کرونا و تقویم پیشنهادی انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ روی میز فیفا

ویروس کرونا همه دنیا را در سیطره خود گرفته و متأثر از آن نگرانی‌هایی برای اتمام مسابقات انتخابی جام جهانی ۲۰۲۲ به وجود آمده است.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز، نگرانی‌هایی درباره مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 قطر وجود دارد که شاید به دلیل شیوع ویروس کرونا سر موعد مقرر به اتمام نرسد. مسئله‌ای که مسلماً یکی از دغدغه‌های مهم فیفاست و از همین رو شرایط در حال بررسی است تا برنامه‌ریزی مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره‌های مختلف به بهترین شکل ممکن صورت بگیرد.

برنامه‌ریزی برای مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 در شرایطی سخت شده که فصل جاری مسابقات باشگاهی در تمامی کشورها نیمه کاره مانده است. از طرفی مسابقات یورو 2020 و کوپا آمه‌ریکا نیز که قرار بود امسال برگزار شوند به سال 2021 موکول شدند به این امید که با پایان یافتن دوران سخت بیماری کرونا، شرایط برای برگزاری مسابقات ورزشی فراهم شود. موکول شدن دو مسابقه قاره‌ای به سال 2021 موضوعی است که دغدغه و نگرانی فیفا را برای به اتمام رساندن مسابقات انتخابی جام جهانی بیشتر کرده است و از همین رو می‌توان تقویم مسابقات را بررسی کرد.

اگر بتوانیم این پیش‌بینی را داشته باشیم که مسابقات بین‌المللی و رقابت‌های ملی از اکتبر سال 2020 (مهر و آبان 99) آغاز شوند، تقویم فیفا - با در نظر گرفتن مسابقات قاره‌ای - برای برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی از اکتبر 2020 تا ژوئن 2022 فرصت مناسبی را برای برگزاری مسابقات فراهم خواهد کرد. براین اساس تقویم مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 با تقسیم‌بندی هر قاره می‌تواند در ادامه به شکلی که گفته می‌شود، برنامه‌ریزی شود.

آسیا:

قاره آسیا یکی از مهمترین قاره‌ها در این برنامه است. هم به لحاظ برنامه‌ریزی، هم با توجه به شیوع گسترده ویروس کرونا و هم از نظر جمعیتی که بزرگ‌ترین و پرجمعیت‌ترین قاره دنیا محسوب می‌شود. از طرفی میزبان این دوره جام جهانی نیز قطر است که در قاره آسیا حضور دارد. از آنجایی که مسابقات انتخابی جام جهانی و جام ملت‌های آسیا در یک قالب برگزار می‌شود، فیفا برای برنامه‌ریزی مسابقات قاره آسیا با مشکل زیادی مواجه نیست، اما باید در تقویم خود چهار هفته در مرحله دوم انتخابی و نخست گروهی در نظر بگیرد و پس از مشخص شدن تیم‌های صعودکننده نیاز به 10 هفته دیگر است. پس از پایان این مرحله نیز دو هفته باید برای برگزاری دیدارهای رفت و برگشت پلی‌آف قاره‌ای و دو هفته نیز برای برگزاری دیدارهای رفت و برگشت پلی‌آف بین قاره‌ای در نظر بگیرد تا تکلیف تیم‌های صعودکننده از این قاره مشخص شود.

فیفا به فرض شروع مسابقات بین‌المللی در ماه اکتبر 2020، این فرصت را خواهد داشت که چهار هفته باقیمانده از مرحله دوم را در اکتبر و نوامبر به پایان برساند. به این ترتیب پس از مشخص شدن چهره تیم‌های صعودکننده به مرحله نهایی انتخابی جام جهانی از مارس 2021 (فروردین 1400) دور بعدی آغاز می‌شود. از این تاریخ 10 هفته باید برای برگزاری دیدارهای رفت و برگشت 12 تیم در دو گروه شش تیمی در نظر گرفته شود.

