یک میلیون تومان به همراه یارانه اردیبهشت ماه پرداخت می شود/صندوق بین المللی پول به وظایف خود عمل کند

رئیس جمهور گفت: در ماه آینده وقتی یارانه پرداخت می‌شود هم آنجا اعتبار یک میلیونی به همه خانواده‌ها داده می شود و در مدت ۲۴ ماه از یارانه کم می‌شود.

به گزارش خبرنگار سیاسی ایسکانیوز، حسن روحانی رئیس‌جمهور صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار داشت: حسن روحانی صبح امروز(چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت اظهار کرد: حجت‌الاسلام حسن روحانی صبح امروز (چهارشنبه) در جلسه هیئت دولت با تبریک فرا رسیدن نیمه شعبان میلاد امام زمان (عج) اظهار داشت: ادیان مختلف در سطح جهان منتظر میلاد منجی هستند و انتظار فرج و پایان ظلم و ستم تنها مخصوص مسلمانان نیست. مسیر انتظار ظهور یک منجی جزو اعتقادات همه ادیان آسمانی است البته در دین اسلام و مذهب تشیع، رنگ و بوی خاص خود را دارد و ما در تشیع با نام و نشان از منجی یاد می‌کنیم.

وی افزود: اگرچه هیچ‌کس نمی‌تواند بگوید که این ظهور چه زمانی اتفاق می‌افتد و در روایات ما برای اینکه کسی از این موضوع سوءاستفاده نکند، گفته‌اند «هر کس گفت من آن حضرت را ملاقات می‌کنم یا کرده‌ام، آن را تحسین کنید و بدانید که او دروغ می‌گوید. همچنین هر کس که زمان فرج را تعیین کرد، تکذیب کنید». تنها خداوند بزرگ از زمان فرج آگاه است اما آن چیزی که برای ما مهم است، امید به آینده است و از امید بالاتر، آمادگی برای ظهور و انتظار ظهور حضرت ولیعصر (عج) است.

روحانی با بیان اینکه انتظار ظهور حضرت ولیعصر (عج) به معنای امید به آینده است، گفت: انتظار ظهور حضرت ولیعصر (عج) آمادگی برای صلح و عدالت در سطح جهان است. در عمل و زندگی افراد می‌توان دید که آیا او منتظر ظهور است یا خیر؟ آنان که در زندگی فردی و اجتماعی به دنبال تلاش برای رسیدن به عدالت هستند، منتظر فرج هستند.

رئیس‌جمهور ادامه داد: در روایت ما آمده است که «شیعیان را باید از عمل آنها شناخت». آنهایی که در عمل مسیر درست را انتخاب کردند و اطاعت از ائمه خداوند را در عمل آنها مشاهده می‌کنیم، شیعیان واقعی هستند. در دین و مکتب ما یأس نسبت به آینده وجود ندارد. سراسر زندگی ما باید امید باشد و اعتقاد داشته باشیم که پشت سر هر پیچیدگی‌ها و سختی‌هایی، فرج وجود دارد.

وی گفت: اینکه ما بگوییم بن‌بست و یک گره ناگشودنی مقابل ما وجود دارد، نباید در تفکر ما باشد. ما همواره باید منتظر گشایش و فرج باشیم. در این مقطع زمانی، بیش از هر زمان دیگری نیازمند این اعتقاد هستیم. این انتظار و اعتقاد هر چه بیشتر شود، آرامش و اعتقاد و جهان‌بینی واقعی برای انسان بیشتر می‌شود.

روحانی تصریح کرد: مهدویت به ما یک جهان‌بینی واقعی می‌دهد و می‌گوید «آینده جهان سرشار از صلح، عدالت و پایان همه گره‌ها و گشایش واقعی است»؛ این ایمان و اعتقاد می‌تواند موجب نشاط در زندگی ما شود و ما را از ناامیدی، غم و افسردگی برهاند و آینده جهان را آینده باشکوه و پر از عدل و داد کند.

