«معاونت دیپلماسی اقتصادی» تجربه موفقی نداشت/ لزوم تقویت سفارتخانه‌ها 

معاون سابق وزیر امور خارجه گفت: معاونت دیپلماسی اقتصادی در ساختار جدید وزارت امور خارجه شکل گرفت و  البته در ادوار قبلی پس از انقلاب، چندین مرتبه این معاونت بالا و پایین شد و تجربه خیلی موفقی هم نداشته است. 

ابراهیم رحیم‌پور معاون سابق وزیر امور خارجه در گفتگو با خبرنگار ایسکانیوز در در خصوص این موضوع که وزارت امور خارجه چگونه می تواند با استفاده از سازوکارها و امکانات خود در محقق کردن شعار سال یعنی «جهش تولید» به کشور کمک کند، اظهار داشت: در ابتدا باید ببینیم که در طول زمان ما کجا بودیم و الان در کجای مسیر هستیم و هدف کجاست.

وی گفت: ما سه گرفتاری عمده داریم، اولین آنها تحریم اقتصادی هست که امری بی سابقه است که نه تنها بعد از انقلاب بلکه قبل از انقلاب هم که در موضوع ملی شدن صنعت نفت که ما تحت تحریم های شدید اقتصادی از سوی انگلیس بودیم هم چنین وضعیتی نبود.

رحیم پور ادامه داد: مشکل دیگر موضوع کرونا است که حتی می‌تواند شدید تر از تحریم های اقتصادی آمریکا علیه ایران باشد، هر چند شاید در مقطعی که شعار سال انتخاب شد، استنباط کنونی که در خصوص کرونا وجود دارد به این میزان نبود اما حتماً باید به‌ این موضوع به عنوان یک فاکتور مهم و تاثیرگذاری که موضوعی جهانی است و ایران هم مانند دیگر کشورها با آن درگیر است، توجه کرد.

معاون سابق وزیر امور خارجه تصریح کرد: موضوع سوم در خصوص وضعیت نابسامان اقتصاد کشور است. به اعتقاد من اگر ما در منطقه خودمان درست عمل کنیم حتماً تأثیرات تحریم‌ها بسیار کمتر خواهد شد.

وی بیان کرد: شاید شعار سال بیشتر در جهت مقابله با همین مشکلات شدید ساختاری کشور است که مطرح شده است و البته امیدواریم که صرفاً با حرف و شعار پاسخ شعار تعیین شده سال از سوی رهبری، داده نشود.

رحیم پور با بیان اینکه باید ساز و کاری را تعیین کرد تا بتوان در کشور شعار را به شعور تبدیل کرد، گفت: فکر می‌کنم برای اعمال این شعار باید برخی مکانیزم های موجود هم اصلاح شود و حتماً باید طراحی صورت بگیرد تا بتوان به این شعار جامه عمل پوشاند.

معاون سابق وزیر امور خارجه افزود: برطرف کردن سه مشکل فوق که به آنها اشاره شد، صرفاً با بخشنامه محقق نمی شود و نیازمند گذشت زمان، وحدت ملی و توجه به منافع ملی در سیاست های داخلی و خارجی است.

وی ادامه داد: به نظرم حداقل فرصت زمان لازم برای تحقق چنین امری پنج سال است، آنهم در شرایطی که اراده ملی، انسجام و وحدت در کشور وجود داشته باشد.

رحیم پور در خصوص نقش وزارت امور خارجه در تحقق این مهم، تصریح کرد: وزارت امورخارجه قادر به این مطلب نیست که بتواند موضوع اقتصادی کشور را اداره یا به سمت جلو هدایت کند. به نظر من اگر جایگاه وزارت امور خارجه باز تعریف شود حتما می‌تواند موثرتر واقع شود.

معاون سابق وزیر امور خارجه افزود: باید برخی موارد مورد بازبینی قرار گیرد به این نحو که طرف‌های خارجی ما به این باور برسند که وزارت امور خارجه در کشورمان نقش دارد.

