تفکیک فعالیت‌های فرهنگی_هنری با سلیقه‌های مبتذل یک چالش مهم است

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: کانون‌های فرهنگی با چالش‌های متعدی روبه‌رو هستند که تفکیک بین فعالیت فرهنگی_هنری و سلیقه‌های زرد و مبتذل موجود در جامعه یکی از آن‌ها است.

علی اکبریان میمند در گفت‌وگو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره روند فعالیت کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علامه طباطبایی اظهار کرد: این کانون از سال 94 با هدف گسترش فعالیت‌های کتاب خوانی، کتاب نویسی و بازدید از کتابخانه‌ها، اردوهای آموزشی، برگزاری جشن‌ها و مراسم‌ مربوط به کتاب و کارگاه‌های ویراستاری و نویسندگی و سایر موارد، تأسیس شد.

وی افزود: کافه کتاب و معرفی آن، مسابقات گوناگون در زمینه نویسندگی و کتاب خوانی با معیار خلاقیت از دیگر اقدامات کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علامه‌طباطبایی است.

اکبریان با بیان اینکه کانون‌ها بازوهای فرهنگی دانشگاه هستند، تشریح کرد: کانون‌ها بازوهای فرهنگی دانشگاه‌ها هستند تا بتوانند در جامعه و برای کشور فعالیت‌های فرهنگی انجام دهند و تأثیرگذار باشند؛ بنابراین کانون‌های فرهنگی مدرسه‌ای برای یادگیری اخلاق حرفه‌ای و مسئولیت‌پذیری اجتماعی هستند تا دانشجویان پس از فارغ‌التحصیلی از دانش بسیار و تجربه‌های گوناگونی برخوردار باشند.

نباید نگرشی تک‌بعدی و صرفاً آموزشی به دانشگاه داشت

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علامه‌طباطبایی گفت: نکته مهم دیگر این است که نباید نگرشی تک بعدی و صرفا آموزشی به دانشگاه داشت؛ خوشبختانه امروزه این فضا و شرایط در دانشگاه‌ها قرار دارد که دانشجویان در کنار تحصیل و فراگرفتن علم، درحوزه‌های گوناگون فرهنگی و هنری فعالیت کنند و تجربه کسب کنند.

وی ادامه داد: به طور مثال دانشجویان با فعالیت در کانون‌ها مانند کانون کتاب و کتاب خوانی یاد می‌گیرند که چه کتاب‌هایی از انتشارات‌ گوناگون انتخاب و در نهایت بخوانند؛ در حوزه فیلم، فیلم‌های خوب و مناسب را بشناسند. دانشجویی که وارد کانون‌ فرهنگی می‌شود شاید دانش بسیاری در رشته تحصیلی خود نداشته باشد؛ اما قطعا فردی شاداب‌تر، سر زنده‌تر و فرهیخته‌تری نسبت به دانشجویی که صرفاً تحصیل کرده است، خواهد بود.

اکبریان درباره مزایا و معایب افزایش تعداد کانون‌ها در دانشگاه‌ها اظهار کرد: بر اساس آیین‌نامه وزارت علوم کانون‌ها می‌توانند در حوزه‌های ادبی_هنری، اجتماعی_فرهنگی و مذهبی فعالیت کنند؛ اما در زمینه افزایش تعداد کانون‌ها اگر جمعیت کانونی دانشجویان در دانشگاهی زیاد باشد، بتوانند فعالیت کنند و پشتوانه انسانی و مالی کانون و دانشگاه خوب باشد، قطعاً یک مزیت محسوب می‌شود.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علامه‌طباطبایی تأکید کرد: در واقع افزایش تعداد کانون‌ها به معنای کاهش تمرکز بر مسائل مالی و پراکنده شدن نیروهای انسانی فعال و خوب است.

وی با اشاره به چالش‌های موجود در حوزه کانون‌ها تشریح کرد: کانون‌های فرهنگی با چالش‌های متعددی روبه‌رو هستند که تفکیک بین فعالیت فرهنگی_هنری و سلیقه‌های زرد و مبتذل موجود در جامعه یکی از آنها است که این موضوع شرایط را برای کانون‌ها سخت‌تر می کند. به طور مثال در موسیقی، فیلم، کتاب و عکس و سایر موارد که توسط کانون به دانشجویان ارائه می‌شود، باید حرفه‌ای بر مبنای درست باشد.

ورود تشکل‌های سیاسی به فعالیت‌های فرهنگی، مشکل ایجاد می‌کند

اکبریان تصریح کرد: از دیگر چالش‌هایی که کانون‌های فرهنگی با آن روبه‌رو هستند، محدودیت‌هایی است که برای فعالیت‌های این حوزه در نظر گرفته می‎شود و آزار‌دهنده است.

دبیر کانون کتاب و کتاب‌خوانی دانشگاه علامه‌طباطبایی درباره روند حمایت‌های مالی از این حوزه اظهار کرد: به عنوان فردی که چند سال است در این حوزه فعالیت می‌کند، بحث حمایت‌های مالی مسیرهای متعددی را طی کرده و تا حدودی به وضعیت بودجه کشور مرتبط است که خوب نیست. همچنین سیاست‌های فرهنگی_‌اجتماعی دانشگاه هم مرتبط است که در سال‌ها و معاونت‌های گذشته به سختی حمایتی انجام می‌شد؛ اما در دوره معاونت جدید با توجه به بودجه کشور، حمایت‌های مالی که انجام می‌شود مناسب و خوب بوده و اعتماد به دانشجویان دراین حوزه وجود دارد. به طور کلی مشکل مالی که سبب محدودیت فعالیت کانون‌ها شود وجود ندارد.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065407

وب گردی

وب گردی