تشکیل کارگروهی برای رصد مناطق سیل‌زده جنوب کشور/ 95 مدرسه در سیستان و بلوچستان  باید تخریب شوند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور از تشکیل کارگروه در این سازمان برای رصد مناطق سیل زده جنوب کشور خبر داد.

به گزارش خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز، مهراله رخشانی مهر رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور در نشست خبری مجازی که صبح امروز برگزار شد، با اشاره به وقوع سیل در سال گذشته در استان‌های لرستان، گلستان و خوزستان اظهار کرد: مدارس نیز در پی وقوع سیل در این سه استان دچار آسیب شدند. ناچار بودیم برنامه‌ریزی در زمینه برگزاری کلاس‌های درس برای مدت زمان باقی مانده از سال تحصیلی داشته باشیم. همچنین باید برنامه‌ریزی‌هایی در راستای تخریب، بازسازی، انجام تعمیرات اساسی و تعمیرات جزئی برای مدارس صورت می‌گرفت تا مدارس برای مهرماه سال 98 آماده باشند.

وی ادامه داد: سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس در این 2 حوزه بلافاصله فعال شد و اقدامات لازم برای مدارسی که نیازمند تعمیرات جزئی بود و به سرعت می‌توانست به چرخه آموزش برگردد، صورت گرفت. سیستم سرمایشی، گرمایشی، موتورخانه‌ها در و پنجره‌های آسیب دیده در کوتاه‌ترین زمان ممکن تعمیر شد و مدارس پس از رفع این آسیب‌ها بلافاصله به چرخه آموزش بازگشتند.

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس کشور گفت: بعضی از مدارس درگیر تغییرات اساسی و آسیب‌های ناشی از تخریب کلاس‌ها دیوار‌های محوطه و انباشته شدن گل و لای فراوان در کلاس‌ها بودند، خوشبختانه با تیم‌های جهادی که در سازمان نوسازی مدارس سایر استان‌ها شکل گرفت و به کمک سایر گروه‌های جهادی توانستیم بخشی از مشکلات را برطرف کنیم.

وی اضافه کرد: کانکس، تجهیزات آموزشی و کمک آموزشی شامل میز، نیمکت، دستگاه کپی و غیره تامین به استان‌های سیل زده ارسال شد. گردهمایی خیرین در 9 اردیبهشت ماه 98 منجر به 210 میلیارد تومان کمک برای بازسازی مدارس استان‌های سیل زده جمع‌آوری شد. بر اساس آخرین گزارش‌ها همه این هزینه تخصیص برای بازسازی، نوسازی و تجهیز مدارس پیدا کرده است.

بهره‌برداری از 14 مدرسه و 73 کلاس درس در استان لرستان

رخشانی مهر با اشاره به وضعیت مدارس سیل زده در استان لرستان بیان کرد: در استان لرستان در مجموع به 372 مدرسه با 2 هزار و 25 کلاس درس خسارت وارد شد که تا مهرماه 98، تعمیرات اساسی و جزئی کلی مدارس به اتمام رسید. همچنین 11 مدرسه باید تخریب و مجددا ساخته می‌شد که خوشبختانه این اقدام صورت گرفت.

وی افزود: 14 مدرسه با 73 کلاس درس تا پایان سال تحصیلی در لرستان به بهره‌برداری رسید. همچنین برای انجام تعمیرات اساسی و جزئی و برای ساخت مدارس جدید در مجموع 47 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی و 97.5 میلیارد تومان از اعتبارات خیرین و 2.5 میلیارد تومان از سایر منابع برای استان لرستان هزینه شد.

اعتبار 59 میلیارد تومانی برای نوسازی مدارس سیل زده استان گلستان

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به وضعیت مدارس سیل زده در استان گلستان اظهار کرد: در استان گلستان 326 مدرسه با 2 هزار و 153 کلاس درس دچار آسیب شد، تعمیرات جزئی و اساسی این مدارس نیز تا مهرماه سال 98 به پایان رسید. تا پایان سال تحصیلی 5 مدرسه که باید تخریب و مجددا بازسازی می‌شد که خوشبختانه این مدارس به بهره‌برداری رسید. باقی مدارس که نیازمند تخریب و بازسازی بودند تا مهرماه سال 99 و بخشی تا پایان سال 99 بازسازی و تحویل می‌دهیم.

وی ادامه داد: برای تخریب و بازسازی مدارس جدید نیز حدود 25 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، بیش از 2 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، 32 میلیارد تومان نیز توسط خیرین برای استان گلستان تامین شد.

تامین اعتبار 50 میلیارد تومانی وزارت نفت برای تجهیز مدارس خوزستان

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس با اشاره به وضعیت مدارسی سیل زده در استان خوزستان خاطرنشان کرد: در استان خوزستان 114 مدرسه با 458 کلاس درس دچار آسیب دید، همچنین مدارسی که نیازمند تعمیرات اساسی و جزئی بود، تا مهرماه به بهره‌برداری رسید.

