وزارت علوم و آموزش و پرورش باید آموزش سکویی را جدی بگیرند

در نشست مشترک کمیسیون آموزش مجلس با وزیر و معاونان آموزش و پرورش در محل این وزارتخانه مسائلی مانند زمان برگزاری کنکور و دایر شدن مدارس، تغییر تقویم آموزشی، آموزش سکویی و ضمن خدمت فرهنگیان مطرح شد.

به گزارش گروه دانشگاه ایسکانیوز، محمدمهدی زاهدی رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در این نشست از زحمات آموزش و پرورش برای عدم توقف آموزش تشکر کرد و گفت: هر چند امکانات به صورت صددرصدی نبود اما تلاش‌های زیادی از سوی آموزش و پرورش انجام شد؛ هدف اصلی ما از برگزاری این نشست در جریان قرار گرفتن تلاش‌های وزارت آموزش و پرورش بود و اینکه مردم اگر بخواهند دولتمردان را مورد خطاب قرار دهند به ما نمایندگان مراجعه می‌کنند و انتظار می‌رود تعامل دو طرفه در این نشست صورت گیرد.

وی با تأکید بر اینکه دو موضوع کرونا و پساکرونا باید مورد توجه قرار گیرند، یادآور شد: این دو موضوع در هم آمیخته است و کرونا را باید به درستی مدیریت کنیم تا با مشکل مواجه نشویم. در بحث کرونا متوجه شدیم کشور آمادگی مقابله با چنین بحرانی را در حوزه آموزش نداشته و این تلنگری به ما و شما است که باید به این سمت و سو حرکت کنیم.

زاهدی ادامه داد: حدود یک سال و نیم گذشته نطقی در مجلس داشتم و به صراحت موضوع آموزش سکویی را مطرح کردم؛ زیرا کشور ناگزیر است به این سمت و سو حرکت کند و انتظار داشتیم وزارتخانه‌های آموزش و پرورش و علوم در این زمینه فعال شوند؛ زیرا رویکرد دنیا در حوزه آموزش اینگونه است و آموزش‌ها را باید به صورت مجازی برگزار کنیم. تقاضا داریم به این مهم به عنوان افق بلند توجه شود تا بتوان در چنین شرایطی از آن استفاده کرد.

نماینده کرمان افزود: در مورد پساکرونا بحث کنکور باید مورد توجه جدی قرار گیرد؛ هفته آینده جلسه‌ای را با شورای سنجش و پذیرش، وزرای علوم و آموزش و پرورش و سازمان سنجش در مورد کنکور برگزار خواهیم کرد تا بتوان برنامه‌ریزی مناسب را داشته باشیم و نیاز است شما طی این مدت نظرات تخصصی خود را ارائه کنید تا به جمع‌بندی برسیم؛ البته ممکن است جمع‌بندی از نظر اجرایی شناور باشد؛ زیرا ما نظرات تخصصی وزارت بهداشت را قبول داریم و در مورد زمان برگزاری امتحانات نظر این وزارتخانه مورد توجه قرار می‌گیرد زیرا بحث سلامت دانش‌آموزان در میان است.

این نماینده مجلس با تأکید بر اینکه تقویم آموزشی باید انعطاف‌پذیری داشته باشد، افزود: دلیلی ندارد که همه کشور در یک روز تعطیل و در یک روز شروع شود، ما مناطق مختلف آب و هوایی داریم و در برخی مناطق آلودگی هوا را داریم و در برخی مناطق نداریم؛ البته بحث تقویم آموزشی از اختیارات مجلس نیست و اگر بود آن را تصویب می‌کردیم اما پیشنهادات خود را ارائه می‌کنیم.

