دولت در حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد

رئیس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات مجلس با اشاره به اثرات شیوع بیماری کرونا بر اقتصاد کشور، گفت: دولت در حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد.

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز به نقل از خانه ملت، محمدباقر نوبخت در نشست علنی امروز (سه شنبه) مجلس شورای اسلامی با بیان گزارش عملکرد سازمان برنامه و بودجه برای مقابله با کرونا، با اشاره به آثار و پیامدهای اقتصادی بیماری کرونا، گفت: این آثار در دو بخش اقتصادی و مالی دولت و مردم تقسیم می کنیم. این بیماری در کنار تامین منابع دولت از طریق فروش نفت و فرآورده های نفتی که با کاهش تقاضای جهانی و افت قیمت نفت مواجه شد، اثرگذار بوده است.

وی ادامه داد: دولت در رابطه با تامین منابع مالی بودجه از طریق دریافت مالیات هم با مشکلاتی مواجه شد چرا که برای همراهی مشاغل و کسب و کارهای خرد و امهال سه ماهه وام ها اقداماتی صورت گرفت و منابع مالی دولت از طریق مالیات با عدم تحقق مواجه شد.

رئیس سازمان برنامه، بودجه و محاسبات کشور با اشاره به منابع درآمدی دولت از طریق واگذاری دارایی های سرمایه ای که به دلیل بیماری کرونا با تعویق مواجه شد، گفت: در دوران مبارزه با کرونا با مخارج غیرقابل اجتنابی هم مواجه شدیم که نه تنها در خزانه بلکه در مولفه های منابع عمومی نیز اثرگذار بوده است در همین راستا پرداخت چند هزار میلیارد تومان یارانه ماهانه، 30 هزار میلیارد یارانه معیشتی، مبالغ خرید تضمینی گندم، 51 هزار میلیارد برای طرح تحول سلامت و سهم نهادهای حمایتی مفروض بوده است و از طرفی 4400 میلیارد تومان هم باید در روزهای آینده برای یارانه ها پرداخت شود.

وی با اشاره به درآمدهای دولت از طریق افزایش قیمت بنزین، گفت: در روزهای اخیر به دلیل کاهش مصرف سوخت، دولت با کاهش درآمدی مواجه شده است از این رو دولت در یکی از حساس ترین مراحل مدیریت منابع و مصارف بودجه قرار دارد تا بتواند به تمامی تعهدات خود عمل کند تاکنون هم هیچ تاخیری در پرداخت حقوق ها و یارانه ها ایجاد نشده است.

نوبخت با اشاره به تاثیر بیماری کرونا بر جامعه و مردم، اظهار کرد: تاثیری که این بیماری بر مردم و جامعه داشته است، به دو بخش نیازهای حمایتی حوزه های بهداشت و درمان و مشکلات اقتصادی کسب و کارها تقسیم می شود. در حوزه سلامت تمامی هزینه هایی که برای بخش سلامت لازم بود از جمله اعتبارات بیمه سلامت به صورت صددرصدی پرداخت شده است تا به واسطه آن هزینه های کادر درمانی پرداخت شود همچنین در روزهای آینده هم اعتبارات ردیف های دیگر بهداشت و درمان هم پرداخت خواهد شد.

وی با اشاره به پرداخت 3 هزار و 560 میلیارد تومان برای تقویت ستاد ملی مبارزه با کرونا کشور، تهران و سایر استان ها گفت: در حال حاضر 600 میلیارد تومان هم برای دانشگاه های علوم پزشکی نیازمند در نظر گرفته شده است که به زودی پرداخت می شود. از طرفی برای ماه های آینده هم بالغ بر 12 هزار و 400 میلیارد تومان برای تامین تجهیزات بیمارستان ها، تامین دارو، البسه و پوشاک مخصوص کادر درمانی، تهیه کیت های آزمایشگاهی و همچنین جبران کمبود درآمدهای اختصاصی دانشگاه های علوم پزشکی در نظر گرفته شده است.

نوبخت در ادامه افزود: آنچنان که کسبه و مشاغل انتظاراتی از دولت دارند، دانشگاه‌ها نیز از دولتی که در معرض آسیب سخت به جهت تأمین منابع است، انتظاراتی دارند. در مجموع و با همه این شرایط 12 هزار و 400 میلیارد طراحی کردیم که همه تجهیزات مورد نیاز وزارت بهداشت توسط شرکت‌های داخلی و دانش‌بنیان تهیه شود. لیست تجهیزات اقلام مورد نیاز دارویی، البسه و تجهیزات پزشکی با کمک معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری تهیه شده لذا در صورتی که شرکت‌های دانش بنیان بتوانند این اقلام را تهیه کنند، یک ریال برای واردات تجهیزات مورد نیاز از خارج از کشور هزینه نخواهیم کرد.

