نقش فست‌فودها در تضعیف سیستم ایمنی  بدن

یک متخصص تغذیه گفت: بهترین راه پیشگیری و مقابله با کرونا، تقویت سیستم ایمنی بدن از طریق تغذیه سالم و اصلاح سبک زندگی است.

ساناز حسین پور، متخصص تغذیه و رژیم درمانی در گفت و گو با خبرنگار اجتماعی ایسکانیوز با اشاره به نقش مهم عملکرد سیستم ایمنی بدن در پیشگیری از بیماری های تنفسی از جمله کرونا ویروس اظهار کرد: عامل ابتلا به این ویروس بیماری‌های زمینه‌ای مانند دیابت، بیماری‌های ریوی، قلبی و همچنین سوءتغذیه و نداشتن تغذیه صحیح است.

این متخصص تغذیه، فست فودها را غذاهایی که به سرعت طبخ و آماده می شوند تعریف کرد و گفت: با اینکه اصطلاح فست فود بیشتر برای غذاهایی که در رستوران آماده می‌شوند به کار می‌رود و نه غذاهای خانگی؛ اما استفاده زیاد ازسوسیس و کالباس و غذاهای سرخ شده در منزل هم توصیه نمی‌شود.

وی استفاده بیش از حد سس‌های چرب و استفاده کمتر از سبزیجات و سرخ کردن زیاد غذاهای فست فودی را عامل چاقی، کمبود برخی از ویتامین‌ها و املاح، ناراحتی‌های گوارشی و بیماری‌های قلبی و عروقی دانست.

حسین پور با بیان اینکه ما در حال حاضر به سیستم ایمنی قوی‌تری نیاز داریم و باید از مصرف هرگونه مواد غذایی که باعث تضعیف آن می‌شود پرهیز کنیم، گفت: مصرف سوسیس و کالباس و غذاهای فرآوری شده باید کاهش پیدا کند؛ زیرا این نوع غذاها باعث افزایش رادیکال‌های آزاد در بدن می‌شود. رادیکال‌های آزاد، سلول‌های بدن را تخریب و بدن را ضعیف می‌کند در نتیجه باعث می‌شود افراد زودتر به بیماری مبتلا شوند. همچنین عدم رعایت بهداشت در تهیه غذاهای فست فودی به راحتی می‌‌تواند غذا را آلوده و این آلودگی را انتقال دهد.

این متخصص رژیم درمانی، با اشاره به اینکه امروزه خوردن فست فود و خرید غذاهای بیرونبر به بخشی از عادات غذایی مردم تبدیل شده است، اظهار کرد: با اینکه مصرف دیر به دیر فست فود ضرر چندانی ندارد؛ اما مصرف مداوم این غذاها مضرات بسیاری برای سلامت انسان دارد.

وی افزود: دانشمندان کشف کرده‌اند که مصرف اینگونه غذاها، موجب اختلال و آشفتگی در سیستم ایمنی بدن می‌شود.

حسین پور همچنین اظهار کرد: رژیم غذایی غیرمغذی و عاری از املاح معدنی مفید مانند فست فودها، سیستم ایمنی بدن را تضعیف و بدن را مستعد ابتلا به بیمار‌ی‌‌های مختلف می‌کند. به طور مثال مصرف صد گرم شکر می‌تواند توانایی گلبول‌های سفید را برای از بین بردن میکروارگانیسم‌های مضر، بسیار محدود کند.

وی افزود: افرادی که سبک زندگی آن‌ها از قبل سالم بوده و سیستم ایمنی قوی دارند، کمتر در معرض ابتلا به کرونا ویروس هستند.

این متخصص تغذیه، با اشاره به اینکه غذاهای غذاهای فست فودی متقاضیان زیادی به خصوص در بین جوانان و نوجوانان دارد، توصیه کرد: بهتر است این نوع غذاها در منزل و با رعایت شرایطی تهیه شود. به طور مثال از گوشت سفید به جای گوشت قرمز استفاده شود، در ساندویچ‌ها و پیتزاها گوشت تازه و سبزیجات جایگزین سوسیس و کالباس شود، بیشتر از سالاد و سبزیجات و گوجه فرنگی در کنار غذاهای فست فودی استفاده شود و مصرف سس‌های مایونز کاهش پیدا کند؛ همچنین از گوشت و سیب زمینی کبابی و روغن زیتون استفاده شود و دوغ های کم نمک و بدون گاز یا آب میوه‌های طبیعی جایگزین نوشابه‌های گازدار شود.

حسین پور برای تقویت سیستم ایمنی بدن نیز توصیه کرد: روزانه از منابع غذایی حاوی ویتامین سی و آ مانند میوه و سبزیجات استفاده شود. حداقل دو واحد میوه برای پیشگیری از ابتلا به بیماری و تقویت سیستم ایمنی بدن، نیاز است. از خوردن غذاهایی که خوب پخته نشده مانند تخم مرغ و نیمروی عسلی و کباب‌هایی که مغز پخت نشده‌اند، پرهیز شود. در هنگام سرماخوردگی از آش و سوپ همراه با آبلیموی تازه و مایعات گرم استفاده شود؛ همچنین در رژیم‌های غذایی روزانه از جوانه گندم، ماش، شبدر و میوه‌های آنتی اکسیدان مانند انار ، پرتقال و گریپ فروت استفاده شود.

وی افزود: تعادل و تنوع در برنامه غذایی روزانه و دریافت کافی ریزمغذی‌ها و پروتئین‌ها نقش مهمی در پیشگیری از ابتلا به بیماری‌ها، از جمله ویروس کرونا دارد. افزایش فعالیت فیزیکی مانند بیست تا سی دقیقه پیاده روی، پرهیز از اضطراب و استرس و خواب کافی نیز بسیار مؤثر و مفید است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065394

وب گردی

وب گردی