رئیس‌جمهور بیان کرد: ما باید بدانیم که قسط و عدل سراسر جهان را فرا خواهد گرفت به همین دلیل نیمه شعبان یک عید بزرگ برای ما است و امیدواریم با عنایت آن حضرت و دعای ایشان، سریع‌تر در یک شرایط عادی و معمولی مردم با آرامش بتوانند به فعالیت اجتماعی و مسائل شخصی خود ادامه دهند.

وی با اشاره به ۲۰ فروردین سالروز انرژی هسته‌ای گفت: امروز، روز هسته‌ای هم است؛ روزی که ما همه ساله جشن می‌گیریم و افتتاح‌های بسیار فراوانی داریم. امسال نیز برنامه‌ریزی‌های بسیاری برای افتتاح داشتیم و بسیاری از پیشرفت‌های علمی که در این مدت به دست آورده بودیم را بخصوص از اردیبهشت سال گذشته که مسیر را برای فعالیت بیشتر باز کرده‌ایم، محققین ما بدون هیچ مانعی، فعالیت‌های خودشان را ادامه داده‌اند و به دستاوردهای بسیار بزرگی دست یافته بودند، می‌خواستیم رونمایی کنیم اما شرایط امروز، شرایط بسیار خوبی برای برگزاری اجتماعات و مراسم نیست و این مراسم را به روز دیگری موکول می‌کنیم. این دستاوردها در زمینه پزشکی، بهداشت و درمان هم که امروز جایگاه خاص و ویژه‌ای دارد، هستند.

رئیس‌جمهور با اشاره به خدمات ارائه شده از سوی بخش هسته‌ای کشور به مقوله مبارزه با گسترش ویروس کرونا اظهار داشت: روز گذشته در ارتباط ویدئو کنفرانسی که با استان‌ها داشتیم، مشاهده کردیم که چگونه با استفاده از پرتو گاما، ماسک‌های تولیدی پرتودهی می‌شوند. این دستاوردها در بخش‌های مختلفی مانند کشاورزی و دیگر حوزه‌ها نیز وجود دارد و می‌تواند برای ما بسیار مؤثر باشد.

روحانی گفت: کرونا اگرچه سختی‌ها و رنج‌هایی را برای کشور ما به ارمغان آورد، اما در زمینه علم و دانش و شرکت‌های دانش‌بنیان، همچنین سلامت و نیازمندی‌هایی که بخش درمانی و پزشکی ما دارد، قدم‌های بسیار خوبی برداشته شد که بسیار ارزشمند است. امروز ما در تولید کیت‌های آزمایشگاهی کم‌کم داریم روی پای خود می‌ایستیم و تولیدات داخلی به اندازه کافی در اختیار ما قرار دارد.

وی با اشاره به بازدید خود از نمایشگاه دستاوردهای علمی مقابله با کرونا گفت: در این نمایشگاه که چند روز پیش برپا شده بود، دیدیم که چطور دستگاه‌های سی‌تی‌اسکن که دستاورد یک شرکت دانش‌بنیان بود، در مدت زمان کوتاهی عکس‌های بیماران را برای ما تشریح می‌کند.

روحانی ادامه داد: در جلسه صبح امروز دولت نیز معاون علمی و فناوری ریاست جمهوری اعلام کرد که کیت‌های جدیدی در اختیار ما قرار گرفته که کارهای ویژه‌ای را انجام می‌دهد و مکمل کارهای گذشته است. با استفاده از این کیت‌ها برای ما مشخص می‌شود که آیا افراد به ویروس کرونا مبتلا شده و آن را پشت سر گذاشته‌اند یا خیر که می‌تواند بسیار مفید باشد. این کیت می‌تواند به افرادی که در سطح جامعه حضور دارند، دچار این بیماری شده‌اند و هیچ‌گونه علائمی نداشته باشند، یک اطمینان خاطر بدهد.

رئیس‌جمهور بیان کرد: هر روز که پیش می‌رویم در علم، فناوری و تولید لوازم بهداشتی به پیشرفت‌های بهتری دست می‌یابیم. امروز به اندازه کافی دستگاه‌های تنفس مصنوعی، سی‌تی‌اسکن و تجهیزات پزشکی مورد نیاز در کشور تولید می‌شود و قدم‌های بسیار خوبی در تأمین نیازهای بهداشتی و محافظتی پرستاران، پزشکان و مردم برداشته شد.