وی در مورد استفاده از فضای مجازی یادآور شد: در بهترین شرایط ۶۰ درصد آموزش‌ها را می‌توانیم به صورت مجازی ارائه کنیم زیرا در برخی روستاها و مناطق حاشیه‌نشین امکان آن وجود ندارد و حتی در برخی مناطق شبکه آموزش قابل دسترس نیست؛ اگر سرفصل ۸۵ درصد دروس تمام شده است، می‌توان بر اساس قانون نانوشته آموزش عالی امتحانات را برگزار کرد و باید بررسی شود که در چه مناطقی اثری از کرونا نیست البته در اغلب استان‌ها وارد شده اما در برخی شهرها و روستاها هنوز وارد نشده؛ نباید به خاطر ۲۰ درصد محتوا کشور را با چالش مواجه کرد و اگر ۸۰ درصد آموزش‌ها ارائه شده ، می‌توان ۲۰ درصد باقی مانده را در سال آینده جبران کرد.

وی یادآور شد: اینکه با سیستم فعلی و به صورت آنلاین می‌توان امتحانات را برگزار کرد، باید بررسی و در جاهایی که باید امتحان نهایی گرفته شود. وزارت بهداشت باید اجازه برگزاری آزمون به صورت حضوری را بدهد و باید در این رابطه برای برگزاری آزمون‌های نهایی و کتبی چاره‌اندیشی شود.

رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس شورای اسلامی با تأکید بر اینکه به آموزش ضمن خدمت فرهنگیان نیاز داریم، گفت: فرهنگیان نباید از فضای مجازی بترسند و باید از این فضا استفاده بهینه کنند.

سید حمایت میرزاده سخنگوی کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس نیز از وزارت آموزش و پرورش بابت عدم تعطیلی آموزش در شرایط فعلی تشکر کرد و گفت: خلاقیت زیادی در این رابطه دیده شده و همچنین برای پرداخت مطالبات کسانی که مسئولیت مدیریتی دارند تشکر می کنیم.

وی با بیان اینکه جامعه باید به سمت آموزش غیررسمی برود و آن را به رسمیت بشناسد، افزود: باید برای این آموزش‌ها برنامه مدون داشته باشیم و تمرکز را به استان ها دهیم تا استانداری ها خودشان تصمیم بگیرند که برای هر استان چگونه رفتار کنند؛ حریم خصوصی معلمان را باید محترم بشماریم تا معلمان به نگرشی برسند که آموزش ببینند؛ از امکانات آموزشی می‌توانیم به نحو احسن مانند مدارس تیزهوشان استفاده کنیم زیرا امکانات خوبی دارند و از آنها می توان برای آموزش های حضوری استفاده کرد.

قاسم احمدی لاشکی نایب رئیس کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس در ادامه یادآور شد: در مورد برگزاری مدارس اگر اولیا احساس آرامش نکنند نمی توانیم تصمیم بگیریم ‏و تصمیم گیری اصلی زمانی انجام می شود که اعتماد به وجود آید و این اعتماد در وهله نخست در خانواده ها به وجود می آید که متاسفانه در حال حاضر این اعتماد وجود ندارد و وقتی نباشد نمی توان کلاس‌ها را برگزار کرد و عملا برگزاری مدارس بعد از ۳۰ فروردین ماه و اول اردیبهشت ماه غیر ممکن است و هیچ والدینی فرزند خود را به مدرسه نمی فرستد زیرا اعتماد لازم هنوز وجود ندارد.

وی افزود: باید جلسه مستقلی در مورد آموزش و پرورش برگزار شود؛ ۱۳ میلیون دانش آموز و یک میلیون معلم داریم که باید به آرامش برسند و این آرامش باید اجرایی باشد و همچنین در مورد مدت محدود روش آموزش باید برنامه‌ریزی شود.

جبار کوچکی نژاد عضو دیگر این کمیسیون در این نشست با بیان اینکه مسئولیت آموزش و پرورش سنگین بود و بحران کرونا آن را سنگین‌تر کرد، گفت: از اینکه توانستید برای ۱۳ میلیون دانش‌آموز فضای آموزش مجازی را مهیا کنید، تشکر می‌کنیم هر چند وزارت ارتباطات پوشش اینترنت را ۷۰ درصدی اعلام کرد اما متأسفانه پوشش اینترنت در حاشیه شهرها و روستاها با مشکل مواجه بود.

وی با تأکید بر اینکه با توجه به بحران کرونا نمی‌توانیم در سال جاری مدارس را بازگشایی کنیم، ادامه داد: زیرا ممکن است کرونا شیوع پیدا کند و باید در این رابطه چاره‌اندیشی شود.