وی اضافه کرد: برای تعمیرات اساسی و ساخت مدارس جدید در این استان 17.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات ملی، 2.5 میلیارد تومان از محل اعتبارات استانی، حدود حدود 86 میلیارد تومان از محل اعتبارات خیرین تامین شد. همچنین وزارت نفت 50 میلیارد تومان برای تعمیر و تجهیز مدارس آسیب دیده در استان خوزستان تخصیص داد و این اعتبارات هزینه شد.

به گفته رخشانی‌مهر، مدارس استان خوزستان نسبت به سه استان دیگر با سرعت بیشتری ساماندهی شد.

وی تصریح کرد: در مهرماه گذشته وزیر آموزش و پرورش به استان‌های خوزستان، گلستان و لرستان سفر کرد و زنگ افتتاح مدارس مناطق سیل زده را در این سه استان نواخت.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به اعتبارات تامین شده برای نوسازی مدارس مناطق سیل زده گفت: در مجموع حدود ۱۵۰ میلیارد تومان اعتبار از محل منابع دولتی برای بازسازی مناطق سیل زده تامین کردیم، حدود ۲۱۰ میلیارد تومان نیز از محل منابع خیرین تأمین اعتبار شد. همچنین از محل اعتبار خود سازمان نوسازی و همینطور از محل اعتبارات استانی نیز اعتباراتی را هزینه کردیم که پیش‍تر به آن اشاره شد.

تشکیل کارگروه برای رصد مناطق سیل زده جنوب کشور

وی با اشاره به سیل اخیر در استان‌های جنوبی کشور گفت: در استان‌های سیستان و بلوچستان، هرمزگان و جنوب کرمان نیز وضعیت مانند استان‌های سیل زده دیگر است، کار گروهی در سازمان به منظور رصد مدارس مناطق سیل زده تشکیل دادیم. طی هفته گذشته ۴۵ میلیارد تومان اعتبار برای مناطق سیل‌زده سیستان و بلوچستان و هرمزگان و جنوب کرمان تامین و این مبلغ را به این سه استان تخصیص دادیم. در حال حاضر این اعتبار در اختیار استان‌های مذکور قرار گرفته تا اقدامات مربوط به ساخت و تجهیز مدارس را آغاز کنند.

رخشانی مهر بیان کرد: خیرین حضور پررنگی در تمامی استان‌ها به‌ویژه در استان سیستان و بلوچستان داشتند، ان‌شاءالله در مهر ماه امسال برای هر سه استان در نظر داریم نیازهای اولیه را بلافاصله برای برگزاری مجدد کلاس‌های درس تامین کنیم، کانکس و تجهیزات کلاسی و اداری لازم به این مناطق ارسال شده است.

وی افزود: از خیرین برای مشارکت در پروژه‌های استان‌های سیل زده دعوت به‌عمل آمده است، خیرین تنها در استان سیستان و بلوچستان تا به حال حدود ۱۳۵ میلیارد تومان اعتبار برای ساماندهی وضعیت مدارس سیل زده این مناطق متعهد شدند. در استان هرمزگان نیز حدود ۲۲ میلیارد تومان توسط خیرین تعهد داده شد تا به ساخت مدارس جدید تخصیص یابد.

95 مدرسه در سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب هستند

رئیس سازمان نوسازی، توسعه و تجهیز مدارس خاطر نشان کرد: در مجموع حدود ۹۵ مدرسه در سیستان و بلوچستان نیازمند تخریب، بازسازی و 346 مدرسه نیز نیازمند تعمیرات اساسی هستند. در هرمزگان 31 مدرسه نیازمند تخریب و 95 مدرسه نیازمند تعمیرات اساسی، در کرمان 15 مدرسه نیازمند تخریب و 174 مدرسه نیازمند تغییرات اساسی هستند.

وی اظهار کرد: امیدواریم درابتدای مهر ماه 99 اتفاقاتی که در زمینه ساخت و تجهیز مدارس در استان‌های خوزستان، لرستان و گلستان بودیم، در استان‌های هرمزگان، سیستان و بلوچستان و جنوب کرمان نیز به وقوع بپیوندد.

معاون وزیر آموزش و پرورش با اشاره به شیوع ویروس کرونا در کشور گفت: از اول اسفند ماه کلیه پروژه‌های عمرانی کشور به‌‌ویژه پروژه‌های سازمان نوسازی به دلیل شیوع ویروس کرونا تعطیل شده و پیمانکاران اجازه فعالیت ندارند. کرونا ممکن است به سرعت انجام پروژه‌های سال جاری آسیب بزند. امیدواریم هر چه سریع‌تر این ویروس از بین رود تا بتوانیم فعالیت‌های خود را در زمینه مدرسه‌سازی آغاز کنیم.

وی در پایان این نشست مجازی گفت: از لحاظ تامین اعتبار برای ساخت، نوسازی و تعمیر مدارس استان‌های سیل زده مشکلی نداریم و از طرف وزارت کشور نیز رقمی برای جبران خسارات سیل مدارس لحاظ شده است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065399

وب گردی

وب گردی