وی ادامه داد: در روزهای اولیه تعدادی از دانشجویان کشورمان از چین بازگشتند، ما می‌خواستیم آنها را در یک جایی قرنطینه کنیم اما مانده بودیم که اینها کجا قرنطینه شوند و هر جا اعلام می‌کردیم، به یک صورتی شانه از زیر این بار خالی می‌کردند. از ترس کرونا، هیچ بیمارستان و جایی حاضر به پذیرش این افراد نبود. در صورتی که معلوم نبود این افراد به کرونا مبتلا هستند و بعد نیز مشخص شد که این افراد به کرونا مبتلا نیستند اما کرونا این ترس را ایجاد کرده بود. زمانی نیز که کرونا در کشور ما شروع شد، در روزهای اول یک ترس و وحشت زیادی ایجاد شده بود و دلیل آن، این بود که تمامی تجهیزات و امکانات لازم موجود نبود. امروز زمانی که پرستاران و پزشکان ما می‌توانند از لحاظ لباس، ماسک و سایر تجهیزات، امکانات کافی در اختیارشان قرار بگیرد، با اطمینان‌خاطر به بیمارستان می‌روند و به درمان بیماران می‌پردازند. آن حالت اضطرابی که در روزهای اول ایجاد شده بود، وجود ندارد. بیمارستان و پزشکان ما فعال هستند و به خوبی کار خود را انجام می‌دهند.

وی افزود: در این شرایطی که هم تحریم داریم و هم این ویروس در جامعه است، امروز مردم در زمینه مواد غذایی وفور را مشاهده می‌کنند و امیدواریم در زمینه ماسک هم بتوانیم به خودکفایی برسیم. وزارت صمت تلاش خوبی را شروع کرده است. خیلی از استان‌ها معتقدند ما بیش از این‌ها می‌توانیم الکل تولید کنیم. ما باید همه مقررات و امکانات لازم را در اختیار مردم قرار دهیم.

رئیس‌جمهور تاکید کرد: ما در بخش نفت، هیچ موردی در مراکز تولیدی مبتلا به کرونا نداشتیم. همه کار بر این مبناست که تولید کشور ما بتواند برای امروز و آینده جوابگو باشد. امروز ذخایر خوبی در زمینه گندم داریم. کشور خودش را آماده کرده است. آمار همه کالاهای اساسی را دیدم، ذخایر خوبی داشتند. ما تصمیم خوبی برای کل سال آینده اتخاذ کردیم که از کجا و چگونه خریدها انجام بگیرد. این به معنای این است که بخش صنعت و خدمات ما فعال هستند و تلاش می‌کنند.

روحانی گفت: ۱۰۰ هزار میلیارد تومانی که برای پرداخت در نظر گرفتیم، نسبت به همه آنها در جلسه اقتصادی تصمیم گرفتیم. ما در حد توان کشور، کشوری هستیم که در برخی امور قدم‌های خوبی برداشتیم مثلاً در ماه آینده وقتی یارانه پرداخت می‌شود هم آنجا اعتبار یک میلیونی به همه خانواده‌ها داده می‌شود و در مدت ۲۴ ماه از یارانه کم می‌شود. برای کسب و کارهایی که آسیب دیده‌اند هم رقمی را مدنظر قرار دادیم.

وی افزود: همه مجامع بین المللی باید به وظایف خود عمل کنند. ما عضو بانک جهانی و صندوق بین المللی پول هستیم و سهمیه خود را پرداخت می‌کنیم و بخشی از ذخایر ما در این صندوق است. اگر بنا باشد بین ایران و کشورهای دیگر تبعیض قائل شوند برای ما قابل تحمل نیست. بسیاری از کشورهای جهان به صراحت اعلام کردند که صندوق بین المللی پول باید به وظیفه خود عمل کند. ما در طول ۵۰ سال گذشته از این صندوق چیزی نخواستیم. اگر در این شرایط سخت به وظایفشان عمل نکنند دنیا قضاوت دیگری نسبت به آنها خواهند داشت.

کد خبر: 1065517

وب گردی

وب گردی