وی خطاب به مسئولان آموزش و پرورش افزود: آیا می‌خواهید آزمون کنکور را برگزار کنید و یا جبرانی‌ها را برای سال بعد بگذارید؟ به طور قطع نمی‌توان مدارس را طی دو هفته آینده باز کرد و امکان آن هم وجود ندارد.

نماینده رشت یادآور شد: بیش از ۲۰۰ هزار معلم غیردولتی در کشور داریم که اغلب آنها مدرک ارشد و دکترا دارند و پولی به آنها پرداخت نمی‌شود، شما با این افراد قرارداد بستید و باید در هیأت وزیران برای آنها چاره‌اندیشی کرد؛ می‌توان به آنها بیمه بیکاری پرداخت کرد. انتظار داریم برنامه‌ریزی مناسبی را داشته باشید و اختیاراتی را اخذ کنید.

در ادامه علیرضا سلیمی عضو دیگر کمیسیون از آموزش و پرورش برای سبک جدید آموزشی تشکر کرد و گفت: متأسفانه بسیاری از خانواده‌ها موبایل هوشمند ندارند و سرعت اینترنت در بسیاری از مناطق با مشکل مواجه است.

وی از تصمیمات متغیر آموزشی انتقاد کرد و ادامه داد: وزارت آموزش و پرورش برای استفاده از نرم‌افزارها وحدت رویه ندارد؛ در مورد آموزش از راه دور برخی معلمان سه هفته یک بار از دانش‌آموزان امتحان می‌گیرند و در این شرایط معلومات آنها مبتنی بر معلومات پایه است.چرا روستاهایی که تنها ۵ تا ۶ دانش‌آموز دارند، تعطیل شده‌اند؟ آنها حتی موبایل، اینترنت و تلویزیون ندارند.

فریده اولادقباد عضو کمیسیون آموزش از تلاش‌های شبانه‌روزی مسئولان آموزش و پرورش که با وجود تمام کاستی‌ها سنگ تمام گذاشتند، تشکر کرد و گفت: اعلام زمان تعطیلی مدارس برای والدین به دغدغه‌ای تبدیل شده و آنها طی پیام‌هایی این موضوع را به ما منعکس می‌کنند و باید در این رابطه تدابیر مناسب اتخاذ شود.

وی یادآور شد:‌ بسیاری از همکاران فرهنگی ما خواستار افزایش حقوق بر اساس احکام جدید هستند و عدالت در پرداخت حقوق معلمان و فرهنگیان باید مورد توجه قرار گیرد که متأسفانه تمامی دولت‌ها نگاه ویژه‌ای به آموزش و پرورش نداشتند و سقف بودجه آموزش و پرورش از بودجه عمومی تنها ۱۰ درصد است و هر ساله آموزش و پرورش با ۱۰ هزار میلیارد تومان کسری بودجه مواجه می‌شود که باید برای این موضوع چاره‌اندیشی شود.

وی با تأکید بر اینکه رتبه‌بندی معلمان بر اساس قانون برنامه ششم توسعه باید پیگیری شود، افزود: ایران کشوری است که از نظر ژئوپلتیک در شرایط خاصی قرار گرفته و به طور مداوم با پدیده‌هایی مانند سیل و زلزله در آن مواجه هستیم بنابراین باید پیش‌بینی مدیریت بحران را از قبل داشته باشیم و نباید اجازه داد بحران اتفاق بیفتد سپس به فکر کنترل و مدیریت آن باشیم. در مورد زیرساخت‌های آموزش از راه دور باید از قبل تدبیر و چاره‌اندیشی می‌شد؛ از ظرفیت مرکز پژوهش‌های مجلس می‌توان در این رابطه استفاده کرد.

نماینده تهران ادامه داد: متأسفانه هر سال به مدت چند هفته مدارس استان خوزستان به علت ریزگردها و آلودگی هوا تعطیل می‌شود؛ باید در وهله اول زیرساخت‌ها را برای مدیران، معلمان و مدیرکل‌ها فراهم کنیم هر چند در شرایط فعلی با استفاده از شبکه‌های مجازی و صدا و سیما توانستیم پوشش مناسب را داشته باشیم.