براساس این گزارش 10 فیفادی برای نهایی کردن مرحله گروهی و مرحله نهایی مسابقات لازم است. ماه‌های مارس، ژوئن، سپتامبر، اکتبر و نوامبر 2021 این فرصت در اختیار فیفا قرار خواهد داد تا بازی‌های مرحله پایانی را در 10 هفته به پایان برساند و در ماه مارس 2022 نیز تکلیف برنده پلی‌آف قاره مشخص خواهد شد و در دو تاریخ از چهار تاریخ ماه ژوئن پلی‌‌آف بین قاره‌ای برگزار می‌شود. با توجه به برگزاری جام جهانی در فصل پاییز و دسامبر 2022 فیفادی‌های ژوئن و سپتامبر نیز در اختیار تیم‌های آسیایی برای برگزاری دیدار دوستانه خواهد بود.

آفریقا:

با توجه به اینکه تعداد بازی‌ها در قاره آفریقا زیاد نیست، کنفدراسیون فوتبال آفریقا کمترین مشکل را برای برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 خواهد داشت. البته فیفا در نظر داشت اکتبر و نوامبر 2020 را برای برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا برنامه‌ریزی کند که حالا باید این تاریخ را در اختیار آفریقایی‌ها قرار بدهد تا مسابقات انتخابی جام ملت‌های 2021 را به اتمام برسانند.

ماه مارس 2021 می‌تواند زمان مناسبی برای آغاز مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره آفریقا باشد که در 10 گروه و طی شش هفته مسابقات برگزار می‌شود و تا اکتبر 2021 نیز به پایان می‌رسد. سپس با مشخص شدن 10 تیم صعودکننده، ماه نوامبر 2021 فرصتی مناسب برای برگزاری پنج بازی رفت و برگشت برای مشخص شدن چهره پنج تیم آفریقایی برای صعود به جام جهانی 2022 خواهد بود‌.

کنفدراسیون فوتبال آفریقا همچنین می‌تواند جام ملت‌ها را به جای برگزاری فشرده در ژانویه و فوریه 2021 در ماه ژوئن 2021 و همزمان با یورو و کوپا آمه‌ریکا برگزار کند که این تاریخ فیفا فرصت مناسبی برای برگزاری جام ملت‌های آفریقا نیز خواهد بود.

کونکاکاف:

رقابت‌های انتخابی جام جهانی 2022 در کونکاکاف قرار بود از ژوئن 2020 آغاز شود و حالا شروع آن می‌تواند از اکتبر 2020 باشد. تمام مراحل انتخابی جام جهانی تا پایان مراحل گروهی در کونکاکاف می‌تواند تا اکتبر 2021 به پایان برسد و در ماه نوامبر 2021 نیز بازی‌های خانگی و خارج از خانه پلی‌آف برگزار شوند. همچنین در ماه ژوئن 2022 فرصتی مناسب برای برگزاری دیدارهای رفت و برگشت پلی‌آف بین قاره‌ای برای تیم‌های کونکاکاف خواهد بود. ماه‌های مارس و ژوئن نیز می‌توانند برای برگزاری بازی‌های دوستانه یا احتمالاً لیگ ملت‌های این قاره باشند.

آمریکای جنوبی:

تیم‌های آمریکای جنوبی سخت‌ترین برنامه را برای رسیدن به جام جهانی خواهند داشت. برگزاری 18 بازی رفت و برگشت و انتخاب پنج تیم و حضور تیم پنجم در بازی رفت و برگشت پلی‌آف بین قاره‌ای چالشی بزرگ برای برگزاری مسابقات انتخابی جام جهانی 2022 در آمریکای جنوبی است.

کانمبول دو تاریخ در ماه مارس را از دست داده است و با توجه به اعلام رسمی فیفا و شیوع گسترده ویروس کرونا در جهان در ماه ژوئن نیز هیچ مسابقه‌ای برگزار نمی‌شود. پس در بهترین حالت ممکن تیم‌های این کنفدراسیون می‌توانند از سپتامبر 2020 مسابقات انتخابی جام جهانی را آغاز کنند. این در شرایطی است که شیوع ویروس کرونا در کشورهای این قاره گسترده نشود و تا آن زمان کنترل شود. با این حال کانمبول باید از تمام تاریخ‌های فیفا بهره ببرد و با توجه به برگزاری کوپا آمه‌ریکا در ژوئن 2021 مسابقات انتخابی این قاره در بهترین حالت ممکن مارس 2022 به پایان می‌رسد. ماه ژوئن 2022 نیز باید برای برگزاری پلی‌آف بین قاره‌ای در نظر گرفته شود و به این ترتیب چهار تیم دیگر نیز در چهار تاریخ ماه ژوئن و دو تاریخ ماه سپتامبر می‌توانند شش بازی دوستانه خود قبل از جام جهانی را برگزار کنند‌.

