهم صالح بدون مشورت نیروهای سیاسی شیعه که اکثریت پارلمانی را تشکیل می دهند صورت پذیرفته ادامه داد: آن گروه ها همگی با کاندیداتوری آقای الزرفی به دلیل سوابق غیرشفاف وی مخالفت دارند.

سفیر اسبق ایران در اردن در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین، بعید به نظر می‌رسد نخست وزیر معرفی شده از سوی آقای صالح بتواند از پارلمان رای اعتماد لازم را به دست آورد و لذا آینده سیاسی عراق همچنان درهاله ای از ابهام و بلاتکلیفی باقی خواهد ماند.

کد خبر: 1065291

وب گردی

وب گردی