اولادقباد خطاب به مسئولان آموزش و پرورش با بیان اینکه در شرایط فعلی چه تدابیری برای دانش‌آموزان عشایر اتخاذ شده است، گفت: آیا برای سطح پوشش اینترنت برای دانش‌آموزان عشایر تعاملی با وزارت ارتباطات صورت گرفته است و چه تدابیری برای معلمان عشایر اتخاذ شده است؟ مهمترین دغدغه ما دانش‌آموزان است و در حال حاضر آنها از سویی نگرانی ویروس کرونا و از سوی دیگر دغدغه کنکور دارند.

این نماینده مجلس یادآور شد: متأسفانه در اظهارات ستاد کرونا دوگانگی و تعارض وجود دارد و والدین می‌گویند نمی‌توانیم فرزندانمان را به مدارس بفرستیم؛ زیرا مهمترین منبع موثق برای اطلاع‌رسانی را ستاد کرونا می‌دانند و در صورت رفتن فرزندانشان به مدرسه در ۳۰ فروردین، سلامت آنها در معرض تهدید قرار می‌گیرد. این تناقضات باعث سلب اعتماد مردم به نظام و ایجاد شکاف می‌شود.

عضو کمیسیون آموزش و تحقیقات مجلس افزود: وزارت آموزش و پرورش برای استان‌هایی که وضعیت قرمز دارند، چه تدابیری اندیشیده است و چه اولویت‌هایی را برای آنها دارد؟ تأمین زیرساخت‌ها باید مورد توجه قرار گیرد و در این رابطه نیازمند اعتبار هستیم و می‌طلبد بخشی از ۵ میلیاردی که قرار است صندوق بین‌المللی پول به ما اختصاص دهد را به بحث آموزش تخصیص دهیم.

مسعودی از مرکز پژوهش‌ها در ادامه گفت: زمانی که مسائلی مانند اپیدمی به وجود می‌آید مهمترین مؤلفه سرمایه اجتماعی، اعتماد است و زمانی به وجود می‌آید که در تمامی سطوح تصمیم‌گیری کلان وحدت رویه و هماهنگی وجود داشته باشد اما متأسفانه در مورد آمار کرونا در میان روسای دانشگاه‌ها، وزارت بهداشت و معاونانش هماهنگی‌ لازم وجود ندارد و نیاز است وزیر آموزش و پرورش موضوع وحدت رویه را در جلسات دولت گوشزد کند.

وی ادامه داد: متأسفانه ۹۰ درصد دانش‌آموزان موبایل ندارند و از موبایل والدینشان استفاده می‌کنند که برخی از آنها کارمند هستند؛ همچنین در رابطه با برنامه‌های آموزشی تلویزیونی برای افراد ناشنوا، کم شنوا، نابینا و کم بینا هیچ برنامه‌ریزی نشده و همچنین در کنار استفاده از شبکه آموزش می‌توان از شبکه‌های پویا، امید و ظرفیت رادیو استفاده کرد؛ زیرا عشایر و روستاییان امکان دسترسی به شبکه آموزش را ندارند، آموزش‌های ما تعاملی است و آموزش مجازی نمی‌تواند جای مدارس آموزشی را بگیرد.

مسعودی بر ضرورت اصلاح قانون بازگشایی مدارس تأکید کرد و گفت: لازم است این قانون اصلاح شود و در مورد مدارس از راه دور قانون داریم که مشکلی از این بابت نداریم.

محمدباسط درازهی نماینده مجلس با انتقاد از اینکه در بسیاری از شهرها و روستاهای سیستان و بلوچستان اینترنت و حتی آنتن دهی تلویزیون وجود ندارد، گفت: دانش‌آموزان نمی‌توانند به آموزش از راه دور دسترسی داشته باشند و نیاز است مجلس و هیأت دولت، وزارت ارتباطات را مکلف به ایجاد زیرساخت‌ها در حوزه ارتباطات کنند.