وی گفت: وقتی شما انتظاراتی را از یک دستگاه دارید، باید سازو کارها و امکاناتی را هم متناسب با آن توقعات به دستگاه مربوطه بدهید، اما متاسفانه چنین چیزی امروز برای وزارت خارجه مهیا نیست و صرفا توقعات وجود دارد.

رحیم پور تصریح کرد: به اعتقاد من، ما دچار از هم گسیختگی نهادهای مختلف برای پیشبرد اهداف اقتصادی کشور در خارج از مرزها هستیم. زمانی که بنده مسئولیت داشتم، شاهد بودم که در یک موضوع مهمی رئیس‌جمهور به وزارت راه دستوری داده بود و البته کلیت موضوع در خصوص مسئله راه آهن ترکمنستان به ایران بود که قرار بود روس ها وامی را به ایران دهند تا این مسیر سریعتر ساماندهی شود، اما وزارت راه اصلاً آن موضوع را تمکین نکرد، حتی کارشکنی های مختلفی هم در این خصوص صورت داد.

معاون سابق وزیر امور خارجه گفت: بنابراین، وقتی کار در سطح رئیس جمهور هم نتواند پیش برود و وی خواست و اراده خود را نتواند به زیرمجموعه اش اعمال کند، طبیعی است که شاید به اهداف تعیین شده ملی نرسیم.

وی در خصوص معاونت دیپلماسی اقتصادی بیان کرد: این معاونت در ساختار جدید وزارت امور خارجه شکل گرفت و در ادوار قبلی هم پس از انقلاب چندین مرتبه این معاونت بالا و پایین شده و تجربه خیلی موفقی نداشته است. از آنجا که این معاونت مانند یک نهال رشد کرده و معاونتی جدید است، نیاز به این دارد که ابتدا در خود وزارت امورخارجه جایگاه حقیقی خودش را داشته باشد، موضوعی که من در حال حاضر این وضعیت را نمی بینم.

رحیم پور اظهارداشت: لذا این موضوع، در اختیار وزارتخانه و وزیر امور خارجه هست که معاونت دیپلماسی اقتصادی بتواند نقش برجسته تری را در داخل وزارت امور خارجه و متعاقب آن در داخل و خارج از کشور داشته باشد.

معاون سابق وزیر امور خارجه در خصوص نقش نمایندگی ها و سفارتخانه‌های جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف گفت: طبیعتاً شرح وظایف نوشته شده سفارت خانه ها در ایران و در دیگر کشورها، اقتصاد نیست، اما با توجه به ضرورت ها، شرایط و نیازهایی که ایجاد می‌شود می‌تواند این نقش بیشتر از گذشته به سفارتخانه ها داده شود.

وی ادامه داد: به نظر من نوع ارتباط میان سفارت خانه ها و جبهه خودی که همان داخل کشور است باید به گونه ای باشد که اقدامات آنها در دو مسیر گوناگون انجام نشود و سفارت خانه ها اموری را دنبال نکنند که در داخل کشور حمایت نشود.

رحیم پور در خصوص نقش سفرای ایران در کشورهای مختلف نیز تصریح کرد: اولویت کاری سفرای جمهوری اسلامی ایران در خارج از کشور هم به همان ترتیب بالا که گفتیم. البته سفرا باید گرایشات اقتصادی تجاری بیشتری را داشته باشند که این مهم می تواند از طریق آموزش، مطالعه یا انتخاب افراد دارای توانایی های لازم برای آن امور، محقق شود.

معاون سابق وزیر امور خارجه در پایان خاطرنشان کرد: بنابراین ما در سه بخش فوق یعنی معاونت دیپلماسی اقتصادی، سفارتخانه‌ها و سفرای جمهوری اسلامی ایران در کشورهای مختلف نیاز به تجدید نظر، تقویت، آموزش و پیگیری امور آنها در داخل وزارت امور خارجه و بخش های مختلف دولتی و غیردولتی داریم تا نتایج بهتری داشته باشیم.

کد خبر: 1065389

وب گردی

وب گردی