اقیانوسیه:

کنفدراسیون فوتبال اقیانوسیه هنوز تقویم مسابقات خود را اعلام نکرده است و پیش از این 6 تا 20 ژوئن 2020 را برای برگزاری جام ملت‌های این قاره در نظر گرفته بود. با توجه به اعلام فیفا مبنی بر اینکه هیچ دیدار بین‌المللی در ماه ژوئن برگزار نخواهد شد، این برنامه اقیانوسیه نیز دچار تغییر و تحول خواهد شد. اگر پیش‌بینی کنیم که جام ملت‌های اقیانوسیه هم مانند یورو و کوپا آمه‌ریکا یک سال به تعویق بیفتد و در ژوئن 2021 برگزار شود، آنها می‌توانند مرحله مقدماتی چهار تیمی انتخابی جام جهانی 2022 را مانند قالب 2018 در 25 تا 30 مارس 2021 و به صورت متمرکز برگزار کنند.

پس از برگزاری جام ملت‌های اقیانوسیه در ژوئن 2021 هشت تیم راه‌یافته به مرحله انتخابی جام جهانی در دو گروه چهار تیمی قرار خواهند گرفت که بازی‌های رفت و برگشت گروهی در ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر 2021 قابل برگزاری است. همچنین برگزاری دیدار پلی‌آف به ماه مارس 2022 موکول خواهد شد تا برنده این دیدار در ماه ژوئن 2022 در دیدار پلی‌آف بین قاره‌ای شرکت کند.

یوفا:

مسابقات انتخابی جام جهانی در قاره اروپا طبق برنامه از ماه مارس 2021 باید آغاز شود و زمانی برای تغییر آن نیست. از آنجایی که تقویم ماه ژوئن با توجه به تعویق یک ساله یورو و برگزاری آن در سال 2021 به این مسابقات تعلق دارد، اگر اروپایی‌ها از همه تاریخ‌های ماه‌های سپتامبر، اکتبر و نوامبر استفاده کنند، مجبور به اتمام مسابقات انتخابی جام جهانی در ماه مارس 2022 هستند. 12 تیم در این مرحله بازی‌های پلی‌آف تک مرحله‌ای را برگزار می‌کنند و سپس بازی‌های مقدماتی قاره اروپا در ژوئن 2022 به پایان خواهد رسید.

قرعه‌کشی:

از آنجایی که جام جهانی 2022 قطر در فصل پاییز برگزار خواهد شد، طبق برنامه فوق - که به صورت بسته پیشنهادی توسط فیفا در دست بررسی قرار دارد - مشکلی برای برگزاری جام جهانی در تاریخ مقرر (21 نوامبر تا 18 دسامبر) وجود ندارد.

با این حال فیفا برای برگزاری قرعه‌کشی جام جهانی 2022 نیز دو گزینه خواهد داشت. ماه آوریل 2022 که در حال حاضر برنامه‌ریزی شده است، اما هنوز چهره پنج تیم راه‌یافته به مرحله نهایی مشخص نشده است و تاریخ دوم نیز 18 ژوئن 2022 که تمامی رقابت‌ها به پایان می‌رسد.

در صورتی که قرعه‌کشی در زمان اعلام شده (آوریل) برگزار شود، 27 تیم راه‌یافته به جام جهانی می‌توانند برنامه‌ریزی خود را برای آماده‌سازی و انجام بازی‌های دوستانه انجام دهند تا در ماه ژوئن و سپتامبر از تقویم فیفا بهترین استفاده را داشته باشند. هرچند برای رعایت عدالت فیفا می‌تواند تا 18 ژوئن برای مشخص شدن چهره پنج تیم نهایی نیز صبر کند و آن زمان 27 تیم دیگر باید بازی‌های دوستانه خود را بدون شناخت هم‌گروهی‌های خود انجام دهند. همچنین کارگاه آموزشی برای تیم‌های حاضر در جام جهانی که 100 روز مانده به مسابقات برگزار می‌شود، در تاریخ 13 آگوست قابل برگزاری است.

کد خبر: 1065379

وب گردی

وب گردی