محمد بیرانوندی نماینده مجلس با بیان اینکه باید برای درس‌های پیش نیاز برای سال آینده برنامه‌ریزی انجام شود، گفت: ضروری است تأمین زیرساخت‌ها از جمله تبلت و موبایل مورد توجه قرار گیرد.

محسن حاجی میرزایی، وزیر آموزش و پرورش در این نشست با بیان اینکه آموزش مجازی جایگزین آموزش در مدرسه نمی‌شود، گفت: زیرا کارکردهای متنوعی دارد و بعدا به عنوان مکمل می‌تواند مورد استفاده قرار گیرد؛ برخی کشورها پایان سال تحصیلی را اعلام کردند و ما هم طی دو هفته آینده در مورد آن تصمیم‌گیری خواهیم کرد.

وزیر آموزش و پرورش با بیان اینکه در مورد تغییر تقویم آموزشی اقداماتی انجام خواهیم داد، افزود: اگر قرار باشد تنها ۱۰ درصد دانش‌آموزان به مدرسه بروند باید روزانه یک میلیون ماسک و دستکش برای آنها تهیه شود بنابراین تا پایان فروردین ماه امکان دایر شدن مدارس وجود ندارد؛ با حمایت دولت اغلب مطالبات فرهنگیان پرداخت شده و بخش اندکی پرداخت نشده که آن هم پرداخت خواهد شد. بحث رتبه‌بندی را هم بررسی خواهیم کرد.

حاجی میرزایی اظهار کرد: امیدوارم دوره آینده مجلس شورای اسلامی با شکوه پیش رود و برای عزت و اقتدار جمهوری اسلامی ایران راهگشا باشد.

وی از همدلی‌های اعضای کمیسیون آموزش و تحقیقات قدردانی کرد و گفت: اعضای کمیسیون در شرایط دشوار و سخت به کمک آموزش و پرورش آمده‌اند و همواره نقطه اتکا ما در مجلس بوده‌اند و امیدوارم همچنان این همکاری‌ها استمرار پیدا کند.

وزیر آموزش و پرورش با اشاره به تعطیلی مدارس به دلیل شیوع کرونا، گفت: آموزش و پرورش در طول۴۵ روز اخیر تقریبا تمام وقت کار کرده و با جدیت مسائل مربوط به آموزش دانش آموزان را پیگیری کرده است و در روز تعطیل و غیرتعطیل اهتمام داشته تا آثار این دوره سخت را قابل تحمل‌تر برای جامعه بکند.

حاجی میرزایی تصریح کرد: خوشبختانه گام‌های بزرگی در این ایام برداشته شده است و فرهنگیان به سرعت واکنش نشان دادند و اقدامات ارزشمندی در دستور کار خود قرار داده‌اند که از رسانه‌ها پخش شد و با برخی از آنها آشنا هستید.

وی گفت: با تعطیلی واحدهای آموزشی نگرانی زیادی در خانواده‌ها وجود داشت که آموزش فرزندان آنها چه می‌شود و حتی در اوایل اعلام تعطیلی مدارس، با مقاومت خانواده‌ها روبرو بودیم.

حاجی میرزایی ادامه داد: در حال حاضر تنها راه مقابله فاصله گذاری اجتماعی و جلوگیری از انتشار ویروس در جامعه است و مدارس به دلیل تراکم دانش آموزان در کلاس درس و اینکه در کنار هم در کلاس نشسته‌اند می‌تواند باعث انتقال ویروس باشند .

وزیرآموزش و پرورش با اشاره به کاهش رفت‌وآمد شهری، گفت: در وزارت آموزش و پرورش گزارش خود را به گونه‌ای به ستاد ملی مقابله با کرونا ارایه دادیم که همچنان فاصله گذاری اجتماعی استراتژی ما در آموزش و پرورش خواهد بود .

وی با اشاره به اینکه با تصمیم ستاد ملی مقابله مدارس دو هفته دیگر تعطیل خواهد بود، ادامه داد: تاکنون بیش از ده ویدئوکنفرانس با مدیران کل استان‌ها برگزار شده است و در برخی از ویدئو کنفرانس‌ها تا ۵۰۰ نفر حاضر بودند و این استراتژی را داشتیم که آموزش تعطیل نیست و به شیوه دیگر آموزش را پیگیری می‌کنیم.

