کاهش متوسط نرخ رشد ویروس در ایران + جدول

بر اساس آمار سامانه نماگر کووید-۱۹، با وجود اینکه در هفته اخیر، نرخ رشد ویروس کرونا در دنیا بالا رفته؛ اما در همین بازه زمانی در کشورمان، متوسط نرخ رشد ویروس، کاهش یافته است.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز به نقل از اداره کل روابط عمومی وزارت علوم، بر اساس آمار سامانه نماگر کووید-۱۹، با وجود اینکه در هفته اخیر، نرخ رشد ویروس کرونا در دنیا از ۷.۱ درصد به ۸ درصد رسیده؛ اما در همین بازه زمانی در کشورمان، متوسط نرخ رشد ویروس از ۱۶.۵ درصد به ۵.۵ درصد کاهش یافته است.

مرکز منطقه‌ای اطلاع‌رسانی علوم و فناوری و پایگاه استنادی علوم جهان اسلام (ISC) با راه‌اندازی سامانه نماگر کووید -۱۹ (با نام انگلیسی ISC COVID-19 Visualizer) اطلاعات لحظه‌ای در مورد بیماری کروناویروس ۲۰۱۹ شامل آمار و اطلاعات مربوط به مبتلایان، گزارش‌های آماری و مقالات علمی را ارائه می‌دهد.

هدف از راه‌اندازی این سامانه، تسریع فرایند اطلاع‌رسانی در زمینه یافته‌های جدید علمی در مورد این بیماری و کمک به پژوهشگران، سیاستگذاران حوزه سلامت و عموم مردم برای پاسخ‌دهی مطلوب به این همه‌گیری جهانی است. اطلاعات این پایگاه شامل آمار مربوط به وضعیت انتشار بیماری به تفکیک کشورها و جدیدترین مقالات علمی، به‌صورت روزانه به‌روزرسانی می‌شود.

این سامانه دارای نقشه جهانی از وضعیت همه‌گیری بیماری کووید-۱۹ است که می‌توان با جستجو در آن، تازه‌ترین آمار مبتلایان، مرگ و میر، درمان‌شدگان و همچنین نسبت‌های ابتلا به جمعیت را به تفکیک هر کشور مشاهده کرد.

ساختار رنگ‌بندی نقشه نیز بر اساس نرخ و شدت رخداد بیماری در هر کشور، طیفی از تیره تا روشن را نمایان می‌سازد. این سامانه همچنین مجموعه‌ای منحصربه‌فرد و گسترده از تازه‌ترین مقاله‌های علمی منتشرشده و پیش‌چاپ در زمینه بیماری کروناویروس جدید ۲۰۱۹ به همراه متن کامل این مقالات را در دسترس محققان قرار می‌دهد. آدرس وبگاه این سامانه https://maps.isc.gov.ir/covid19 است.

در حال حاضر حدود چهار هزار مدرک از آخرین یافته‌های علمی درباره ویروس کووید-۱۹ درقالب مقاله تمام‌متن چاپ شده و پیش‌چاپ در این سامانه در دسترس محققان و پژوهشگران قرار دارد و البته این اطلاعات به‌طور روزانه به‌روزرسانی می‌شود. از این تعداد پژوهش، کشور چین با ۳۶۳ مقاله بیشترین مشارکت را در مقایسه با سایر کشورهای دنیا در این حوزه داشته است.

آخرین اطلاعات موجود در این سامانه نشان می‌دهد در طول یک ماه (۲۸ فوریه تا ۲۸ مارس سال ۲۰۲۰، ۱۰ اسفند ۱۳۹۸ تا ۱۰ فروردین ۱۳۹۸) تعداد کل مبتلایان در دنیا از 84 هزار و ۶۱۵ به بیش از 663 هزار و ۱۲۴ مورد رسیده و این امر نشان می.دهد میزان رشد متوسط روزانه ویروس در دنیا در طول این مدت ۷.۱ درصد (هفت و یک‌دهم درصد) بوده است. در طول یک هفته اخیر ۲۸ مارس تا ۴ فوریه ۲۰۲۰ (۱۰ تا ۱۷ فروردین) تعداد مبتلایان در کل دنیا به یک میلیون و 141 هزار و ۳۷۸ مورد افزایش یافته و این به معنای افزایش رشد متوسط روزانه به میزان ۸.۰۵ درصد در یک هفته اخیر بوده است. در این مجموع تعداد کل بهبود یافتگان 238 هزار و ۴۹۸ نفر یعنی حدو ۲۰.۹ درصد بوده است.

این در حالی است که شاهد کاهش متوسط نرخ رشد روزانه کشور از ۱۶.۵۵ در یک ماه قبل به ۵.۵۱ درصد یعنی حدود یک‌سوم میزان قبل در هفته اخیر هستیم. همچنین، در عین حال شاهد ارتقای درصد بهبود یافتگان از ۳۳ درصد به ۳۵.۴۱ درصد در کشور هستیم.

نتایج مربوط به محاسبه متوسط نرخ رشد روزانه بر اساس آمار یک ماه گذشته یعنی از ۱۰ اسفند ۹۸ تا ۱۰ فروردین ۹۹ و نیز در هفته اخیر ۱۰ تا ۱۷ فرودین برای هشت کشورمطرح مبتلا به ویروس در جدول زیر نشان داده شده است.

نتایج آماری در سامانه نماگر کووید-۱۹ نشان می دهد در طول یک هفته اخیر با وجود افزایش یک درصدی متوسط نرخ رشد روزانه در دنیا، نرخ رشد ویروس در هشت کشور مورد مطالعه، کاهش محسوسی داشته است، به‌طور خاص نرخ رشد ویروس در کشور آمریکا از ۲۸.۷۵ به ۱۴.۱۲ درصد، ایتالیا از ۱۶.۷۵ درصد به ۴.۳ درصد، اسپانیا از ۲۹.۶ درصد به ۶.۹۶ درصد و آلمان از ۲۴.۹ درصد به ۷.۴۲ درصد، فرانسه از ۲۴.۸۵ به ۱۲.۲۱ و انگلیس از ۲۵.۸ درصد به ۱۱.۵۳ درصد کاهش یافته است.

بیشترین درصد بهبودیافتگان در میان هشت کشور یاد شده متعلق به کشور چین با ۹۴ درصد و بعد ایران با ۳۵.۴۱ درصد و آلمان ۲۷.۴۸ درصد، اسپانیا ۲۷.۱۳ درصد، ایتالیا ۱۵.۸۶ درصد، فرانسه ۱۵.۵۸ درصد، آمریکا ۴.۰۹ درصد و انگلیس ۰.۳۳ درصد بوده است. برهمین اساس میزان فوتی کل دنیا ۵.۶۸ درصد بوده که کشور ایتالیا با ۱۲.۳ درصد، انگلیس ۱۰.۳ درصد، اسپانیا ۹.۴۷ درصد، فرانسه ۸.۴۱ درصد، ایران ۶.۲ درصد، چین ۴.۱ درصد و آمریکا ۲.۷۲ درصد به ترتیب بیشترین میزان فوتی را داشته‌اند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065390

وب گردی

وب گردی