چگونه یک روزنامه‌نگار باید در بحران کرونا اطلاع‌رسانی کند؟

همه‌گیری ویروس کرونا حجم عظیمی از اطلاعات را همراه آورد که برخی از آن ها باعث تشویش جوامع شد؛ «جان کوهن» روزنامه‌نگار علمی، اعتماد را به عنوان کلید روابط بین رسانه و مخاطبان دانست و گفت: ارائه اطلاعات نادرست باعث می شود افراد صرف نظر از انگیزه‌های شما، اعتماد خود را از دست دهند و اعتماد برای روابط بین رسانه و مردم مهم است.

به گزارش گروه علم و فناوری ایسکانیوز، نقش روزنامه نگاران در اطلاع رسانی به مردم در بحران جاری بسیار مهم است. با گسترش همه‌گیری ویروس کرونا، جریان پیوسته ای از اخبار غافلگیر کننده به راه افتاده است.

«جان کوهن» نویسنده آزاد حوزه علم، در مصاحبه اختصاصی خود با خبرنگار ایسکانیوز، تجربیات عملی‌اش را در مورد وظیفه روزنامه نگار برای برقراری ارتباط روشن و ایجاد اطلاعات قابل اعتماد برای عموم مردم به اشتراک گذاشت.

وی در پاسخ به این سؤال که چگونه یک روزنامه نگار می‌تواند داده‌های لازم را برای پوشش کامل حضور در مکان های مختلف مانند مراکز پزشکی یا پژوهشگاه ها (که باتوجه به سرعت انتقال بیماری کووید-19 این حضور برای خبرنگاران خطرناک است) جمع آوری کند، اظهار داشت: در کالیفرنیا محل زندگی او مردم در حال حاضر در خانه های خود به سر می‌­برند، بنابراین او باید بتواند گزارش های زیادی را از خانه تنظیم کند.

کوهن گفت: «اگر برای بازدید از اماکن پرخطر آزاد بودم همان اقدامات احتیاطی را انجام می­‌دادم که افراد شاغل در آنجا انجام می­‌دهند استفاده از ماسک N95، گان، دستکش و شستشوی دست­ها با آب و صابون هنگام برداشتن ابزار محافظ کننده از این قبیل اقدامات است.»

این نویسنده حوزه علم با اشاره به همکاری روزنامه نگاران، دانشمندان و محققان، خاطرنشان کرد: «برخی از دانشمندان و پزشکان مانند افراد دیگر دارای زمان کافی هستند و برخی خیر. من با این درک که آن ها هم مشغله دارند و برخی غرق در کار خود هستند به آنها نزدیک می­‌شوم. سعی می کنم وظایف خود را انجام دهم و از موضوع آگاهی داشته باشم. من ادبیات علمی خوانده ام و روی ایده و موضوع متمرکز هستم.»

نویسنده مجله «ساینس» در ادامه افزود که طی بحران بهداشت جهانی مانند بیماری که با گسترش ویروس کرونا در جهان به­ وجود آمده است؛ نقش روزنامه نگاران بسیار مهم تر می شود. کار ما ارائه اطلاعات عادلانه و دقیق است.

کوهن اظهار کرد که روزنامه نگاران به ویژه در هنگام بحران، باید تعادل سختی را بین آگاهی دادن به مردم و نترساندن آن ها ایجاد کنند. باید اینکه "حقیقت باعث وحشت یا آرامش شود" را کنترل کنیم. اعتقاد من بر این است که وقتی آتش نزدیک یک جامعه است مردم می خواهند بدانند که باد در چه مسیری می­ وزد.

به گفته این روزنامه نگار علمی، ارائه اطلاعات نادرست باعث می شود افراد صرف نظر از انگیزه های شما اعتماد خود را از دست دهند و اعتماد برای روابط بین رسانه و مردم مهم است.

انتهای پیام/

کد خبر: 1065489

وب گردی

وب گردی