وی با اشاره به برداشت یک میلیارد یورو از صندوق توسعه ملی با اجازه و موافقت مقام معظم رهبری تصریح کرد: به کمک این منابع برای ماه‌های آینده وزارت بهداشت هزینه‌های لازم را صورت خواهیم داد.

رئیس سازمان برنامه و بودجه یادآور شد: دولت علاوه بر موارد مذکور باید نیاز مردم و کسب و کار آنها را مرتفع کند از این رو دولت باید تلاش کند تا جامعه هدف را شناسایی و در حد توان منابع لازم را به آنها اختصاص دهد بر همین اساس به 3 میلیون افرادی که بر اساس آمار حقوق ثابت ندارند و مالکیت دیگری هم نداشته‌اند از 200 هزار تا 600هزار تومان پرداخت کردیم و در روزهای آتی مجدداً پرداختی به این گروه از افراد انجام می‌شود. در مجموع برای این گروه 3 میلیونی 4 بسته پرداختی صورت می‌گیرد که تاکنون یک مرحله آن انجام گرفته است.

معاون رئیس جمهور گفت: در مرحله بعد دولت کسانی که حقوق داشتند اما به صورت روزمزد و فصلی دریافت می کردند را شناسایی کرد، این گروه حدود 4 میلیون نفر را شامل می‌شود. دولت اعلام کرده که به کارت یارانه این گروه از افراد یک تا دو میلیون تومان واریز خواهد کرد تا افراد برای دریافت منابع کمکی به بانک‌ها هم مراجعه نکنند. طی دو سال مبلغ یارانه‌ای که طی دو مرحله به این افراد پرداخت می‌شود از حساب آنها کسر خواهد شد.

نوبخت در ادامه افزود: دولت طی اقدامی دیگر تسهیلاتی برای 4 میلیون نفر مذکور در نظر گرفته که حدود 6 هزار میلیارد تومان منابع لازم دارد، بانک‌ها در تأمین و تخصیص این منابع باید کمک کنند اما از آنجایی که بانک‌ها امکان اختصاص تسهیلات با سود 12 درصد را دارند، سازمان برنامه و بودجه مسئولیتی به عهده گرفته تا 8 درصد سود تسهیلات افراد را برای امسال و سال آینده عهده‌دار شود و پرداخت کند.

وی با اشاره به تصمیمات روز گذشته هیأت وزیران گفت: همچنین پیشنهاد شد که برای 78 میلیون نفری که یارانه دریافت می‌کنند یک میلیون در صورت اینکه متقاضی باشند اختصاص داده شود بنابراین با مکانیزم‌های اشاره شده می‌توانیم کارت یارانه افراد را شارژ کنیم اما بانک‌ها برای اختصاص این منابع نیز دریافت سود 12 درصد را اعلام کردند لذا در حال تعبیه ساز و کار انجام آن هستیم.

رئیس سازمان برنامه و بودجه خاطر نشان کرد: علاوه بر افراد مذکور، کسبه‌هایی داریم که اگر به آنها کمک نشود کارگران خود را اخراج می‌کنند لذا این گروه از افراد که حدود 3 میلیون نفر هستند نیز شناسایی شده‌اند و به آنها بر اساس کارکنان که حدود 12 تا 14 میلیون به ازای هر یک از کارکنان می‌تواند باشد و بخشی هم به صورت سرمایه در گردش است، 75 هزار میلیارد تومان تسهیلات با دوره تنفس داده شود تا دوره گذار بیماری کرونا و آثار اقتصادی آن را پشت سر بگذارند.

معاون رئیس جمهور ادامه داد: 10 ردیف و رسته شغلی برای این بنگاه‌ها با توجه به بار مالیات و عدم توانایی پرداخت تسهیلات مشخص شده و برای آنها امکاناتی را در نظر گرفتیم تا کمک ‌هایی صورت گیرد. با همه این توصیفات دولت در حال مدیریت و عمل به تعهدات خود است، از سویی باید تعهدات خود به کارکنان و کارمندان و طرح‌های توسعه‌ای را جامه عمل بپوشاند و در بخش دیگر مشکلات کسب و کارها را رفع کند تا ضمن صیانت بهداشتی از کسبه، پشتیبانی‌های مالی نیز انجام شود.

نوبخت در پایان تأکید کرد: احساس عجز و ضعف نخواهیم کرد و با موفقیت از این دوره سخت عبور می‌کنیم.

کد خبر: 1065402

وب گردی

وب گردی