آزمایشگاه مولکولی تشخیص کرونا راه‌اندازی شد

مسئول کمیته غربالگری ستاد مرکزی مقابله با کرونای دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران از راه‌اندازی و به‌کارگیری آزمایشگاه مولکولی تشخیص ویروس کرونا با توجه به امکانات دانشگاه آزاد استان تهران در کیلینیک قدس خبر داد.

مسعود پارسانیا در گفت‌و‌گو با خبرنگار گروه دانشگاه ایسکانیوز درباره کمیته غربالگری ستاد مرکزی مقابله با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران گفت: با شروع اپیدمی ویروس کرونا در ابتدای اسفند ماه 98 و تشکیل ستاد مقابله با کرونا در دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران، وظایفی برای کمیته های مختلف مشخص و یکی از وظایف مشخص شده برای کمیته غربالگری، راه‌اندازی و به‌کارگیری آزمایشگاه تشخیصی ویروس کرونا با توجه به امکانات واحدهای استان تهران بود.

او ادامه داد: در این راستا با پشتیبانی کمیته پدافند زیستی دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران و حمایت دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، آزمایشگاه مولکولی جهت تشخیص ویروس کرونا در کلینیک قدس متعلق به دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران، واقع در شهرک غرب راه‌اندازی شد.

پارسانیا اضافه کرد: کلینیک قدس دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران دارای یک آزمایشگاه تشخیص طبی است و ذیل این آزمایشگاه، بخش مولکولی برای تشخیص مولکولی نمونه های ارسالی بیماران مشکوک به عفونت ویروس کرونا راه اندازی و مجوز فعالیت این بخش از معاونت درمان دانشگاه علوم پزشکی ایران در 28 اسفند 98 اخذ شد.

مسئول کمیته غربالگری ستاد مرکزی مقابله با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران توضیح داد: با توجه به اینکه کلینیک قدس زیر مجموعه نظارتی دانشگاه علوم پزشکی ایران است در روزهای اول فروردین ماه، نمونه هایی از سوی آزمایشگاه ویروس شناسی مرکز بهداشت غرب تهران به این آزمایشگاه فرستاده شد و پس از اعلام نتایج و تائید از سوی مرکز ارسالی و همچنین انستیتو پاستور ایران، از دهم فروردین ماه، نمونه های بیماران از سوی مرکز بهداشت غرب تهران برای تشخیص مولکولی ویروس کرونا به این مرکز ارسال می شود.

او با بیان این که ما نمونه های ارسالی را با روش ملکولی Real time PCR کار کرده‌ایم، اظهار کرد: نتایج بیماران را به صورت روزانه به معاونت بهداشت دانشگاه علوم پزشکی ایران گزارش و همچنین روزانه آمار نتایج مثبت و منفی نمونه های ارسالی را به انستیتو پاستور ایران نیز اعلام می کنیم.

پارسانیا توضیح داد: در این آزمایشگاه از نیروهای متخصص دکترای تخصصی، کارشناسی ارشد و همچنین دانشجویان تحصیلات تکمیلی رشته های مرتبط به جهت انجام امور تشخیص کمک گرفته می شود و با همکاری این عزیزان کارها انجام می شود.

به گفته او به طور متوسط روزی ۵۰ الی ۶۰ نمونه از بیماران مشکوک به عفونت ویروس کرونا در بیمارستان های زیر مجموعه دانشگاه علوم پزشکی ایران با هماهنگی مرکز بهداشتی غرب تهران جهت تشخیص به این آزمایشگاه ارسال می شود؛ همچنین کیت‌های تشخیصی اختصاصی مولکولی ویروس کرونا نیز از سوی مرکز بهداشت غرب تهران در اختیار این آزمایشگاه قرار می گیرد.

عضو هئیت علمی دانشگاه علوم پزشکی آزاد اسلامی تهران در پایان گفت: مهم‌ترین وظیفه کمیته غربالگری، تشخیص آزمایشگاهی مولکولی نمونه های ارسالی برای کرونا ویروس است و در این خصوص از کمیته پشتیبانی ستاد نیز کمک گرفته و با حمایت مالی ستاد مقابله با کرونا دانشگاه آزاد اسلامی استان تهران امور مربوط انجام می‌شود.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065479

وب گردی

وب گردی