شعار «در خانه بمانید» پابرجا است/ افزایش سرعت اینترنت

سخنگوی دولت گفت: با سیاستگذاری‌هایی که در حال اتخاذ آن هستیم و با همراهی که مردم، هنوز هم شعار ما در خانه بمانید است.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، علی ربیعی سخنگوی دولت ظهر امروز (دوشنبه) در نشست خبری با رسانه‌ها که به صورت ویدئو کنفرانس برگزار شد، اظهار داشت: تمام جلسات دولت معطوف به سیاستگذاری پیرامون کروناست و همین امروز هم جلسه اقتصادی دولت به پایان رسید که دستاوردهایی داشت.

وی درباره نظریه دولت درباره کرونا ادامه داد: همه ما باید بدانیم که استراتژی اصلی ما همچنان این است که جان انسان‌ها اولویت دارد، هیچ جایگزینی برای سلامت جامعه و جان انسان‌ها وجود ندارد و هر تصمیمی می‌گیریم در راستای سلامت‌محور بودن مردم و جامعه است.

سخنگوی دولت گفت: ما از روز اول طرح فاصله‌گذاری اجتماعی را دنبال کردیم به گونه‌ای که مدارس، دانشگاه‌ها، مراکز آموزشی، مراکز فرهنگی، ورزشی، مذهبی و حتی ترددها در راستای این طرح عملیاتی شد و ما فاصله‌گذاری فیزیکی را هم دنبال کردیم.

ربیعی با تأکید بر اینکه این استراتژی تعطیلی‌بردار نیست، بیان کرد: حفظ سلامت مردم، اصل و اساس است، همه تلاش ما حفظ جان مردم است، طرح فاصله‌گذاری فیزیکی مبتنی بر جامعه است و این طرح تا کاهش بسیار ملموس کرونا در کشور و اتمام آن ادامه خواهد داشت.

وی تصریح کرد: تصمیم‌گیری‌هایی که تاکنون اتخاذ شده و هرگونه تصمیم‌گیری جدیدی که بگیریم، بر اساس نظر کارشناسان بهداشت و سلامت بوده و خواهد بود.

سخنگوی دولت ادامه داد: به طور طبیعی کارشناسان در یک دستگاه دیدگاه‌های متنوعی دارند که ما از همه این دیدگاه‌ها بهره گرفته‌ایم، نظر نهایی ما در همه موارد، دیدگاهی بود که توسط وزیر بهداشت و درمان و ستاد مقابله با کرونا اتخاذ شده و ما هیچ تصمیمی برخلاف نظر کارشناسان حوزه سلامت اتخاذ نخواهیم کرد.

ربیعی تأکید کرد: اولویت ما حفظ سلامت مردم و نیز حفظ زندگی و معیشت آنان است و بر این اساس کانون سیاستگذاری ما، حفظ سلامت مردم و همچنین جاری کردن زندگی اقتصادی و اجتماعی آنان با رعایت پروتکل‌های بهداشتی است.

وی با بیان اینکه اساس تصمیم‌گیری‌های ما حفظ سلامت مردم است، گفت: ستاد مقابله با کرونا از اسفندماه به صورت پی‌درپی جلساتی را با رئیس‌جمهور، رئیس کل ستاد نیروهای مسلح و وزرای ذیربط و دادستان کل کشور داشته است، همه جوانب اقتصادی، اجتماعی، فرهنگی و سلامت را مورد توجه قرار داده است و تقریباً دو سوم وقت هیئت وزیران صرف امور کرونا شده است.

سخنگوی دولت اظهار داشت: ما معتقدیم که با سیاستگذاری‌هایی که مدام در حال بررسی کارشناسی و اتخاذ کردن هستیم و همچنین با همراهی مردم، این مشکل حل می‌شود. همچنان شعار ما این است که «باید در خانه بمانیم».

ربیعی بیان کرد: امیدواریم با کمک یکدیگر و استعانت از خداوند متعال بتوانیم جزو کشورهای موفقی شویم که بر این بیماری فائق آییم.