وزیر آموزش و پرورش گفت: با همکاری سازمان صدا و سیما برنامه‌های آموزشی با یک شبکه شروع شد و در حال حاضر برنامه‌های آموزشی به ٢٨برنامه در روز با سه شبکه افزایش پیدا کرده است.

وی با بیان اینکه روزانه آموزش تحرک بدنی و فعالیت‌های ورزش در شبکه دو را داریم، گفت: با همکاری سازمان صداوسیما شبکه‌هایی به پخش برنامه‌های آموزشی اختصاص داده شده که بیشترین پوشش را داشته باشند.

وزیر آموزش و پرورش تاکید کرد: با این وجود ما٢۵٠ درس و بیش از هزار کتاب داریم و رسانه ملی برای تحت پوشش قرار دادن این حجم کتاب درسی کافی نمی‌باشد.

حاجی میرزایی با بیان اینکه تاکید مقام معظم رهبری تقویت کشور در فضای مجازی است، اظهار کرد: در سند تحول بنیادین سه راهبرد اساسی برای توسعه آموزش در بستر مجازی است و اکنون بهترین فرصت است تا ظرفیتی را به آموزش کشور اضافه کنیم.

حاجی میرزایی بابیان اینکه تاکید بر این داشتیم که در آموزش در فضای مجازی یک بستر تعاملی ایجاد شود، تصریح کرد: مجموعه اطلاعات آموزش و پرورش در سامانه سناد است و ما نمی‌خواهیم اطلاعات را در اختیار افراد قرار دهیم چراکه امنیت اطلاعات برای ما مهم است و با همکاری برخی دانشگاه‌ها برای این موضوع راه حل‌های اندیشیده شده است. بنابراین پیگیر فضای ایزوله‌ای هستیم که به هیچ فضای دیگری از وسیله ارتباطی فرد دسترسی نداشته باشد و تنها ارتباط دهنده مدیر و دانش آموز و معلم باشد .

حاجی میرزایی افزود: اگر این آموزش به درستی در فضای مجازی شکل بگیرد، مهم‌ترین و گسترده‌ترین خدمت فناوری اطلاعات در چهل سال پس از انقلاب خواهد بود .

وی یادآور شد: پس از انجام مرحله اول گزارش خواهیم گرفت تا مشخص شود چه تعدادی از دانش آموزان دسترسی به اینترنت ندارند و با برنامه ریزی‌های لازم توسعه را به سطح کل دانش آموزان در کشور خواهیم برد. در مراحل بعد کتاب‌های درسی که مبتنی بر وب است در این فضا قرار خواهد گرفت .

حاجی میرزایی تصریح کرد: جامعه زنده جامعه‌ای است که در برابر پدیده‌های غیرمترقبه به سرعت واکنش سنجیده‌ای داشته باشد.

وی با اشاره به خلاقیت‌های معلمان در فضای مجازی، گفت: معلم بازنشسته‌ای داشتیم که با حس مسئولیت پذیری خود پیگیر این بود که کارآموزش تعطیل نشود و در فضای مجازی آموزش دانش آموزان خود را ادامه می‌داد. خداوند را شاکر هستم و افتخار می‌کنم که معلمان در شرایط سخت جامعه، کار جدی‌تر و سخت‌تری کردند و آموزش دانش آموزان را ادامه دادند.

حاجی میرزایی با بیان اینکه با شورای عالی فضای مجازی، وزارت ارتباطات و فناوری اطلاعات و برخی دانشگاه ها همکاری‌های لازم برای آموزش در فضای مجازی را داشته‌ایم،گفت: به دفتر انجمن اولیا و مربیان این ماموریت داده شده است که به طور تصادفی با خانواده‌ها در سراسر کشور تماس داشته باشند و از روند آموزش فرزندان اطلاع پیدا کنند.

خانه ملت

انتهای پیام/

کد خبر: 1065450

وب گردی

وب گردی