تاثیر «کرونا» بر فعالیت‌های ستاد فرهنگی المپیک ایران

ستاد فرهنگی المپیک توکیو با وجود تعویق یک ساله این بازی‌ها همچنان پیگیر فعالیت‌ها و برنامه‌های خود است، اما در بخش اجرایی با توقف کاری رو به رو خواهد بود.

به گزارش گروه ورزشی خبرگزاری ایسکانیوز و به نقل از مهر، تقریباً همزمان با آغاز اقدامات اولیه کمیته ملی المپیک برای تشکیل کاروان اعزامی به بازی‌های المپیک توکیو، ستاد فرهنگی این بازی‌ها شکل گرفت تا به صورت تخصصی پیگیر امور فرهنگی مربوط به این کاروان باشد.

این ستاد با مدیریت امین عارف نیا مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه فرهنگ و هنر وزارت ارشاد برنامه ریزی فرهنگی برای کاروان المپیک را در سه بازه زمانی پیش از بازی‌های المپیک، در جریان این رویداد و بعد از بازی‌ها آغاز کرد و تا آنجا پیش رفت که برای در اختیار داشتن محلی مناسب ویژه اجرای کار در توکیو، توافقات لازم با شهرداری توکیو و دانشگاه موساشینو هم به عمل آمد.

به موازات آن هماهنگی‌های داخلی با نهادهایی مانند وزارت کشور، سازمان شهرداری‌ها و … جهت اجرایی شدن پروژه‌های فرهنگی در نقاط مختلف کشور به عمل آمد. حتی قرار بود بعد از نوروز ۹۹ برنامه‌های پیش بینی شده وارد فاز اجرایی شود اما شیوع ویروسکرونا و تصمیمی که کمیته بین المللی المپیک به خاطر مواجهه با این بحران جهانی برای تعویق یک ساله بازی‌های المپیک گرفت، منجر به توقف فعلی این برنامه‌ها شده است.

حالا این ابهام و پرسش ایجاد شده که «لغو المپیک در سال جاری، فعالیت‌های ستاد فرهنگی را تحت الشعاع قرار داده و باعث لغو آنها می‌شود یا این ستاد کماکان به کار خود ادامه خواهد داد؟»

امین عارف نیا در واکنش به این ابهام با تاکید بر اینکه ستاد فرهنگی المپیک توکیو همچنان به فعالیت خود ادامه خواهد داد، در مورد چگونگی ادامه کار توضیح داد.

تعویق در اجرای برنامه‌های فرهنگی المپیک

وی گفت: قالب برنامه‌های پیش بینی شده در ستاد با هدف ایجاد شور و نشاط و امید در جامعه و در راستای حمایت از کاروان ایران نهایی شده است اما حالا که زمان المپیک تغییر کرده قاعدتاً اجرای این برنامه‌ها نیز با تعویق مواجه خواهد شد.

مسئول ستاد فرهنگی المپیک توکیو ادامه داد: بخش عمده فعالیت‌های فرهنگی در قالب رویدادهای دسته جمعی و حضوری پیش بینی شده اند اما با توجه به بحران کرونا امکان برگزاری گردهمایی و تجمعات لازم در این زمینه فراهم نیست بنابراین عملاً و قانونا فعلاً برنامه اجرایی نخواهیم داشت تا در بازه زمانی جدید برای آنها تصمیم بگیریم.

ادامه همکاری ستاد فرهنگی با کمیته ملی المپیک

عارف نیا به این پرسش مبنی بر اینکه «ستاد فرهنگی المپیک توکیو برای بازی‌های ۲۰۲۰ تشکیل شد، حالا که این بازی‌ها یک سال به تعویق افتاده این ستاد کماکان به همکاری با کمیته ملی المپیک ادامه خواهد داد؟» پاسخ مثبت داد.

بازنگری در برنامه‌های مصوب

مدیرعامل مؤسسه کمک به توسعه وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی در توضیح تکمیلی پاسخ خود تشریح کرد: طبق حکم ریاست کمیته ملی المپیک، مسئولیت برنامه‌های فرهنگی المپیک توکیو با ستاد فرهنگی است. قرار بود این بازی‌ها امسال برگزار شود اما با توجه به تعویق المپیک به سال آینده موکول شده است. این جابجایی زمانی خللی در کار و ادامه همکاری وارد نمی‌کند. فقط لازم است در مورد تصمیمات و برنامه‌ها مطابق با شرایط و زمان جدید بازی‌ها بازنگری داشته باشیم.

بهار ۱۴۰۰ زمان اجرای فعالیت‌های فرهنگی توکیو است

«با توجه به تعویق بازی‌ها و فاصله زمانی یک و نیم ساله ایجاد شده تا المپیک توکیو نحوه ادامه فعالیت ستاد فرهنگی و زمان اجرایی شدن برنامه‌های مصوب چگونه خواهد بود؟»، عارف نیا در پاسخ به این پرسش خبرنگار مهر گفت: در راستای هماهنگی‌های ایجاد شده توسط ستاد فرهنگی، از طرف وزارت کشور دستورالعمل لازم برای همکاری تمام استان‌های کشور جهت اجرای پروژه‌های فرهنگی در سطح استان‌ها صادر شده بود و قرار بود بعد از نوروز ۹۹ فعالیت‌های مصوب اجرا شود که کرونا همه آنها را منتفی کرد. حالا با تعویق ایجاد شده از بهار سال ۱۴۰۰ و در فاصله زمانی سه ماه مانده تا المپیک ۲۰۲۱ فعالیت‌ها اجرایی می‌شود.

وی در این زمینه ادامه داد: طی این مدت برنامه ریزی ها و تولیدات فرهنگی کماکان استمرار خواهد داشت. این تولیدات شامل محصولات چند رسانه‌ای، انیمیشن‌های المپیکی، بازی‌های رایانه‌ای ورزشی و … هستند که تولید آنها مصوب شده است.

تاکید بر عدم خسارت مالی و لزوم تمدید توافقات با ژاپنی‌ها

مسئول ستاد فرهنگی المپیک توکیو در بخش پایانی این گفتگو در مورد توافقات صورت گرفته با ژاپنی‌ها برای اجرای برنامه‌های مصوب در توکیو و اینکه «تعویق المپیک باعث خسارت مالی در این زمینه شده و آیا نیاز است توافقات به عمل آمده بازنگری شوند؟» تاکید کرد: با شهرداری توکیو و مسئولان دانشگاه موساشینو که یکی از محل‌های برگزاری برنامه‌های فرهنگی کاروان ایران است، توافقاتی داشته ایم اما این توافقات جنبه مالی نداشت. درواقع وجهی پرداخت نشده است که حالا تعویق المپیک آن را تحت تأثیر قرار دهد، فقط اینکه عمل به این توافقات به شرایط جدید وابسته خواهد بود. احتمالاً باید در رایزنی‌های مجدد لزوم عمل به این توافقات برای سال آینده را پیگیر باشیم. حداکثر تلاش خود را می‌کنیم در شرایط جدید بهترین زمینه برای خدمات فرهنگی کاروان ایران مهیا شود.

کد خبر: 1065516

وب گردی

وب گردی