سخنگوی دولت در پاسخ به سئوال خبرنگاری در مورد برنامه های اقتصادی دولت و همچنین ارزیابی دولت از ضرر و زیان های اقتصادی ناشی از بیماری کرونا گفت: دولت محاسبه ای در مورد وضعیت اقتصادی ۱۰ رسته انجام داده است که در دل هر رسته، هشت و ۱۰ عنوان شغلی وجود داشت. این حوزه های شغلی مشاغلی هستند که در مرحله اول آسیب دیده اند. این حوزه ۱۵ درصد اشتغال جامعه هستند و سهم ۱۵ درصدی در تولید ناخالص ملی دارند که اگر یک سال کار نکنند، ۱۵ درصد سهم ایران در GDP کاهش می‌یابد.

وی اظهارداشت: چهار درصد نرخ تولید ناخالص ملی نیز آسیب خواهد دید. در ستاد ملی کرونا تلاش داریم تا هرچه سریعتر به قطع زنجیره بیماری برسیم و اولویت ما این موضوع است. قطع شدن زنجیره انتقال و شیوع این ویروس منجر به پیوستن زنجیره های تولیدی به یکدیگر می شود.

ربیعی با بیان اینکه هنوز آثار ثانویه این تعطیلی ها بررسی نشده است، گفت: اگر اقتصاد و تولید وجود نداشته باشد، زندگی مردم به خطر می افتد، بنابراین هنوز آثار ثانویه این تعطیلی ها مورد بررسی قرار نگرفته است. میزان اشتغال کشور در این ۱۰ رسته که مورد بررسی قرار گرفته اند حدود ۳ میلیون و ۲۵۶ هزار نفر است.

وی با بیان اینکه بیشترین آسیب از این وضعیت را بخش خدمات دیده است، گفت: بعد از آن تولیدکنندگان کوچک و پس از آن بخش کشاورزی از این وضعیت آسیب دیده اند. ۵۰ درصد جی دی پی و ۵۰ درصد اشتغال ما مربوط به بخش خدمات است.

ربیعی افزود: اگر سیاست و برنامه ریزی دقیقی برای احیای واحدهای اقتصادی آسیب دیده نداشته باشیم، این آسیب ها به صورت زنجیره وار ادامه خواهد یافت.

سخنگوی دولت ادامه داد: البته این سه میلیون و ۲۶۵ هزار نفر کارگران رسمی این ۱۰ رسته شغلی هستند. نگرانی ما همواره مربوط به کارگران غیررسمی می باشد. این افراد تعداد قابل توجهی هستند، فکر می کنم حدود یک میلیون و ۱۹۲ هزار نفر کارگر غیررسمی در این ۱۰ رسته شغلی وجود داشته باشند.

وی اظهارداشت: سیاست هایی که دولت اتخاذ کرده است بر اساس این پیش بینی ها بوده است.

ربیعی در پاسخ به سئوال خبرنگار دیگری در مورد اختصاص اینترنت پرسرعت و رایگان به معلمان گفت: در زمینه اینترنت خانگی دو اقدام مهم را به صورت همزمان انجام داده ایم. امروز صبح با وزیر ارتباطات صحبت کردم، بر اساس اظهارات ایشان ظرفیت های شبکه ها تکمیل شده است و برای افزایش ظرفیت ها ناچار هستیم که به سراغ فرکانس های صداوسیما که کار نمی کنند یا کمتر کار می کنند، برویم، در این زمینه در جلسه آینده ستاد تصمیم گیری خواهیم کرد.

وی در خصوص اینترنت خانگی گفت: به شرکت‌های اینترنت خانگی گفته شده است که سرعت را به ۱۶ مگابایت به طور رایگان افزایش دهند. در تهران و قم نسل تکنولوژی‌هایی که سرعت اینترنت خانگی را تا چهار برابر افزایش می‌دهد تست شده است. تصمیم گرفته شده مصرف سایت‌های دانشگاهی هم کاهش پیدا کند. این تصمیمات در وزارت علوم و آموزش و پرورش گرفته شد و زیرساخت‌هایشان به سرعت ایجاد شد.

ربیعی تاکید کرد: ما برای افزایش ظرفیت اینترنت، باید سراغ فرکانس‌های صداوسیما که کار نمی‌کنند یا بلااستفاده هستند، برویم.

کد خبر: 1065304

وب گردی

وب گردی